vardansaakian 1 Postad 13 Oktober (redigerade) Hej, Den här frågan har tagits upp på forumet många gånger förr, men.. Jag har en VP MD7B som ryker rätt mycket blå rök vilket oftast betyder oljerök. I år märkte jag att oljenivån blev ganska låg nu när jag bytt olja innan vinter och tyvärr var jag ganska slarvigt att inte kontrollera oljenivån alls under säsongen. Innan jag bege mig byta kolvringar, kolla tättningar osv. tänkte kolla först vevhusventilation som sägs kan vara en av orsaker för oljerök. Hur funkar den egentligen och vad ska man kolla på? Vår motor har en liten gummislang som går in i luftfilter, men som sitter inte tätt alls. Packningen till det här locket där oljefälla sitter var nästan obefintlig, men nu är den bytt. Vad mer man ska kontrollera? Redigerad 13 Oktober av vardansaakian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 167 Postad 13 Oktober Om du känner någon med en liknande motor så kan ni starta era motorer och gämföra hur mycket luft som pulsar genom "oljepåfyllningen till motorn"/"vevhusventilations slangen". Detta blir ett ungefärligt mått på hur sliten motorn är. Alla motorer har ett läckage förbi kolvarna men slitna motorer har mer. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 438 Postad 13 Oktober (redigerade) Vevhusventilationen går från en "oljefälla" på ventilkåpan via en slang till luftfiltret. Om du demonterar luftfiltret så ser du om det är mycket olja Ta ett kompressionprov på motorn, säger ganska mycket om hur pass sliten motorn är. Vad använder du för typ av motorolja? //Pär Redigerad 13 Oktober av Mercury_44XS 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vardansaakian 1 Postad 16 Oktober (redigerade) 2025-10-13 vid 18:43 skrev Mercury_44XS: Vevhusventilationen går från en "oljefälla" på ventilkåpan via en slang till luftfiltret. Om du demonterar luftfiltret så ser du om det är mycket olja Ta ett kompressionprov på motorn, säger ganska mycket om hur pass sliten motorn är. Vad använder du för typ av motorolja? //Pär Använder en vanlig 15w40 diesel motor olja från Biltemahttps://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/batmotorolja/dieselolja-inombordare-15-w-40-4-liter-2000053477?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-shopping-LIA-low&gad_source=1&gad_campaignid=1625842709&gbraid=0AAAAADowiYjOyWZy1GNv4oVW_wJbCKuXZ&gclid=CjwKCAjwr8LHBhBKEiwAy47uUjUTacsoW2W0V7LU9-ZH_kFZ7UWeyowhUmJ7xfRiPvFn-8m7pIxknxoC2IEQAvD_BwE I själva luftfiltret var det ingen olja alls sist jag kollade Redigerad 16 Oktober av vardansaakian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 438 Postad 16 Oktober Då kan man utesluta att motorn drar olja via vevhusventilationen. Nästa koll du kan göra ganska enkelt är att starta motorn och känna hur mycket det "flåsar" i slangen från vevhusventilationen. Sedan kan du kolla in med en ficklampa i insuget och se om där är olja eller koksad olja. Lyfta av ventilkåpan och kolla så gummihattarna sitter kvar på ventilbrickorna på insugningsventilerna. Men det kan även vara så att din motor är sliten i ventilstyrningar och ventilskaft men detta är inte lätt att kontollera utan att demontera toppen och ventilerna från toppen. Hör med någon verkstad vad det kostar att ta ett kompressionsprov på motorn. Oljan du kör på är helt ok. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser