andypandyswe 0 Postad 27 Augusti Letar efter en billig större öppen båt/roddbåt för transport av prylar till stugan (strax över 2 distans inomskärs) vid byggprojekt och annat samt lite fiske och bad. Gärna en marchfart över 15 knop och ngt som går att hitta billigt på begagnatmarknaden. Vad finns det utöver Crescent 550 bamse och som gärna är ngt större? Inget lulllull behövs... Tiller eller pulpet spelar ingen roll bara det finns lastutrymme. Tips emottages tacksamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 307 Postad 27 Augusti Hej Dessa är klassiska "klinkade" som Crescent Bamse. Uttern 560 (öppen styrpulpet) Uttern 6001 (öppen styrpulpet) Uttern 560 AR (akterruff med tygtak) Uttern 600 AR (akterruff med plasttak och skjutlucka, finns både för utombordare eller inomb.) Örnvik 540 (öppen styrpulpet) Örnvik 540 A (akterruff med tygtak) Så mycket motor det bara går på dessa här ovan, sen behöver man ju inte utnyttja alla hk utan marscha i ca 15–18 knop men med lägre varvtal på en stor motor. Går tystare och drar mindre bränsle och man kan för ett normalt samtal utan att skrika under gång. Brukar inte gå att köra mycket över 25 knop men det behöver man ju inte om man inte vill. Tänk bara på att 4-taktare är tyngre än 2-taktare. Powertrim och tilt är ett måste... Lite snabbare med V-botten: Örnvik 670 A (akterruff) men denna är kanske för stor... Ryds 600 AC (akterruff) men pass upp för slarvigt byggda sent 1980-tal till 1996 då OMC ägde RYDS. Kolla dessa väldigt noga, överallt in i minsta vrå... Ska tänka lite och se vad jag mer kommer på. Vad säger du om aluminiumbåtar? Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andypandyswe 0 Postad 27 Augusti Stort tack för uttömligt svar. Akterruff känns onödigt men jag ska ta en titt på övriga. Ang. Aluminium har jag en Ockelbo B18 AL DC idag med en Evinrude e-tec 90 H.O. på men är nog ute efter att sälja den och hitta en billig arbetshäst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser