Pistvakten 1 Postad 3 Augusti Vid upptagning av båten med Mercury 20 hk 2-takt -77 nyss och sedan nedfällning i gångläge började olja rinna ut genom propellernavet (se bild), ca 1-2 msk. Att avgaser och bränsle kommer ut genom propellern är för mig tänkbart men denna har ju oljan inblandad i bensinen och växelhusoljan ska inte ha någon kontakt. Den har dessutom en helt annan färg ser jag vid tömning. Någon diagnos om.orsak? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 304 Postad 3 Augusti Växelhusolja som läckt ut genom packboxarna på propelleraxeln eller är "trådrullen" spräckt. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pistvakten 1 Postad 3 Augusti (redigerade) Tack för snabbt svar. Så antingen ska packboxarna bytas eller "trådrullen".? Vad är "trådrullen"? Kommer man åt dessa via propelleraxeln eller behöver man öppna mer? Och finns delarna att köpa? Redigerad 3 Augusti av Pistvakten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 304 Postad 3 Augusti https://www.marineengine.com/parts/mercury-outboard-parts/200-20/9157230-and-up-bel/gear-housing-assembly-complete-page-2 Trådrullen är nr 64 Tog bara ett serienummer rakt ut i luften, återkom med serienummer så länkar jag rätt katalog //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pistvakten 1 Postad 3 Augusti Ok, olika namn på samma del. 👍 Motorns serienummer är 9161839. Behövs något specialverktyg? Finns svensk (web)butik? /Jacob Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 304 Postad 3 Augusti Ja men de brukar inte göra någon nytta😄 Hakmuttern (68) behövs ett verktyg men tror inte det finns att köpa längre. Även om det funnits så brukar den sitta ordentligt fastkorroderad. Jag brukar ta en batteriborrmaskin och ett litet (2–3 mm) borr och borra ett antal hål i kanten men akta gängorna. Brukar borra 2 hål bredvid varandra på 3–4 ställen, sen en liten huggmejsel. Men man måste vara försiktig så man inte förstör något annat och speciellt akta gängorna i växelhuset. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pistvakten 1 Postad 3 Augusti Tack för tipsen. 👍 Jag tolkar den samlade dialogen som att du anser dessa Mercurymotorer vara bland de mest robusta man kan välja och väl värda att hålla vid liv. Rätt? 😃 Varifrån köper du delarna? /Jacob Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 304 Postad 3 Augusti Ja om en motor ligger i produktion mellan 1958 till 1980 så är den väl inte dålig😉 Finns flera ställen som säljer Mercury originaldelar men det är sällsynta delar och de som ligger med NOS på hyllan syns ofta inte online. Du får helt enkelt googla på reservdelsnumret eller ringa till Mercury verkstäder/återförsäljare som varit med ett tag. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pistvakten 1 Postad 30 Augusti (redigerade) Nu åter i växelhusdemonteringen efter många andra priorterade sysslor. Mutter (72), bricka (71) och propellern gick lätt attl lossa men sedan känner jag inte igen det som blottas mot sprängskissen... Nästa del avviker mot sprängskissens 69 (se eget foto och delen under propeller) och i mitt fall verkar nästa stora del (68? i sprängskiss, jmf med foto), fylla hela växelhusets bredd och dessutom med tydliga grepp för ett verktyg, och dessutom märkt "OFF" och "ON". Borde jag följa en annan sprängskiss? Eller kan jag öppna stora "muttern" genom att knacka den moturs och sedan känna igen mig? Ah, nu ser jag att din bild med anvisade "borrgrepp" för 68 i ditt tidigare inlägg är samma del som i min (men kanske inte samma som i sprängskissen, iaf inte del 69). Kan jag inte nyttja de befintliga greppen eller måste det vara helt intakta? Kan jag alltså återanvända 68 trots ev skapade "borrgrepp"? Redigerad 30 Augusti av Pistvakten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 304 Postad 30 Augusti (redigerade) Ja du kan ju prova att knacka men det brukar inte gå, ringmuttern brukar korrodera fast efter många många år... Eller så tar du med växelhuset till din närmsta Mercury verkstad och frågar om de kan lossa ringmuttern åt dig. Eller så tar du fram borrmaskinen och små borrar men borra inte rakt igenom, var försiktig så du inte förstör lagerhållaren. Eller köper ett verktyg för helst skall ringmuttern monteras med verktyget för den skall dras men momentnyckel. Verktyget ser ut så här: https://www.ebay.com/itm/127238398762?_trkparms=amclksrc%3DITM%26aid%3D1110006%26algo%3DHOMESPLICE.SIM%26ao%3D1%26asc%3D291555%26meid%3Dd8dccdf87494446b872da4abf04c1413%26pid%3D101875%26rk%3D2%26rkt%3D4%26sd%3D197637328256%26itm%3D127238398762%26pmt%3D1%26noa%3D0%26pg%3D2332490%26algv%3DSimVIDwebV3WithCPCExpansionEmbeddingSearchQuerySemanticBroadMatchSingularityRecallReplaceKnnV4WithVectorDbNsOptHotPlRecallCIICentroidCoviewCPCAuto&_trksid=p2332490.c101875.m1851&itmprp=cksum%3A127238398762d8dccdf87494446b872da4abf04c1413|enc%3AAQAKAAABcG96wQ16jds4VFcrhy1F3d4mbwZUJI9Fs%2BgdXYAHIzlX2e3YaNh7x%2BEnKA3G%2BCqSl1Xn4McfcWFK1GytmS2qxJ87mtE8Gm3iR1Ja4WBwh0hNHJrJx3Ki5mp04ow4CO7lP%2BooCybZDDU%2BbbSwmg7CbTin%2BBzBzbCYVnbjvyQAHu6--HI4MB7SvJl5IJqlyvomgoLMlgT6qAJzX0SANJhty2erdDrdkDYdlsohWAkX9S%2FxF7TFVPaQ5molEg%2BUYsNZ1D0v018qs3Yq%2Far9CCJPFnHfHKLHO%2BGwgf6IjD37PEft7gbF%2BA2BTAcnrju49CqCpDEG1zTkyTF7LpOSXmZone8kDsdzm1zTUxpQnjgPSkGeNrGlIByUGyo8GXYuzyeYEkNJbYBd8r78gAeArBZN8ksQ8t1g7Tk1jRlIpWKiVLOhqJGb2z4ffHzcnk0yeVvZxuC5ZJ%2B6DLyFDgQuITUD8Lg8pnTxJ1RLwk1WSlodCAQv|ampid%3APL_CLK|clp%3A2332490&epid=5070995600&itmmeta=01K3X8SFR8ZEJ8DCM329C3DVKX OBS! Detta är inte rätt verktyg! Det är bara ett exempel på hur de ser ut. Jag kan leta upp korrekt nummer åt dig om det blir aktuellt. Redigerad 30 Augusti av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pistvakten 1 Postad 30 Augusti Ok, tack. Det är alltså rätt sprängskiss? Det kan vara värt ett försök med ditt borrtips, innan lokala verktstan tillfrågas. Svårt komma åt med egentillverkat anpassat greppverktyg när axeln är i vägen.Om man hade en passande rörstump med rätt diameter hade man kunnat skära ett grepp och svetsa på en hylsa för momentnyckeln men så välfyllda förråd har jag inte om än turen ibland visar sig. I och med att jag skaffat en likadan Merc med kort rigg kan ett specialverktyg komma till nytta innan man lämnar jordelivet, men ändå liten sannolikhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser