Gå till innehåll
tisdag 02 september 2025
Slimfiske

Bottenfärg efter lagning av plastpåt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

TS.

Om du sågar upp ett inspektionshål, innan du river ut allt i det flata golvet med de två små hålen innifrån, så kommer du förmodligen hitta nån utfyllnad som utgör typ flyttank, för att hålla båten flytande ifall den blir helt vattenfylld.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 timmar sedan skrev Slimfiske:

Sen kommer jag köra med epoxiprimer på utsidan 4 varv efter lagningarna och på med bottenfärg sen.

Men för att backa lite - vad är det för "epoxiprimer" du beställt och tänker lägga på i fyra (!) lager ?

På beskrivningen låter det nämligen som Gelshield eller något liknande, en epoxibehandling man gör för att förebygga "plastpest". Denna "åkomma" var vanligare förr, och drabbade då ändå i princip bara båtar som låg i hela säsongen. På din båt är det dock en totalt, fullständigt och alldeles extremt överdriven åtgärd - om det nu är vad du köpt och tänkt göra.

Det som syftades på tidigare var nog att lägga en lämplig grundfärg - som passar till vald bottenfärg - för att få bra vidhäftning för bottenfärgen (efter att du avfettat med aceton och ev. ruggat upp botten med lite sandpapper).

Så efter att ha reparerat och lagt gelcoat och slutligen topcoat så kan du möjligen måla någon form av bottenfärg. T ex en hård och giftfri, då den ligger i insjö. Jag hade dock varit tveksam till att ens göra det jobbet (möjligen av utseendemässiga skäl) då du kommer ha mer besvär av missfärgning på den lilla bit som kommer ligga i vattnet än beväxning.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

Jag tror nog att kundtjänst på Hjertmans behöver läsa på lite innan de uttalar sig och gelcoat och topcoat. Vet inte vem som hittat på den här expoxihysterin som råder inom båtvärlden idag, alla tycks tro att epoxi är ett undermedel som är bättre än allt annat.

Man kan ju fråga sig varför båttillverkarna inte använder epoxi utanpå ett glasfiberlaminat istället för gelcoat? Kostnadsargumentet räcker inte som förklaring....

Bifogar en artikel från Båtliv, räcker att läsa det första stycket i artikeln...

1493448108_Skrmavbild2025-08-06kl_08_27_09.png.c62db02aa229494a2bcc561f0b68c290.png

Hela artikeln:

https://www.batliv.se/wp-content/uploads/2023/05/Laga-gelcoat-som-ett-proffs-Batliv-2-23.pdf

Jag har yrkesmässigt reparerat båtar i glasfiberlaminat sedan tidigt 1980-tal och jag har fått lära mig hur man gör av erfarna båtbyggare samt självstudier, så jag har nog erfarenhet så det räcker och blir över.

//Pär

Jag var ju lite anti epoxy innan jag ringde dom.. dom sa även att den inte var något problem att lägga gelcoat utanpå epoxy vilket jag läst på flera ställen att man inte bör göra.. det är det här jag menade i början av inlägget. Jag blir inte klok för att alla säger olika saker 🤯🤯

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
14 minuter sedan skrev Slimfiske:

dom sa även att den inte var något problem att lägga gelcoat utanpå epoxy vilket jag läst på flera ställen att man inte bör göra..

Tyvärr är det inte som förr, dvs att fackbutikens personal är experter på just sitt område. I synnerhet de större Båtbutikskedjornas personal tycker jag ofta ger både inkompetenta, ja direkt felaktiga råd/svar, men agerar tyvärr som om de vet.

Vissa fristående småbutiker är undantaget, där det fortfarande kan finns ett stort mått av yrkesstolthet i att kunna sin sak och område - på riktigt. Samma sak som många små fristående bilverkstäder.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ser enligt bilderna ut som om det krävs en hel del arbete om du ska få båten fin o jämn innan du lägger på Top Coat mm.

Nån har tydligen slipat och donat utan att spackla på bl a kölen och sen penslat på vit färg. Blå uppepå fören.

Frågan är om det är värt besvär och pengar...

Mitt förslag, laga du bara kölen och använd båten som den är.

IMG_20250806_104949.jpg

IMG_20250806_104915.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan skrev Hybro:

Ser enligt bilderna ut som om det krävs en hel del arbete om du ska få båten fin o jämn innan du lägger på Top Coat mm.

Frågan är o det är värt besvär och pengar...

Laga du bara kölen och använd båten som den är.

IMG_20250806_104915.jpg

Topcoaten penslas med fördel på, eftersom finishen är som den är på hela båten.  Behöver ju inte nödvändigtvis vara jämnt och snyggt för att lägga på topcoat.

Men jag håller med - laga hålen i kölen och - om du vill ha botten snyggare (men enbart därför) - måla på en kanske mörk bottenfärg. Och njut sedan av båten 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Till detta duger Tikkurila RM40.

Jag rollade på färgen tre lager för 4 år sedan på segelbåten.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
48 minuter sedan skrev Slimfiske:

Jag var ju lite anti epoxy innan jag ringde dom.. dom sa även att den inte var något problem att lägga gelcoat utanpå epoxy vilket jag läst på flera ställen att man inte bör göra.. det är det här jag menade i början av inlägget. Jag blir inte klok för att alla säger olika saker 🤯🤯

Ja bara att kläcka ur sig att lägga gelcoat utanpå epoxi🤔

Gelcoat använder man endast i formen innan man påbörjar själva lamineringen.

Gelcoat härdar INTE i fria luften, för att den skall göra det så måste man tillsätta vaxlösning och då blir det TOPCOAT.

Finns tyvärr vissa företag (ingen nämnd, ingen glömd) som säljer "topcoat" som är färg🙄

Bättre att fråga dom som vet och kan istället för någon som svarar i "kundtjänst" och sitter externt och äter Kalaspuffar medan de pratar med en kund.

Epoxi och polyester är två material som inte går riktigt bra ihop men få folk att förstå detta är mycket svårt. De som säljer epoxi vill ju sälja men har egentligen ingen aning om vad de pratar om.

Vill du måla med epoxi så gör du det men 5 liter?

Det hade räckt med en strykning om man nu tvunget skall använda epoxi och med din båt hade du fått ca 0,5 liter över i en 1 liters burk.

Här är en bra beskrivning för nybörjare:

https://www.seasea.se/plastningsguiden

Klicka på de svarta flikarna för att komma vidare.

Så här står det under fliken "Polyester eller epoxi"

659741749_Skrmavbild2025-08-06kl_11_06_41.png.6ecd7cbe195c97f864e424a5c817c3b2.png

Klart och tydligt, båtar tillverkade i glasfiberarmerad polyester skall lagas med dessa material...

Sen är det ju en tolkningsfråga hur man uppfattar en text.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går bra att laga polyester med epoxi (fast inte tvärtom) men det är helt onödigt. Epoxi är mycket dyrare. Att sedan stryka 4 lager epoxigrund på den båten är fullständigt onödigt och färgen du köpt räcker dessutom antagligen till 10 lager precis som Mercury_44XS skrev. 

Det finns för övrigt många sätt att få polyester att härda på ytan. Det handlar om att man måste se till att ytan skyddas mot luftens syre. Några exempel på hur man kan göra men det finns fler sätt:

- vax i gelcoat = topcoat

- aluminiumfolie som läggs tätt mot ytan under härdning

- spraya ytan med isopropylalkohol (=isopropanol)

När ytan härdat helt kan man tvätta bort vax,  isopropylalkohol eller vad man nu använt, slipa och sedan måla med valfri färg som är lämplig på polyester. Visst epoxigrund fungerar utmärkt men det är nog det dyraste alternativet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan skrev Eld-:

Det går bra att laga polyester med epoxi (fast inte tvärtom) men det är helt onödigt. Epoxi är mycket dyrare. Att sedan stryka 4 lager epoxigrund på den båten är fullständigt onödigt och färgen du köpt räcker dessutom antagligen till 10 lager precis som Mercury_44XS skrev. 

Det finns för övrigt många sätt att få polyester att härda på ytan. Det handlar om att man måste se till att ytan skyddas mot luftens syre. Några exempel på hur man kan göra men det finns fler sätt:

- vax i gelcoat = topcoat

- aluminiumfolie som läggs tätt mot ytan under härdning

- spraya ytan med isopropylalkohol (=isopropanol)

När ytan härdat helt kan man tvätta bort vax,  isopropylalkohol eller vad man nu använt, slipa och sedan måla med valfri färg som är lämplig på polyester. Visst epoxigrund fungerar utmärkt men det är nog det dyraste alternativet. 

Jag fick tag på epoxy rätt så billigt, hittade oöppnade förpackningar på Marketplace och jag tänkte att hellre ha än att önska att man hade..

Men någonting jag inte förstår angående gelcoat. Som ni skriver så börjar man med det när man bygger båtar som grund å sen lägger laminat utanpå. Varför måste man då slipa rent ner till glasfibern när man ska lägga ny plast?? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Hybro:

Nån har tydligen slipat och donat utan att spackla på bl a kölen och sen penslat på vit färg. Blå uppepå fören.

Frågan är om det är värt besvär och pengar...

Laga du bara kölen och använd båten som den är.

IMG_20250806_104949.jpg

IMG_20250806_104915.jpg

Förlåt för dålig rengöring innan, men det vita du ser på kölen är damm efter slipning.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Men för att backa lite - vad är det för "epoxiprimer" du beställt och tänker lägga på i fyra (!) lager ?

På beskrivningen låter det nämligen som Gelshield eller något liknande, en epoxibehandling man gör för att förebygga "plastpest". Denna "åkomma" var vanligare förr, och drabbade då ändå i princip bara båtar som låg i hela säsongen. På din båt är det dock en totalt, fullständigt och alldeles extremt överdriven åtgärd - om det nu är vad du köpt och tänkt göra.

Det som syftades på tidigare var nog att lägga en lämplig grundfärg - som passar till vald bottenfärg - för att få bra vidhäftning för bottenfärgen (efter att du avfettat med aceton och ev. ruggat upp botten med lite sandpapper).

Så efter att ha reparerat och lagt gelcoat och slutligen topcoat så kan du möjligen måla någon form av bottenfärg. T ex en hård och giftfri, då den ligger i insjö. Jag hade dock varit tveksam till att ens göra det jobbet (möjligen av utseendemässiga skäl) då du kommer ha mer besvär av missfärgning på den lilla bit som kommer ligga i vattnet än beväxning.

Detta är epoxyprimern jag har beställt! 

Screenshot_20250806-124521.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan skrev Slimfiske:

Varför måste man då slipa rent ner till glasfibern när man ska lägga ny plast?? 

För maximal vidhäftning.

Går att lägga laminat på gelcoat eller topcoat men risken att det släpper är stor...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev Slimfiske:

Men någonting jag inte förstår angående gelcoat. Som ni skriver så börjar man med det när man bygger båtar som grund å sen lägger laminat utanpå. Varför måste man då slipa rent ner till glasfibern när man ska lägga ny plast?? 

För att gelcoaten inte är armerad med glasfiber och för att man måste ha en nyslipad fräsch yta tvättad med aceton att laminera på. Polyestern är ganska svag. Det är glasfibern som ger styrkan. Därför ska  man ha så lite polyester som möjligt utan att det blir några hålrum. Om man har ett lager gelcoat kvar mellan gamla och nya laminatet så blir lagningen mycket svagare än om man slipar bort den. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan skrev Slimfiske:

Detta är epoxyprimern jag har beställt! 

Screenshot_20250806-124521.png

Men det där är ju en bottenfärg, inte en epoxiprimer.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Men det där är ju en bottenfärg, inte en epoxiprimer.....

Sorry, jag tog fel bild.. nu har säljaren tagit bort annonsen också men det är samma märke som epoxyn! Förhoppningsvis så har jag den imorgon eller på fredag så kan lägga upp bild då!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ja, den där är motsvarande "Gelshield" (som jag själv använt ett par gånger). Dvs i första hand alltså spärrskikt som skall appliceras i flera lager för båtar som varit eller riskerar att drabbas av "plastpest" för att inte få det igen. 4-5 lager är vanligast. Kräver rätt rent underlag för att fästa ordentligt, gärna blästrad botten om båten inte är helt ny. Brukar också vara ett ganska tajt tidsfönster som du har på dig att måla på bottenfärgen sedan för att allt skall funka.

Varför i all världen skall du lägga detta på din båt ?!?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Eld-:

För att gelcoaten inte är armerad med glasfiber och för att man måste ha en nyslipad fräsch yta tvättad med aceton att laminera på. Polyestern är ganska svag. Det är glasfibern som ger styrkan. 

Alltså, så gör man när man tillverkar hela skrov eller t ex båtens däck/ överbyggnad i formar.

Jobbar inifrån och ut.

Redigerad av Hybro
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-08-05 vid 17:16 skrev Slimfiske:

Har nu bestämt mig för hur jag ska göra. Jag kommer såga upp insidan också och börja plasta därifrån. Sen kommer jag köra med epoxiprimer på utsidan 4 varv efter lagningarna och på med bottenfärg sen. 

Insidan kan man ju köra med gelcoat+topcoat sen när det är klart också. 

Men även om du sågar upp innifrån för att plasta så kommer du inte att nå kölen som visas inledningsvis på bilderna! Då måste du såga sönder botten på båten.

Påbyggnad med bl a trä som distansmaterial som du inledningsvis visade med 4-5 skavda hål, ligger på utsidan av själva båtkrovet!

Alltså med dessa hål som visas skulle båten sjunka omgående och vattenfyllas samt sjunka inom kort, om det är som du tror.

Har båten någonsin sjunkit?

Kolla mina bilder. Så kanske du förstår.

När jag hämtade min båt så tog den inte in vatten, trots att den i princip hade samma skador som din.

Vill påstå att du förstör båten totalt om du börjar såga uppifrån och ned genom båten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lämnar tråden nu.... Hoppas du tar till dig vad vi skrivit.

Tack o adjö.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag kapat upp insidan på båten, botten är byggd utav trä och det var murket så det var nog bra att jag tog bort botten innan jag påbörjar lagningen 

PXL_20250808_100949157.jpg

PXL_20250808_101000441.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Funderar också på varför det föreslås att lägga klarlack ovanpå bottenfärgen. I en insjö För det första behövs väl ingen bottenfärg i en insjö, och för det andra är väl den meningslös om man lägger klarlack på. 

Redigerad av Leonardo
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan skrev Leonardo:

Funderar också på varför det föreslås att lägga klarlack ovanpå bottenfärgen. I en insjö För det första behövs väl ingen bottenfärg i en insjö, och för det andra är väl den meningslös om man lägger klarlack på. 

Ja det är väl någon intelligensbefriad AI eller vad nu det där andra heter "chat" någonting🤪

Det värsta är ju att folk tror på dessa svar, inte undra på att allt blir fel.

Eller alla som tror de ska bli influencers på Youtube och lägger upp den ena efter den andra vilseledande filmen för att de fått rabatt på en burk färg eller epoxi.

Nä gott folk ta allt sånt med en nypa salt och ta reda på fakta utan AI, chat nånting och Youtube.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-08-05 vid 18:35 skrev Slimfiske:

Jag ringde till Hjertmans och rådfrågade dom. Dom sa att det endast behöver vara epoxy och sen bottenfärg som man lägger klarlack på som finish

Nu hittade jag inlägget med klarlack på bottenfärgen, har dom verkligen sagt så🤣

Dom borde nog ta tag i sin kundtjänst och använda sig av erfaren och kvalificerad personal där istället för en 25 åring som gått 25 år i skolan och har en bunta papper på alla "utbildningar" de gått.

Det är ju ett gammalt företag som borde veta bättre men i dagens samhälle med dyra HR-konsulter och extern kundtjänst så hamnar ofta fel person på fel plats. Ingen tar längre hänsyn till lång arbetslivserfarenhet när det skall rekryteras personal.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Nu hittade jag inlägget med klarlack på bottenfärgen, har dom verkligen sagt så🤣

Dom borde nog ta tag i sin kundtjänst och använda sig av erfaren och kvalificerad personal där istället för en 25 åring som gått 25 år i skolan och har en bunta papper på alla "utbildningar" de gått.

Det är ju ett gammalt företag som borde veta bättre men i dagens samhälle med dyra HR-konsulter och extern kundtjänst så hamnar ofta fel person på fel plats. Ingen tar längre hänsyn till lång arbetslivserfarenhet när det skall rekryteras personal.

//Pär

Det företaget gick utför ungefär samtidigt som en del andra, när det såldes vidare för något tiotal år sedan eller så. Efter det blev det en märkbar försämring både på leveransprecision men framförallt kompetensen.

Bara numera namnet som är "gammalt". Allt annat är förändrat. Jag upplever snarast att t.o.m. Biltemas personal numera har bättre båtkunskap än Hjertmans inom många områden. Så jag är inte ett dugg förvånad att de rekommenderat klarlack utanpå "färgen". Oavsett vad det är för färg..... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...