Tore33 8 Postad 15 Augusti (redigerade) Hej! Jag har problem med ett mindre vattenläckage in till växelhuset. Oljan är lite mjölkig. Tänkte plocka isär växelhuset och byta tätningarna. Förutsatt att jag inte hittar någon uppenbar skada så tänkte jag byta ut alla packboxar och dess o-ringar (se inringade delar på bifogad bild) Kommer även kolla om impellern ser fräsch ut. Har ni några allmänna tips inför detta jobb? Något mer jag borde byta? Redigerad 15 Augusti av Tore33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 328 Postad 15 Augusti En O-ring (47?) som sitter på (42) samt (27) packning och (33) som nog är en packbox också men benämns som "oil seal cover". Nu tog jag bara en katalog rakt ut i luften eftersom jag inte hade ditt serienummer och typkod men det såg lika ut som din bild. Kolla noga så det inte är något spår i drivaxel eller propelleraxel där packboxarna suttit, brukar bli märken eller spår. Är nog kromstål till axlarna, inte helt 100 rostfritt. Är det spår så tar det inte många timmar innan det har slitit sönder läppen på packboxen och man har ett läckage igen. Inget kopparfett någonstans, inte ens på skruvarna men aluminiumpasta går bra. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tore33 8 Postad 18 Augusti 2025-08-15 vid 16:23 skrev Mercury_44XS: En O-ring (47?) som sitter på (42) samt (27) packning och (33) som nog är en packbox också men benämns som "oil seal cover". Nu tog jag bara en katalog rakt ut i luften eftersom jag inte hade ditt serienummer och typkod men det såg lika ut som din bild. Kolla noga så det inte är något spår i drivaxel eller propelleraxel där packboxarna suttit, brukar bli märken eller spår. Är nog kromstål till axlarna, inte helt 100 rostfritt. Är det spår så tar det inte många timmar innan det har slitit sönder läppen på packboxen och man har ett läckage igen. Inget kopparfett någonstans, inte ens på skruvarna men aluminiumpasta går bra. //Pär Tack för tips! Alla delar du nämner har jag beställt. Jag passade på att beställa alla nya o-ringar, utom nr 46, samt alla packboxar på drivaxeln, växel"axeln"(?) och propelleraxeln. Vad gäller smörjmedel så hade jag tänkt använda propelleraxelfett...? På skruvarna hade jag tänkt använda CRCs ceramic paste som är ett antikärvmedel utan metall. Men har du ett annat förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tore33 8 Postad 18 Augusti Jag beställde alla delar på Marineparts. Flera av delarna var av annat märke än original, RecMar. Är det någon som har erfarenhet av Marineparts eller RecMar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 328 Postad 18 Augusti 1 minut sedan skrev Tore33: Vad gäller smörjmedel så hade jag tänkt använda propelleraxelfett...? På skruvarna hade jag tänkt använda CRCs ceramic paste som är ett antikärvmedel utan metall. Men har du ett annat förslag? Propelleraxelfett? Ja det finns lika många namn som det finns sorters fett tänkte jag säga men ett helt vanligt kullagerfett eller växelhusolja duger gott om du tänker på o-ringar och packboxar vid montering. CRC Ceramic Paste har jag aldrig själv provat men det funkar säkert om det är fritt från metaller och speciellt koppar. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser