Gå till innehåll
tisdag 02 september 2025
Urbano

Uttern power tilt

Rekommendera Poster

Jag ska köpa en Uttern D55 Exclusive med Mercriuser inombordare. Vet någon hur man tiltar motorn inför upptagning på trailer?

Rekommendation på båtvagn eller trailer?

/Urbano

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är bara att trycka på UP till drevet är uppe, sen går det att ta upp båten på en trailer.

När den väl båten är uppe ur vattnet kan man köra med drevet uppfällt eller nedfällt men är det längre sträcka och högre hastighet så rekommenderas att har drevet nere eller om det är för dålig markfrigång så använder man spärrar som placeras på Powertrim & Tilt kolvarna och kör sedan ner dessa tills de kläms fast. Dessa spärrar säljs i en sats och har beställningsnummer 817019T2 och finns hos auktoriserade Mercruiser återförsäljare.

Ser ut så här när de är installerade:

948309502_Skrmavbild2025-08-28kl_19_22_50.png.61883cbf42192b819f0c5284583d9988.png

Anledningen till att man skall använda dessa stöd är att inte utsätta hydrauliken för påfrestningar under transport.

I nödfall kan man placera en lämplig träbit mellan gimbalringen och drevet men man måste se till att inget kommer i kläm och att nödlösningen inte kan lossna under transport.

Misstänker att det inte finns någon instruktionsbok vilket de flesta brukar slarva bort av olika anledningar. Återkom med exakt modellbeteckning på motorn samt serienummer och tillverkningsår så ska jag fixa fram en instruktionsbok.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Jag ska kolla modellbeteckning på motorn samt serienummer och tillverkningsår så snart jag får möjlighet.

Mvh Urbano

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju ringa säljaren, det är ju enkelt att kolla.

Vill du ha instruktionsbok på båten också?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gärna! Årsmodell 2005. Serienr motor ow 332242, båt SE UT BCA 143 F 505.

MVH Urbano

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mercury_44XS har du manual på Jofa Winth 565 så får du gärna dela med dig.

// Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...