Gå till innehåll
lördag 01 november 2025
timmyhellberg

Borr och sågmall

Rekommendera Poster

Hej!

Går i tankarna om att köpa ett skrov utan drivlina och har en 4.3GI och ett DP-SM drev som ligger.

Byte från bravo drev till dp-sm, vad behövs göras?

Är skölden till bravo större eller mindre än skölden till dp-sm?

Alltså behöver man bygga igen hålet och såga upp ett nytt eller kan man såga upp det befintliga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

Jag har för mig att Volvo Penta DP SM är ett OMC Cobra drev med Volvo Penta innanmäte och då skall det vara ganska lika i uttaget i akterspegeln.

Försökte hitta en exakt mall för VP DP SM men detta var det närmsta jag kom:

https://www.marineengine.com/boat-forum/threads/replacing-a-vp-dp-a-with-dp-sm-drive.443159/

Skrolla ner lite så kommer det fram en mall men det står inte Volvo Penta DP SM men det står Mercruiser och OMC Cobra för den inre markeringen.

Har själv inte bytt just till DP SM från Mercruiser, bara äldre VP drev och där finns ju adapterplattor att köpa eftersom deras uttag är betydligt större.

Ska kolla lite till vid tillfälle om jag hittar en exakt mall för VP DP SM.

@sanktanna kanske vet?

Fast jag hade sålt Volvo Pentan och satt dit Mercruiser istället😉

Mvh

Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Jag har för mig att Volvo Penta DP SM är ett OMC Cobra drev med Volvo Penta innanmäte och då skall det vara ganska lika i uttaget i akterspegeln.

Försökte hitta en exakt mall för VP DP SM men detta var det närmsta jag kom:

https://www.marineengine.com/boat-forum/threads/replacing-a-vp-dp-a-with-dp-sm-drive.443159/

Skrolla ner lite så kommer det fram en mall men det står inte Volvo Penta DP SM men det står Mercruiser och OMC Cobra för den inre markeringen.

Har själv inte bytt just till DP SM från Mercruiser, bara äldre VP drev och där finns ju adapterplattor att köpa eftersom deras uttag är betydligt större.

Ska kolla lite till vid tillfälle om jag hittar en exakt mall för VP DP SM.

@sanktanna kanske vet?

Fast jag hade sålt Volvo Pentan och satt dit Mercruiser istället😉

Mvh

Pär

Tack för svar! Det stämmer att sx och dp-sm är omc ifrån början.

Jag har redan tittat på den länken du skickade en gång och nu har jag hittat lite mer info.

https://www.offshoreonly.com/forums/drives-lower-units/332623-volvo-penta-mercruiser-conversion.html

Dom flesta där säger att hål och hålbild är densamma, så det ska väl egentligen bara vara att demontera och montera!

Nehe du, jag är team VP så någon mercruiser blir det inte :D

Mvh Timmy.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...