GooA 0 Postad 16 Oktober , 2025 Jag ska bygga om mina tofter i båten. Hittar mycket amerikanska youtube videos där man använder en sk "1708" matta som dom bygger med. Nu har jag äntligen hittat 1708 i Sverige här: https://dockyardcomposites.com/produkt/glasfibervav-1708-biaxial/. Min fundering är om det räcker att laminera med polyester eller om man istället ska använda vinylester som verkar lite starkare och fäster bättre mot äldre polyester. Vad rekommenderar ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 522 Postad 16 Oktober , 2025 Hej Jag hade använt vanlig polyester + härdare som är billigare än vinylester och minst lika hållfast. Om det är gamla tofter du skall laga och/eller förstärka så är det bara att slipa lätt så du får en uppruggad yta och sedan tvätta med aceton som får självtorka innan du börjar laminera. Förr fans det något som kallades "firetmatta" (lite osäker på stavning) som var en förstyvningsmatta, jag har köpt förr i världen hos BHP när de låg i Klågerup. Googlade lite snabbt men fick inget bra sökresultat. Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GooA 0 Postad 16 Oktober , 2025 Ja, men då kör jag väl med polyester det blir nog bra. Jag kommer lägga in en bit av Dockyards petskiva som distansmaterial om det var det du menade. Tack för input👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 522 Postad 16 Oktober , 2025 Nä någon petskiva har jag inte hört talas om, jag är ju en gammal gubbe och håller mig till de gamla materialen🤣 Googlade lite och hittade något som heter ArmaPET, kan det vara samma som du menar? Det verkar ju vara ett helt vanligt distansmaterial fast tillverkat av återvunnen PET vilket är bra. Lägg gärna upp några bilder under reparation/förstärkning och när du är klar med tofterna, det är nog många som tycker det är intressant att se. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 932 Postad 16 Oktober , 2025 Är väl också att klassa som gammal gubbe för jag har heller inte hört talas om petskiva som distansmaterial 😉. Men det visade sig även efter min Googling nog vara en distansmaterialskiva av återvunnen plast. Låter ju bra i alla fall. Men distansmaterialet är inte så kinkigt med egentligen, så det kan du nog ta vad du vill som ger just lite distans. Själv tar jag ju hellre något som finns nästgårds eller t.o.m. hemma framför att skicka efter något - om jag slipper. Och jag tror miljön håller med då den nog behöver återvinnas många PET-flaskor för att uppväga det transportavtrycket.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GooA 0 Postad 16 Oktober , 2025 Välkommen till 2025😁 Det är väl toppen om gamla PET-flaskor kan återvinnas. Ja ArmaPET heter det. Nu kostar ju frakten endast 99kr vilket skulle bli betydligt mer i både pengar och utsläpp om jag skulle åka och köpa något "nästgårds". Se om jag kan mixtra kameran på telefon samtidigt som jag plaster🫡 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser