SCGB 4 Postad 8 Augusti Hej! Ny medlem här, tack för insläpp! Jag är nybliven ägare till min första segelbåt (Omega 30). Här kommer den första av många många frågor. Min båt har en Seldén rodkicker 10 som aldrig har haft en gasfjäder. Det finns inte heller någon dirk, så därför tänkte jag installera en fjäder. Efter att ha sett vad Seldén tar för ett aluminiumrör, en plastbricka och en gasfjäder bestämde jag mig för att fixa allt själv. Också pga att rodkickern redan sitter monterad och jag inte var säker på om distansröret i kiten har precis lagom längd. Aluminiumrör och fjäder var ganska enkla att hitta, men jag fick krypa till korset och köpa den undre ändpluggen (omöjligt att hitta t.ex. block av HDPE, POM-C till rimliga priser). Den största frågan är vilket läge på bommen man eftersträvar. Det kommer väl an på hur gasfjädern beter sig när den belastas, och hur nivån på bommen ska justeras in kontra "spelet" man har på rodkickern. Ett delproblem är att jag har väldigt lite seglingserfarenhet, så jag fattar inte riktigt principerna bakom. Ska man t.ex. justera så att bommen ligger i 90 grader med revat segel + kapell ovanpå, med ett visst spel nedåt så att man kicka ned? Eftersom jag kan anpassa längden på distansröret kan jag ju också styra över det. Rodkicker-fästet i bommen tror jag sitter rätt. Och hur kommer fjädern bete sig när den belastas med bommen, kommer den sjunka ned ett visst avstånd? Går det att klura ut hur mycket? Min tanke är annars att göra en mockup av distansröret i trä och kolla hur bommen hamnar, och sen kapa röret utifrån det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 66 Postad 8 Augusti På min båt flyttar man rodkickerfästet i bommen så man får den lutning på bommen man vill ha när seglen är revade. Då vet man hur gasfjädern beter sig och anpassar alltså fästet i bommen efter att fjädern "fått känna på vikten". Jag har lite drygt 90 grader. När man har hissade segel är det seglet som håller uppe bommen (och då hamnar min bom i ca 90 grader). Kicka ned (skota hem kicken) behövs bara (eller kanske framförallt) när man seglar medvind (i lite kraftigare vind) och det är för att bommen annars lyfter sig och minskar seglets yta och det vill man inte plus att bommen då kan slå nedåt vid vågor eller vindfall. Någon som kan mer seglingsteori kan säkert fylla på med det detaljer eller räta ut saker som kan göras bättre men så tänker jag när jag seglar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 4 Postad 9 Augusti Tack för svar! Det bekräftade ungefär vad jag trodde. Men då borde nog min plan fungera, att justera in nivån bommen med hjälp av distansrörets längd. Så slipper jag göra fler hål i bommen (det fanns redan några fler gamla). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 791 Postad 9 Augusti (redigerade) Vår rodkick har jag monterat enligt en instruktion som medföljde, så bäst är väl att googka för att få det så rätt som möjlogt. Resultatet är ungefär (har inte riktigt koll och är inte vid båten) att kicken kan dra ner bomnocken 1 - 2 dm mer än vad seglet tillåter och att den kan lyfta bomnocken en meter. Ni som är lite nya på segling kan säkert ha nytta och glädje av Granboken som kan laddas ner här, https://www.gransegel.se/granboken/ Tillägg: Jag som seglat sedan barnsben tittar också i den ibland. Redigerad 9 Augusti av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 4 Postad 9 Augusti (redigerade) Ja jag har läst manualen, bra info där för att välja gasfjäder också. Men jag testar mitt sätt att ställa in bomhöjden genom att anpassa distansröret så ser vi hur det går. Återrapporterar i tråden… Hela konstruktionen med aluröret, den klena plastpluggen och all vikt på det (+ rörelser) känns lite klen. Jag tog ett rör med 3 mm godstjocklek bara för att få några mer mm3 för pluggen att vila på 😄 Redigerad 9 Augusti av SCGB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 4 Postad 4 September Tänkte rapportera hur det blev. Jag försökte räkna lite på vikt för bom + segel + kapell och jämföra med Seldéns tabeller. Det resulterade för mig i en gasfjäder på 1200N. Jag tror att Seldén i original använder Aratron g28-250-1200n-02. Jag köpte en motsvarande fjäder här: https://www.febrotec.com/en-GB/gas-struts/gas-struts/0gs-s14pbd1200 Det blev en vanlig, inte en rostfri pga drabbades av plötslig snålhet. Fjädern kostade 737 kr med frakt. Styrkan på fjädern visade sig vara perfekt för min båt. Nedre ändpluggen köptes på vikingyachting.se. Alla delar förutom fjädern är verkligen simpla och jag hade gärna gjort en egen ändplugg, men jag hittade inget lämpligt plastämne (POM-C eller liknande). Ämnen av "finplast" är för övrigt också rätt dyra. Denna ynkliga lilla plastgrej kostade 295 kr med frakt. För att räkna ut hur långt distansröret skulle vara drog jag upp bommen till 90 grader och fick ut totalmåttet mellan fästpunkterna för rodkickern. Sen var det bara att dra bort måtten för allt annat i rodkickern för att få distansrörets mått. Jag gjorde en prototyp i trä och kunde bekräfta att längden var lagom. Jag köpte ett aluminumrör från do88.se med måtten 32x500 mm, 3 mm godstjocklek. Kostnad 172 kr med frakt och tillräckligt med rör för en rodkicker till Totalkostnaden blev alltså ca 1200 kr. Det hade nog gått att komma billigare undan om man t.ex. kan köpa mer lokalt, men ändå helt OK! Och ett otroligt lyft (haha) att bommen svävar utan dirk när man hissar segel! 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 292 Postad 4 September (redigerade) Köpte min gasfjäder på Swedool för max några hundra. Och monterade den med stången nedåt. Då tätar och smörjer oljan i uti fjäder packningen, så att inte gasen läcker ut i förtid. Här har jag skrivit hur jag gjorde en egen Rod-Kick. Fungerat i mer än 15 år: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3617851&hilit=Rod+kick#p3617851 - På bilderna syns en liten skruv fäst med en lina. Genom att flytta skruven till ett av flera hål, kan jag bestämma vilken höjd bommen ska ha i hamn (horisontellt). Vid segling vill jag kunna bommen nedåt, o s v. Flyttar då skruven till ett annat hål. Dirk har jag inte använt sen jag tillverkade min rodkick. -Finns lite mer smått å gott i tråden... Kanske nåt som passar. Har lagt in en länk till innehållsförteckning i trådens inlägg 1. Redigerad 5 September av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SCGB 4 Postad 5 September (redigerade) Coolt! Jag sökte verkligen runt efter billigare fjädrar men jag tror också att priserna har gått upp en del. Det gick att hitta för 4-500 + frakt i Sverige men fanns inte i lager då. Får se också hur fort den rostar ihop, i såna fall kanske det blir rostfritt nästa gång. Hade inte haft en rodkicker från början (och hade en bra verkstad) hade jag nog också kollat på att bygga den själv, efter att ha fattat hur simpel den egentligen är. Det är väl bom/mastfäste och kicktaljans fästen som kan bli lite kluriga. Bra poäng om orienteringen på gasfjädern också, jag gjorde samma som du. Har för övrigt tidigare plöjt hela din tråd på maskinisten med stort intresse. Guldgruva av kunskap! Redigerad 5 September av SCGB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 292 Postad 5 September Härligt att andra uppskattar mina stolligheter. 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser