gudden 2 Postad lördag kl 16:09 Hej, jag har köpt en båt med en äldre Yamaha (55AE 663). Det sitter en hemmagjord lagning i motorn som tydligen ska synka cylindrarna (om jag har förstått rätt). Säljaren sa att motorn just nu går ojämnt framför allt på låga varv pga lagningen och rekommenderade att jag köper en ny del. Det ska tydligen gå att få tag i även om motorn är gammal. Är det någon som vet vad den delen heter? Jag vet inte vad jag ska fråga efter Var kan jag få tag i den? Säljaren nämnde Hansen Marin. mvh Gustaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 320 Postad lördag kl 17:57 Hej Jättebra att du skriver Yamaha 55AE 663 som är den fullständiga modellbeteckningen på motorn👍 Betydligt enklare att hitta information och reservdelar när man anger motorns modellbeteckning men i vissa fall behövs även ett serienummer, tänk på det till nästa gång😉 Nu till din fråga: Det allra enklaste är att ringa runt till Yamaha eller Mariner verkstäder och fråga om de har ett begagnat gasstag inkl. kullänkarna till en 55A eller 55B. Om du inte får napp så kan du köpa lösa delar. Det är inte en reservdel utan tre delar som säljs var för sig, se bild nedan: Du behöver 27, 28 och 29. Yamahas reservdelskataloger går inta så långt tillbaka (dåligt självförtroende) men denna motorn har även sålts under namnet MARINER 55 och där finns det fortfarande reservdelskataloger tillgängliga. Däremot finns Yamaha 55B 697 kvar som reservdelskatalog hos Yamaha och vissa delar är gemensamma men inte alla. I vissa fall kan man få fram Yamahas original reserdelsnummer via Mariners reservdelsnummer. Det första numret nedan är från Mariners reservdelskatalog och inom parentes är Yamaha. Ibland finns delar på Mariners nummer och ibland på Yamahas nummer: Nr 27 har reservdelsnummer: 16715M (6H1-41237-00) av denna del behöver du 2 st. Aktiv del. Nr 28 har reservdelsnummer: 92655M (663-41211-10) av denna behöver du 1 st. Aktiv del. Nr 29 har reservdelsnummer: 11-82388M (95380-05600) av denna behöver du 1 st. Aktiv del. Nr 29 är en vanlig rostfri M5 mutter så den behöver du inte köpa. Ska se om jag hittar instruktioner för injustering och synkronisering, är inte detta korrekt så går motorn mycket illa på låga varvtal. Länk till reservdelakatalog: https://www.marineengine.com/parts/mariner-outboard-parts/55 Mvh Pär 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gudden 2 Postad lördag kl 19:58 Tack! Imponerande vilken koll du har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 804 Postad söndag kl 06:18 (redigerade) Om det verkar vara svårt att hitta originaldelarna som du fått rekommenderade så ser det ut som att en standard kulledslänk skulle passa. Är det M5 och uppåt så skulle du t.o.m. kunna köpa två sådana här på Biltema och en liten bit gängad stång och göra dig en egen. Mindre dimensioner finns lätt att hitta på nätet i olika material. Fördelen med att köpa en originaldel är dock att du slipper mäta och fundera på om det kommer passa 😉 Redigerad söndag kl 06:23 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 320 Postad söndag kl 08:05 Hittar tyvärr ingen instruktion eller verkstadshandbok för nedladdning avseende inställning/justering av gaslänken. Det viktiga är att kamskivan (röd pil) inte är i direktkontakt med rullen (blå pil) när motorn går på låg tomgång i friläge. Fanns vissa nyare för nedladdning men min dator tyckte det var suspekta sidor så jag öppnade inte dessa. Vill du själv söka så googla på Engelska "yamaha 55ae 663 workshop manual" och se vad du hittar och vågar öppna eller ladda ner. Marinshopen har en del verkstadshandböcker och det finns även andra Svenska företag/sidor som säljer, kolla om du hittar något där. Det finns inga verkstadshandböcker skrivna på Svenska, alla är på Engelska... Alternativt tar du kontakt med en Yamaha verkstad som kan de äldre motorerna och hör om de kan hjälpa dig. Det är inte helt enkelt om man är lekman att ställa in tändning, justera och synkronisera förgasare. 1 timme sedan skrev IngemarE: Om det verkar vara svårt att hitta originaldelarna som du fått rekommenderade så ser det ut som att en standard kulledslänk skulle passa. Är det M5 och uppåt så skulle du t.o.m. kunna köpa två sådana här på Biltema och en liten bit gängad stång och göra dig en egen. Mindre dimensioner finns lätt att hitta på nätet i olika material. Fördelen med att köpa en originaldel är dock att du slipper mäta och fundera på om det kommer passa 😉 Tror inte att standard kullänkarna passar, dessa har Europa standard vilket Japanerna tycker inte är något de behöver anpassa sig efter och har en helt egen standard. Original är inte billiga, därför kan det vara idé att leta efter begagnat. Själva kulllänken är i plast och sitter på många Yamaha 2–takts utombordare från 6 upp till 250 hk så dessa är nog lätta att hitta begagnat men länkstaget har en viss längd och används endast på de 2-cylindriga 55 hk modellerna. Just längden på länkstaget är viktig så att gasspjällen öppnar fullt och stänger helt och att rörelsen är synkroniserad med tändningen. Stämmer inte detta går motorn mycket illa på låga varvtal, ger förgasarsmällar och skakar betydligt mer än vad den gör när den är perfekt injusterad för då skakar den ganska bra även då. Kullänken finns säkert som Kina-kopia på diverse sidor för en billig penning men Kina-kopior är kopior som varken håller måttet eller kvalitén som original. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gudden 2 Postad söndag kl 09:56 Tack. Jag har fått kontakt med en Yamaha serviceverkstad som ska kolla vad han har hemma på måndag. Om inte hoppas jag han kan beställa. Jag har också fått kontakt med en kille som hade en reservdelsmotor och han kommer skicka den saknade delen. Den satt dock på en 60 hk motor. Den kommer alltså inte funka om jag förstår dig rätt. När det gäller manual/verkstadshandbok, kan jag leta efter en Mariner manual eftersom det var samma motor? När du skriver röd/blå pil, vad menar du Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 284 Postad söndag kl 10:18 (redigerade) Såvida kulkopplingarna smockar på kulorna utan att sen glappa, bör det gå. Att köpa t ex Biltemas kanske går bra, om just de passar på kulorna. Totala längden på staget är i original justerbart. Och i värsta fall kanske du måste förlänga eller förkorta det begagnade. Jag tänker som så att då längden på staget är avgörande för hur motorn går typ speciellt vid låga varv, så bör det inte vara så svårt att förlänga eller förkorta lite tills motorn går jämnt å fint. Förutsätter väl då att färre ägaren inte varit och micklat på annat. Ser en rödmarkerad skruv. Varför sitter den där t ex? Redigerad söndag kl 10:28 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 320 Postad söndag kl 11:23 1 timme sedan skrev gudden: När det gäller manual/verkstadshandbok, kan jag leta efter en Mariner manual eftersom det var samma motor? När du skriver röd/blå pil, vad menar du Ja det går bra med Mariner 55A och 55B. Ja ursäkta jag glömde bifoga bilden, se nedan: Röd pil: Kamskiva Blå pil: Rulle på gasspjällsarmen 50 minuter sedan skrev Hybro: Såvida kulkopplingarna smockar på kulorna utan att sen glappa, bör det gå. Att köpa t ex Biltemas kanske går bra, om just de passar på kulorna. Totala längden på staget är i original justerbart. Och i värsta fall kanske du måste förlänga eller förkorta det begagnade. Jag tänker som så att då längden på staget är avgörande för hur motorn går typ speciellt vid låga varv, så bör det inte vara så svårt att förlänga eller förkorta lite tills motorn går jämnt å fint. Förutsätter väl då att färre ägaren inte varit och micklat på annat. Ser en rödmarkerad skruv. Varför sitter den där t ex? Jag tror inte det är samma kulor, har aldrig testat. Originalet ser ut så här: Om har presspassning och trycks (klickas) på kulan. Inget fett på dessa, då slits de ut i förtid. Själva gasstaget eller länken mellan kulkopplingarna är olika långa på olika motorer och det har att göra med hur mycket förtändning motorn har vid WOT. Skulle gasstaget vara för långt kommer det att trycka sönder kulorna till slut. Är det för kort öppnar inte gasspjällen fullt. Man kan justera staget men inte jättemycket, det rör sig om under 10 mm sen tar gängorna slut i plastkulkopplingen. 2-cylindriga vändspolade 2-taktsmotorer med stor cylindervolym går väldigt stötigt på låga varvtal, dels för att vändspolade 2-taktare inte spolar rent i cylindrarna men även av massakrafter. Dessa motorer Yamaha 50, 55 och 60 (760 cc och 798 cc) samt 2-cylindriga Suzuki DT55, DT60 och DT65 kallades allmänt för "stenkrossar" på 1980-talet för att de gick så stötigt på låga varvtal. Var de dåligt injusterade kunde motorn slå flera cm från sida till sida när den gick på låg tomgång. Skruven med röd färg på gängorna är stoppskruven för maximal tändförställning, är gjort så från fabrik antagligen för att kolla så ingen skruvat upp tändningen under garantitid t.ex. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser