Anders6 0 Postad igår kl 11:31 I min Bella Falcon 26 -2005 vill jag byta tyg på dynor vid bordet i båten. Har lossat skruvarna men får inte bort dynorna vid bordet eller ryggstödet mot toaletten.Har försökt med ståltråd men det sitter hårt. Vet inte hur mycket man kan ta i. Är det någon som vet hur man gör bäst? Antar att de är limmade men vet inte med vad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 712 Postad igår kl 12:03 29 minuter sedan skrev Anders6: I min Bella Falcon 26 -2005 vill jag byta tyg på dynor vid bordet i båten. Har lossat skruvarna men får inte bort dynorna vid bordet eller ryggstödet mot toaletten.Har försökt med ståltråd men det sitter hårt. Vet inte hur mycket man kan ta i. Är det någon som vet hur man gör bäst? Antar att de är limmade men vet inte med vad. För ca 20 år sedan hade jag bort dynorna i min dåvarande Falcon (-89). Var inga problem som jag minns det men kommer inte ihåg hur jag gjorde. Kan det vara så att ryggstödet mot toa sitter skruvat från toan och sittdelarna underifrån? Bilder kanske hjälper mig att minnas? Välkommen till MG! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders6 0 Postad igår kl 12:44 Ryggstöd är skruvat från toaletten och dynorna är skruvade underifrån. Jag har tagit bort dom skruvarna. Men dynorna sitter kvar stenhårt. Antar att de är limmade men vet inte med vad och hur man tar bort det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 712 Postad igår kl 13:10 21 minuter sedan skrev Anders6: Ryggstöd är skruvat från toaletten och dynorna är skruvade underifrån. Jag har tagit bort dom skruvarna. Men dynorna sitter kvar stenhårt. Antar att de är limmade men vet inte med vad och hur man tar bort det. Jag vet ju inte hur det ser ut i just din båt men jag skulle vara förvånad om man limmade dynorna från fabrik. Om jag kommer ihåg rätt så sitter dynorna på en skiva och i så fall kan man kanske försiktigt knacka in några kilar mellan dynorna och underlaget tills det släpper? Bara gissar nu... Det förutsätter förstås att ALLA skruvar är borta. Kanske värt att kolla ett par extra gånger? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjalla 0 Postad 13 timmar sedan Jag bytte klädsel på våran Falcon när vi köpte den. Ryggstödt och sätet är mycket riktigt limmade, satt som sa...an. Brytjärn och kilar så fick jag loss skivorna utan synliga skador. Limmat med någon typ ab Sika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders6 0 Postad 9 timmar sedan Ok, tack för svaret. Då fortsätter jag att bryta och hoppas att inget går sönder.... MEN det sitter som sa..an... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 440 Postad 9 timmar sedan Hoppas du får loss dom, sen kan man ju fundera på hur man ska fästa dom omklädda dynorna. För du plockar väl inte fram sättlimmet😲 Kardborrband, brukar släppa om man inte sätter tätt... Tryckknappar, bättre än kardborrband men svårt att få till... Ska du klä om själv eller lämna in? Hör annars med någon tapetserare/sadelmakare om de har något vettigt förslag att fästa dynorna. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 712 Postad 9 timmar sedan 11 minuter sedan skrev Mercury_44XS: sen kan man ju fundera på hur man ska fästa dom omklädda dynorna. De var ju skruvade också vilket borde räcka tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 440 Postad 8 timmar sedan 9 minuter sedan skrev ChristerN: De var ju skruvade också vilket borde räcka tycker jag. Ja jag tänkte kanske lite tokigt om det är en skiva i ryggstödsdynan mot toalettväggen, då borde det ju räcka med skruvar, Jag trodde det var lösa ryggstödsdynor som de limmat fast. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser