Gå till innehåll
måndag 11 augusti 2025

Rekommendera Poster

Har ett problem med felkod 5/2 neutral lampan slocknar inte när ja lägger i växel på babord motor men allt funkar både fram o back samt friläge 

enligt felkod ska det va något med lampan men får hela tiden felkoden som retar mej då den lyser som den ska på båda kör platserna ä det någon som har en idé vart ja ska börja leta 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KAD44 variant A ,B eller C?

Kontrollknappar model 1 eller 2(bild)?

VP:s elektroniska reglage (enl bild)?

Om du med tändningen till men motorn avstängd petar BB reglage till växelläge (litet klick) fram eller back och försöker starta motorn , går startmotorn runt? Går inte motorn runt så är säkerhetsfunktionen bibehållen.

Ser du om neutralkontakten är inkopplad i ditt reglage? Något konstigt om neutrallampan lyser på båda körplatserna. Har du möjlighet att byta plats på aktuatorerna? Häng av själva dragdonet (bild)2 sprintar o vxlvajern) och sära den 8-poliga kontakten(bild).

Har du kalibrerat reglagen?

20250715_092127.jpg

20230423_162712.jpg

20230329_135845.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Kad 44 pa tror jag då den är från 1998och likadana reglage och knappar som på bilden och motorn startar ej om reglaget är i växel men för jag det till neutral så så startar den

däremot så starde den inte på fly en gång men då gick det starta den med nyckel nere

och efter det bytte ja station och stoppade motorn och sen startade den uppe 

känns som ett jordfel i någon kontakt men när den är igång så funkar reglagen som dom ska förutom att neutrallampan lyser fastän växeln är i både bak och fram 

behöver man kalibrera om reglagen lite då och då på dessa 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då vet du att säkerheten är bibehållen då crankning är blockerad via läget på reglaget. Att du både har grön neutral tänd samt får felkod 5.2 är lite knepigt. Med två maskiner så blir det att prova att byta detaljer mellan maskinerna. Jag hade börjat med aktuatorerna.

 

Kalibrering ska göras vid byte av t ex potentiometrar (trottlelägesgivare) , växelvajer, ändring av läge för fullgas, byte av aktuator/ställdon, dock inte normalt under vanliga förhållanden. Har du fel på potetiometrarna så kan eventuellt en kalibrering avslöja detta om du får felmeddelande då.

Tänk på att om du startar med nyckel nere och sen väljer körplats uppe, så om en aktuator hänger sig vid tilläggning så måste du ner för att stoppa den motorn. 

 

Kör du startförfarandet BB tändning till 1 och N tänds, sen SB tändning till 1 varpå AS hålls ner 2 sek så N tänds. Sen startas maskinerna.

Har du nödkoppling mellan motorernas EDC-plintar på blocket vid startmotorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för dina tips skal till båten och fortsätta söka till helgen och prövalite utav dina tips började fundera på om det sitter någon typ av micro brytare som hängt sej så den inte bryter strömmen till lampan på något sätt blev lite osäker på hur det verkligen beter sej 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har haft isär knappar och reglage nere och nu slocknar neutrallampan när man kör på fly men inte inne dock så visar den felkoden både uppe o nere borde ju vara något som bryter strömmen till lampan när man lägger i en växel eller sköts det via potentiometer men när ja bytte potentiometer mellan babord och styrbord så va felkoden kvar på babords motor kan det vara så att signalen sänds från aktuatorn men då borde det inte funka på fly 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat och byta plats på aktuatorerna? Lägessvar kommer ifrån microbrytarna i aktuatorerna. Det händer att fett eller slitage ställer till det ,därför prova byt aktuatorer mellan motorerna . Ska vara lätt åtkomliga för nödväxling, två sprintar håller själva ställdonet på plats i konsolen, en sprint håller växelvajern.  8 polig kontakt delas. Om problemet är aktuatorn så börja med att öppna den defekta och kontrollera microbrytarna. Finns här på MG bra beskrivet . Ny aktuator hos Volvo ligger på 15-16000 tror jag. Finns pirat men de behöver modifieras lite.

20230329_140051.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det konstigaste är att om jag har kollat felkoden och går upp på fly och byter station  så slocknar lampan på den körplatsen precis som den ska och det betyder ju att den skickar rätt signaler till flybridge och det va inte super enkelt att komma åt aktuatorerna men får göra ett nytt försök 

försökte ladda upp en film på händelse förloppet men den va visst för stor skulle vilja visa den men vet inte hur man gör 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har båttillverkaren gömt undan aktuatorerna så ha det i åtanke om du behöver nödväxla . Du har dock dubbelmontage så där är en viss redundans.

Finns en MS-enhet per körplats som lagrar bl a inställningarna ifrån gasreglagen så motorerna får den data som är aktuell beroende på körplats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja har tänkt på ms enheten mä men undrar just om det kan vara potensiometern som skickar lägesgivar signal till edcn för om man kollar elschemat på reglaget så ser det ut som det är en brytare i den IMG_7555.thumb.png.aba14d8824b7b65202dc3becdf8d34a0.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en 44P-A med VP tvåspaks elektroniskt reglage, då är potentiometer för växel ej inkopplad. Se i din kabelstock. 

Om du väljer att installera YDES04 från Yachtdevices så har du rätt version KAD44P-A då serviceuttag är framdraget vid reglagen på dessa modeller. Så har man tillgång till att se dioderna på YDES04:orna frame vid körplatsen i en lucka.

Växelpotetiometer.png

20250603_171142.jpg

20250726_151722.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä det är väll enspaksystem då det är bara en spak till varje motor men det va gött och veta att dom kablarna till yacht device finns någonstans där fram för jag har tänkt att köpa dom grejerna för att få alla instrument i plottern på fly 

när ja kollat alla kablar o kontakter såg jag att dom fanns där undrade just varför det sitter extra kablar till reglage eller ä dom till för om man har tvåspaksystem men ja hittade dom på fly har inte hittat dom nere än är ju som sagt mycket kabel på liten plats IMG_7555.thumb.png.aba14d8824b7b65202dc3becdf8d34a0.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...