flyingdraco 8 Postad igår kl 19:55 Vid provkörningen av motorn på land misstänkte jag att varvräknaren visade för mycket på högre varvtal. Det är inte bra när man sen skall prova sig fram till en optimal propeller för båten. Hängde den på tändspolen till olika bilmotorer för att kolla, men hade inget EXAKT motorvarvtal att jämföra med. Så jag bestämde mig för att "bite the bullet" och bygga en testrigg för att prova/kalibrera varvräknaren separat från motorn. En vänlig kompis på Bilverksta'n skänkte en fördelare med tändspole från en Volkswagen-bubbla till min rigg. Riggen är ett komplett tändsystem för en 4-cylindrig motor med skillnaden att jag bara använder ett tändstift och inte behöver något fördelarlock. Stiftet tänder således vid varje brytaröppning, den stackar'n levererar 12 000 gnistor vid 3 000 fördelarvarv (6 000rpm på varvräknaren). Riggen monterades i min CNC-fräsmaskin som definitivt visar exakt vartal. Fördelaren drevs av en enkel drivaxel i en vanlig borrchuck och kördes med halva varvräknarvarvtalet jag ville kolla. När fördelaren körs med 2750rpm, visar varvräknaren exakt 5 500rpm, det varvtal jag vill den skall visa absolut rätt. När man sänker varvtalet visar den ganska exakt ner till ca 4 000rpm. Ännu lägre så börjar den visa ca 100rpm för mycket, så är det med massproducerade produkter. Men jag är nöjd med att ha exakt visning vid 5 500rpm. Varvräknaren från 1989 har ett kalibreringshål under en plugg (uppe till vänster i bilden). Jag justerade med en liten skruvmejsel under körning tills den visade rätt. OBS, innan körning i riggen skall man "motionera" cylinderväljarvredet ett antal gånger för att få bort ev. oxid från kontaktytorna där. Den äldre varvräknaren från 1977 har inget kalibreringshål, men går likväl att kalibrera. Man vrider/drar av frontringen (försiktigt så att glaset inte ramlar ur), och välter ut glaset på någon tidning eller liknande. Sedan lösgör man instrumentet från huset genom att lossa alla muttrarna från terminalerna på baksidan. Här ser man vilken trimpotentiometer som hör till vilket cylinderläge. Borrade ett hål som motsvarar den trimpot. jag skulle justera. Även här motionerade jag cylinderväljaren. Monterade varvräknaren igen och kalibrerade på samma sätt som med den andra. Fördelaren hålls i ett V-block i maskinens skruvstycke. Testriggens alla delar. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 155 Postad 13 timmar sedan Världsklass !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flyingdraco 8 Postad 12 timmar sedan Tack Janne, Hoppas detta kan tipsa någon här. Om det dyker upp någon fråga kan ni bara hojta till... Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser