excel319 598 Postad 3 timmar sedan Nu har jag äntligen kommit till skott och har justerat ventilspelet på min VP 2020B med 2500h gångtid. Spelet ska var 0,2mm och det var 0,4mm på samtliga ventiler utom avgas på tredje cylindern. Där var det 0,95mm och då funderar jag på om det finns ett kommande problem eller om det kan bli så stor skillnad normalt? Lyfthöjden var lika på alla ventiler efter justeringen. Jag passade på att plocka ur insprutarna samtidigt för genomgång och provtryckning. Min fundering där är om det är nödvändigt att byta nedre packning nr 37 och insats nr 36 vid återmontage eller om det räcker att byta packningen nr 35 närmast insprutaren? Insatsen fordrar nog specialverktyg för att få ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 362 Postad 2 timmar sedan (redigerade) 0,95 är ganska mycket, måste ha slamrat lite... Kan vara så att vipparmen och/eller tryckbrickan på ventilskaftet är mer slitet än de andra. Lossa justerskruven och kolla och känn efter om det går att komma åt. Hade nog även tagit ett kompressionsprov. Kan ju vara så att motorn stannat på det just det stället så att avgasventilen på 3:an stått öppen och det rostat lite på ventiltallrik och säte, sen slipar det lite när motorn går och ventilspelet ökar samt att den är mer otät än övriga ventiler. Länk till reservdelskatalog: https://www.volvopenta.com/shop/0/search?partType=Exploded&product=MD2020B //Pär Redigerad 2 timmar sedan av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser