Dava 291 Postad söndag kl 09:58 Efter tre år med min 60-tals båt som då var i fantastiskt skick har det mörka träet på många ställen vitnat. Hur tar man lättast hand om detta så att det ser nytt och fräscht ut? Det är hyfsat torrt i båten men den ligger ju i vattnet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 678 Postad söndag kl 15:46 Enklast: Olja Mest långlivade: Fernissa Alternativ: Benarolja - blir som fernissat men lång torktid 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 071 Postad söndag kl 18:56 Benarolja har jag aldrig förstått mig på, men den kanske är bra… jag tyckte det bara blev kladdigt. Jag använder numera kinesisk träolja, eller kinaolja, den tränger djupt in i trät, även i teak och mahogny. Men man får stryka på varje vår, iallafall ”utomhus” inne i ruffen är det annorlunda där håller den finishen i flera säsonger. Jag lägger på sparsamt med pensel och vid behov torkar torrt med en ofärgad trasa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 071 Postad söndag kl 18:57 3 timmar sedan skrev ChristerN: Enklast: Olja Mest långlivade: Fernissa Alternativ: Benarolja - blir som fernissat men lång torktid Ja, benaroljan är väl egentligen ingen olja, utan någon form av lack eller fernissa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser