Jonesy 0 Postad tisdag kl 10:47 (redigerade) Hej alla, Jag har kollat på Aquador 23 DC/HT och märkt att priserna på modeller från ungefär 2003–2005 kan skilja sig väldigt mycket, även för båtar som verkar ha liknande skick. Någon som vet varför det är så? Är det motoralternativ, utrustning, timantal, skrovskick eller något annat som påverkar priset så mycket? Alla erfarenheter och tips tas tacksamt emot! Redigerad tisdag kl 10:48 av Jonesy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klusa 15 Postad tisdag kl 13:36 (redigerade) Jag hade en HT för några år sedan (2005) och vill minnas (kan ha fel) att det var ngt med skroven på de innan 2005, dvs att de uppförde sig annorlunda. Gällande priser så är det väl lite som aktiekurser. är det en coronabåt, så betalade nog ägaren en saftig peng och har då kanske svårt att anpassa sig till marknaden. Överlag tror jag skillnaden är främst om det sitter en diesel eller bensinare i båten, och ev extrautrustning samt ålder på den. Min båt sålde jag för 479000:- 2018. Köparen sålde den under corona för 590000:- 2022. Förövrigt en mkt trevlig och "lagom" båt. Redigerad tisdag kl 13:41 av klusa Fel årtal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonesy 0 Postad tisdag kl 19:50 6 timmar sedan skrev klusa: Jag hade en HT för några år sedan (2005) och vill minnas (kan ha fel) att det var ngt med skroven på de innan 2005, dvs att de uppförde sig annorlunda. Gällande priser så är det väl lite som aktiekurser. är det en coronabåt, så betalade nog ägaren en saftig peng och har då kanske svårt att anpassa sig till marknaden. Överlag tror jag skillnaden är främst om det sitter en diesel eller bensinare i båten, och ev extrautrustning samt ålder på den. Min båt sålde jag för 479000:- 2018. Köparen sålde den under corona för 590000:- 2022. Förövrigt en mkt trevlig och "lagom" båt. Jag kan inte hitta någon rimlig förklaring. Prissättningen är oeerhört spretig, då jämför jag också bara dom tillverkade 2005 exempelvis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 340 Postad onsdag kl 05:12 15 timmar sedan skrev klusa: det var ngt med skroven på de innan 2005, dvs att de uppförde sig annorlunda. https://www.maringuiden.se/forum/topic/61860-aquador-23-ht-skrov/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klusa 15 Postad onsdag kl 13:41 17 timmar sedan skrev Jonesy: Jag kan inte hitta någon rimlig förklaring. Prissättningen är oeerhört spretig, då jämför jag också bara dom tillverkade 2005 exempelvis. Ok, jag delar dock inte din uppfattning. Jag hittar 4 stycken 23HT 2002-2005. 2002 399000:- med gamla V6 på 210hk 2004 449000:- V8 5,0 2005 449900:- V8 5,0 2005 460000:- Diesel Cummins Jag tycker det är en rätt samlad bild av de jag hittat till salu på Blocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonesy 0 Postad onsdag kl 20:00 Precis nu: 2005 Mer 5.0 325 000 kr (tidigare 350 000). Precis den prisskillnaden jag syftar till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kimmel 1 Postad torsdag kl 04:11 Jag tror att det ligger mycket i vad föregående skrivit om vad man köpt båten för, som skrivs så stack ju priserna under pandemin och det hänger kvar på begärda priser. Det man behöver ha med sig är att begärda priser på blocket inte är det samma som slutpriser. Min känsla är att det är en hel del pandemibåtar som säljs idag, där ägarna tröttnat men köpt dyrt och i många fall även har lån på båtarna. Det är också ett stort utbud av 23:or på blocket just nu, när vi köpte vår var det färre båtar till salu och priserna låg högre utifrån det. Så som marknaden ser ut nu så är min upplevelse att det är väldigt trögt på båtmarknaden. Så begärda priser på blocket är inte det samma som verkliga priser, tyvärr för alla som försöker sälja men desto bättre köpläge nu. Försöker själv sälja och ligger bland dem lägsta prismässigt för en relativt fin båt, men intresset är trots detta svalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klusa 15 Postad torsdag kl 12:23 16 timmar sedan skrev Jonesy: Precis nu: 2005 Mer 5.0 325 000 kr (tidigare 350 000). Precis den prisskillnaden jag syftar till. Kan du vänligen länka till den annonsen. För det priset hade jag kunnat tänka mig köpa den, rent spekulativt. Man borde med lätthet få 425000 till våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonesy 0 Postad igår kl 10:51 22 timmar sedan skrev klusa: Kan du vänligen länka till den annonsen. För det priset hade jag kunnat tänka mig köpa den, rent spekulativt. Man borde med lätthet få 425000 till våren. Titta på blocket. Det finns ingen logik i priserna. Addera sedan att i princip alla sänker därifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser