Pistvakten 1 Postad 3 Augusti Vid upptagning av båten med Mercury 20 hk 2-takt -77 nyss och sedan nedfällning i gångläge började olja rinna ut genom propellernavet (se bild), ca 1-2 msk. Att avgaser och bränsle kommer ut genom propellern är för mig tänkbart men denna har ju oljan inblandad i bensinen och växelhusoljan ska inte ha någon kontakt. Den har dessutom en helt annan färg ser jag vid tömning. Någon diagnos om.orsak? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 245 Postad 3 Augusti Växelhusolja som läckt ut genom packboxarna på propelleraxeln eller är "trådrullen" spräckt. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pistvakten 1 Postad 3 Augusti (redigerade) Tack för snabbt svar. Så antingen ska packboxarna bytas eller "trådrullen".? Vad är "trådrullen"? Kommer man åt dessa via propelleraxeln eller behöver man öppna mer? Och finns delarna att köpa? Redigerad 3 Augusti av Pistvakten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 245 Postad 3 Augusti https://www.marineengine.com/parts/mercury-outboard-parts/200-20/9157230-and-up-bel/gear-housing-assembly-complete-page-2 Trådrullen är nr 64 Tog bara ett serienummer rakt ut i luften, återkom med serienummer så länkar jag rätt katalog //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pistvakten 1 Postad 3 Augusti Ok, olika namn på samma del. 👍 Motorns serienummer är 9161839. Behövs något specialverktyg? Finns svensk (web)butik? /Jacob Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 245 Postad 3 Augusti Ja men de brukar inte göra någon nytta😄 Hakmuttern (68) behövs ett verktyg men tror inte det finns att köpa längre. Även om det funnits så brukar den sitta ordentligt fastkorroderad. Jag brukar ta en batteriborrmaskin och ett litet (2–3 mm) borr och borra ett antal hål i kanten men akta gängorna. Brukar borra 2 hål bredvid varandra på 3–4 ställen, sen en liten huggmejsel. Men man måste vara försiktig så man inte förstör något annat och speciellt akta gängorna i växelhuset. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pistvakten 1 Postad 3 Augusti Tack för tipsen. 👍 Jag tolkar den samlade dialogen som att du anser dessa Mercurymotorer vara bland de mest robusta man kan välja och väl värda att hålla vid liv. Rätt? 😃 Varifrån köper du delarna? /Jacob Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 245 Postad 3 Augusti Ja om en motor ligger i produktion mellan 1958 till 1980 så är den väl inte dålig😉 Finns flera ställen som säljer Mercury originaldelar men det är sällsynta delar och de som ligger med NOS på hyllan syns ofta inte online. Du får helt enkelt googla på reservdelsnumret eller ringa till Mercury verkstäder/återförsäljare som varit med ett tag. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser