fiskebaten 0 Postad tisdag kl 08:37 Hallå. Jag tittar mycket på fiskebåtar i trä runt 9 meter som jag vill renovera över tid. Är ute efter att bygga lika mycket (om inte mer) än att segla. Jag vill hitta ett projekt där man kan lägga mycket tid men håller ekonomin på rimlig nivå. Titta lite på detta skrov. https://www.blocket.se/annons/skaraborg/bogserbat_bygd_1920/1402202776 Är inte detta en ganska bra bas att börja med? 1: Skrovet är bra 2: Motorn ok. Planen är att låta båten stå på land i 5-6 år och bygga inredning och se till att man har full kontroll på hur allt fungerar så att man kan serva och sköta båten helt själv sen. Hur ser ni på detta projekt? Ren galenskap eller något som kan gå att realisera? Vad tycker ni med mer erfarenhet samt även om att det är ett stålskrov? Vi får anta att skrovet är i bra skick men man får ju kontrollera detta innan köp givetvis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 636 Postad tisdag kl 09:55 Att renovera kan nog vara roligt, men jag är tveksam till om det i slutändan blir särskilt lätt att hålla kostnaden nere, saker brukar vara betydligt dyrare än man först tänker sig tyvärr. Skrovet du länkar till kan väl vara en bra bas att börja med, men som du själv nämner bygger det på att skrovet är i bra skick, och motorn också för den delen. Verkar sakna axel och roder dock, vet inte om det är en stor kostnad eller inte. Att kunna svetsa brukar ju vara nästan ett måste om man ska renovera ett gammalt stålskrov. Jag vill dock lyfta ett varningens finger för gamla stålskrov som detta och det gäller stabiliteten och det faktum att de i original brukade vara byggda med relativt litet djup (avstånd köl till däck, dvs låg profil) och med kanske bara ett litet däckshus på däck. Sedan när någon vill "renovera" så vill man ha mer utrymmen och bygger då ofta till på höjden. Man höjer däcket (ser ut att vara så i detta fall) för att få ståhöjd under däck (eller i alla fall utrymmen man kan utnyttja till boende) och sedan vill man då ha ett däckshus på det. Allt detta gör att tyngdpunkten vandrar uppåt på en båt som inte var byggd och konstruerad för det. På skrovet du länkar till så verkar den halvrunda listen under alla ljusventiler vara original överkant skrovsida, dvs allt ovanför den listen är nytillkommet, samtidigt som den verkar också vara relativt grund i botten. Jag hoppas inte tanken när de gjorde det har varit att sätta ett däckshus uppe på det nuvarande väderdäcket, det skulle jag aldrig våga göra utan att på förhand undersöka stabilieten (finns konsulter för sånt, men de vill ju ofta ha lön, så det blir väldigt dyrt), men tanken kanske bara varit att sätta ett halvhögt doghouse i bak kant och det är därför man sparat en lägre akter. Objektet är nog annars en bra bas, liten ingångskostnad, så inte mycket att förlora om man kör fast. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskebaten 0 Postad tisdag kl 10:05 @Boanjohan Tack för svar. Trodde hela skrovet var orginal. Inte en tanke på att tidigare ägare höjt överkanten. Då blir det ju lite annat och min tanke var absolut ett däckshus uppepå och ett rätt stort sådant. Trodde också att stålkonstruktionen skulle göra båten tung och då även stabil men där ser man. Alltid något att lära sig. 😃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 636 Postad tisdag kl 11:37 1 timme sedan skrev fiskebaten: @Boanjohan Tack för svar. Trodde hela skrovet var orginal. Inte en tanke på att tidigare ägare höjt överkanten. Då blir det ju lite annat och min tanke var absolut ett däckshus uppepå och ett rätt stort sådant. Trodde också att stålkonstruktionen skulle göra båten tung och då även stabil men där ser man. Alltid något att lära sig. 😃 Den är nog sannolikt påbyggd. Förutom en märklig form som inte är särskilt traditionell för den typen båtar så ser det ut som att det ovanför listen inte finns några nitförband, så som det gör under listen. Detta tyder på att den är påbyggd. Men inte helt bra kvalite på bilden, så med är det den lite udda formen (profilen på båten) som jag tycker med stor sannolikhet innebär att den är påbyggd. Det är ju såklart svårt att utifrån en bild sia något om stabiliteten, det kanske kan funka fint att ha en överbyggnad, men beaktat att många sådana äldre bogserslupar brukar vara väldigt mjuka i stabiliteten från början och att denna i original är låg och grund i sin konstruktion, så är det dumt att först bygga på i höjden i godan tro och sen upptäcka att det inte blev bra. Det kan ju till och med bli livsfarligt. Stål ger ju såklart tyngd, men det är inte tyngden i sig som gör stabiliteten, utan det är skrovform och tyngdpunkten över kölen som är avgörande. Att bygga på gör fartyg tyngre men att bygga på på höjden gör det också instabilare. Och att bygga med tungt material på höjden gör att tyngdpunkten ökar mycket. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskebaten 0 Postad tisdag kl 12:22 Att vara rookie och lära sig är det roligaste som finns i livet. Hade jag kunnat så hade jag velat arbeta med "att lära mig nya saker" på heltid. hehe Men båtar är ett sånt komplext område där det kan bli så fel om man inte vet vad man gör. Jag är ute efter att ha full kontroll med, exempel är mina motorcyklar som jag byggt/renoverat /servar själv. Finns inget som kan överraska. Om motorn skär så kan jag byta/reparera själv. Lite så vill jag ha med båten också för att det skall vara kul att äga. 😃 Men jag ska definitivt ge mig ut och hitta ett varv där det finns folk som kan båtar och snacka lite vad man ska leta efter i begagnade objekt etc. Kanske finns det någon eldsjäl som har ett bra objekt till salu med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 758 Postad tisdag kl 12:43 3 timmar sedan skrev fiskebaten: Titta lite på detta skrov. https://www.blocket.se/annons/skaraborg/bogserbat_bygd_1920/1402202776 Spontant tycker jag inte set ser ut som en svensk kulturskatt även om den heter Sundsvall. Nu är ju ju jag inte så bevandrad i gamla båtar, men den känns bara inte svensk. När du hittar något som du är intresserad av kan ett tips vara att ta kontakt med Sjöhistoriska museet för att försöka få lite mera info om vad det är för båt du är intresserad av. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 287 Postad tisdag kl 12:52 Hej Var inne och tittade på Blocket-annonsen som du länkat till. Bogserbåt Sundsvall, "kulturskatt"? Jag vill nog säga så här att detta kan vara en gammal timmerbogserare eller timmerknuffare (eller vad det heter) och vill nog vänligt men bestämt be dig att ta reda på fakta om denna båt innan du börjar röja runt i den. Är detta en s.k. kulturskatt så ska min inte enligt min uppfattning inte förstöra dessa båtar genom att använda detta som något slags experiment för att lära sig. Visst kan man använda den till att lära sig men man måste nog veta exakt vad man ger sig in på och har det varit en bogserbåt som använts av sågverken vid Sundsvall så lär det finnas de som vill återställa den till ursprungligt skick med ångmaskin eller ev. en tändkulemotor. Den moderna FORD dieseln som sitter där nu hör tyvärr inte hemma i denna båt. Men det kan ju även vara något som säljaren bara hittat på för att locka köpare. Priset är satt till 1000 kr men det är säkerligen bara ett lockpris och när det kommer till kritan så säljs inte båten under ett visst pris. Står även högstbjudande i annonsen. Hoppas du förstår vad jag menar och det är inget elakt utan bara det att vi ska värna om de gamla båtarna så gott det går. //Pär 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 758 Postad tisdag kl 13:34 4 timmar sedan skrev fiskebaten: Planen är att låta båten stå på land i 5-6 år Bara en fundering! Vi är ju alla olika, men jag skulle avråda ifrån att planera att ha en båt på land så länge utan att kunna använda den. Jag skulle bli tokig på att ha en oanvändbar båt redan år två. Det kan vara mera inspirerande att ha en båt som iaf. går hjälpligt att puttra runt med på somrarna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 636 Postad tisdag kl 16:05 (redigerade) Nej, någon kulturskatt är det inte som redan påpekats av en del, av den enkla anledningen att det bara är ett tomt skrov.....som i tillägg med största sannolikhet byggts till, till något som inte på långa vägar liknar en ursprunglig timmerbogserare (som det sannolikt är från början) och för att det inte är något särskilt unikt. Det finns massor av dessa gamla timmerslupar, en del återställda av kunniga och jättefina, en del sönderrostade på någon gammal industrifastighet, en del avstannade projekt som förfaller, en del konverterade till fritidsbåt med bomöjligheter (som säkert var planen med den i denna tråd) etc. Finns även vissa som används som konst i Ljusne: Redigerad tisdag kl 16:06 av Boanjohan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 287 Postad tisdag kl 16:30 Kör runt i fritidsbåthamnarna där brukar ligga gamla båtar som ingen bryr sig om och en del är rena vrak medan andra har en viss potential att kunna renoveras. Vissa ligger på uppställningsplatserna medan andra ligger kvar i sjön år efter år. Kommunen eller hamnmästaren brukar gå runt och lappa dessa båtar men det är tydligen ingen som bryr sig. En sådan kan du nog få gratis om du fraktar bort den men kontrollera först om det finns en ägare. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskebaten 0 Postad onsdag kl 07:03 14 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Kör runt i fritidsbåthamnarna där brukar ligga gamla båtar som ingen bryr sig om och en del är rena vrak medan andra har en viss potential att kunna renoveras. Vissa ligger på uppställningsplatserna medan andra ligger kvar i sjön år efter år. Kommunen eller hamnmästaren brukar gå runt och lappa dessa båtar men det är tydligen ingen som bryr sig. En sådan kan du nog få gratis om du fraktar bort den men kontrollera först om det finns en ägare. //Pär Grymt tips! Tack så mycket, det ska jag verkligen göra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskebaten 0 Postad igår kl 12:55 (redigerade) Var nere i hamnen idag. Hittade en båt som är exakt som den jag vill ha. Så vacker så det gjorde fan ont att se den. Någon som kan se enbart via bilderna hur lång den är? Jag gissar på mellan 8-9m? Vad tror ni priset ligger för en sådan? Jag är rookie men den ser ju ut att vara i galet bra skick. Redigerad igår kl 13:15 av fiskebaten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 758 Postad igår kl 14:33 Jag håller med dig om att 8 - 9 m kan vara rätt längd. Båten (UNG 11) var en gång i tiden registrerad på Ungskär i Karlskrona skärgård, men det är den nog inte längre. Priset är ju väldigt beroende av skick, men en sådan båt i bra skick gissar jag kostar långt över 100 000:- kronor, kanske flera hundra tusen kronor. Sedan har jag sett liknande båtar i halvdåligt bruksskick för runt 50 000:- kronor och då var det kanske tom. så illa att det var plastat träskrov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 041 Postad igår kl 15:04 24 minuter sedan skrev Mackey: Jag håller med dig om att 8 - 9 m kan vara rätt längd. Båten (UNG 11) var en gång i tiden registrerad på Ungskär i Karlskrona skärgård, men det är den nog inte längre. Priset är ju väldigt beroende av skick, men en sådan båt i bra skick gissar jag kostar långt över 100 000:- kronor, kanske flera hundra tusen kronor. Sedan har jag sett liknande båtar i halvdåligt bruksskick för runt 50 000:- kronor och då var det kanske tom. så illa att det var plastat träskrov. Dessvärre är ju försäljningsvärdet på träbåtar alldeles för lågt, oförskämt lågt. Men det är ju den efterfrågade tillgången som styr… i min hemmahamn ligger det nu tre träbåtar som ser ut att snart bli vrak om dom får ligga för fäfot ett tag till. Det ligger minst en lappad båt i sjön, en Maxi 66, eller 77 eller så… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskebaten 0 Postad 12 timmar sedan Vad menas med att båtarna lappas? Är det ägare som inte går att kontakta längre eller att skrovet riskerar att sjunka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 287 Postad 11 timmar sedan Ja kommunen eller hamnen sätter en lapp på båten att den skall avlägsnas inom en viss tid annars blir det vite men det brukar inte hända något. Det kostar ju pengar att skrota/hugga upp en båt och det vill varken kommunen, privata hamnägare/båtklubbar eller ägaren bekosta. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskebaten 0 Postad 11 timmar sedan Ytterligare fråga. https://www.blocket.se/annons/sodermanland/pedant_skott_gedigen_trabat_byggd_1952/1401832103 Om jag tex hade bestämt mig för att köpa denna båt. Finns det någon besiktningsman man kan betala som kan gå igenom skrovet? Synd att de byggde om från fiskebåt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 758 Postad 9 timmar sedan 2 timmar sedan skrev fiskebaten: Finns det någon besiktningsman man kan betala som kan gå igenom skrovet? Du får kolla vad de kan åta sig att besiktiga. Här finns några besiktningsmän samlade. https://www.batbesiktningsmannen.org/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskebaten 0 Postad 4 timmar sedan 5 timmar sedan skrev Mackey: Du får kolla vad de kan åta sig att besiktiga. Här finns några besiktningsmän samlade. https://www.batbesiktningsmannen.org/ Grymt, tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser