Gå till innehåll
fredag 05 december 2025
KB08

Marine 60hk 2003 4 takt

Rekommendera Poster

Har bytt tändstift, bensinfilter, tömt bensintank, ny vattenavskiljare, slangar nya till vattenavskiljare, säkringar kollade, olja finns. Bensinblåsa hård när jag pumpade.

startmotorn tickar några sek.Motor går runt med startar inte, vad mer kan jag göra. Sista stiftet svår att vrida fast så det sitter så tokigt men då skulle motorn starta men gå knackigt eller? Är ingen som meckat förut och behöver mer tips vad jag kan göra själv 🙄 känns som den inte får gnista. Kan det vara hattens till stiften som är dåliga och känsliga för nya stift 🫣 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
25 minuter sedan skrev KB08:

Sista stiftet svår att vrida fast så det sitter så tokigt men då skulle motorn starta men gå knackigt eller?

Har du dragit tändstiftsgängan snett eller?

Förklara/förtydliga detta...

Vad har du för verktyg?

Återkommer med ett kopplingsschema så du kan följa kablarna du skall felsöka.

Ta gärna en bild på tändstiftet och förklara så gott det går vad som har hänt.

Ta en bild på motorns typskylt så man kan läsa serienummer mm.

Mvh

Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan skrev KB08:

Har bytt tändstift, bensinfilter, tömt bensintank, ny vattenavskiljare, slangar nya till vattenavskiljare, säkringar kollade, olja finns. Bensinblåsa hård när jag pumpade.

startmotorn tickar några sek.Motor går runt med startar inte, vad mer kan jag göra. Sista stiftet svår att vrida fast så det sitter så tokigt men då skulle motorn starta men gå knackigt eller? Är ingen som meckat förut och behöver mer tips vad jag kan göra själv 🙄 känns som den inte får gnista. Kan det vara hattens till stiften som är dåliga och känsliga för nya stift 🫣 

30 minuter sedan skrev KB08:

17 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Har du dragit tändstiftsgängan snett eller?

Förklara/förtydliga detta...

Vad har du för verktyg?

Återkommer med ett kopplingsschema så du kan följa kablarna du skall felsöka.

Ta gärna en bild på tändstiftet och förklara så gott det går vad som har hänt.

Ta en bild på motorns typskylt så man kan läsa serienummer mm.

Mvh

Pär

Hej Pär,

Har dragit åt med bra verktyg som klickar till när man dragit lagom hårt men det sista sitter så otympligt till men hoppas att det sitter tillräckligt hårt. Båten har startat efter tändstifts byte men sen la den bara av. Som bensinstopp, inte får in tillräckligt med bensin men blåsan är full.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta en bild på typskylten med serienummer och om det är förgasare eller EFI så återkommer jag med felsökningstips.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...