Gå till innehåll
torsdag 14 augusti 2025
wahlis

MD40A lock till sjövattenfilter gick sönder under färd

Rekommendera Poster

Hej,

Tänkte kolla med er om det är någon annan som varit med om att locket till sjövattenfiltret gått sönder under färd? Idag när vi var ute och åkte med våran båt verkar detta ha hänt, när vi kom in till marinan och jag skulle fästa mina aktertampar så såg jag att våra badbryggor var en decimeter under vatten, när jag sedan gick i i vår akterruff så hade vi vatten över golvluckan, lyfte sedan på motorluckan och såg att motorn också badade i vatten till hälften. Motorn är en Volvo Penta MD40A och när vi kikade närmare på den så såg vi att locket till sjövattenfiltret var borta, gängan satt kvar men toppen på locket hade tryckts bort, med största trolighet så är inflödet av vatten relaterat till detta. 

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, inte så illa, däremot det inre locket det som ligger uppepå kylvattensilen.

Om någon nu läser detta och har ett sådant havererat inre lock, kan det ersätts av ett eller helst två plastlock från sådana där plastburkar som lösgodis levereras i. Tag två sådana lock, klipp dom runda mer originallocket som mall, och lägg dom i kylvattensilens kanister.

Sedan det yttre locket… jag har ju varit med om att jag skruvat på det så att det kommit snett i gängorna, då läcker det, och gängorna kan behövas smörjas med vanligt fett för att sedan kunnas skruvas på ordentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick köpt ett nytt lock, svindyrt men inte mycket att göra åt det.

Frågade när jag köpte det nya om de varit med om att dessa går sönder, och fick till svar att det kan hända, trolig orsak skulle då vara att det under vintern fryst på grund av vatten och när det sedan upphettat av motorn så är det mer skört och kan då gå sönder. De skulle ju kunna vara  en orsak, sedan är ju motorn drygt 40 år vilket i sig kan få plast att till slut ge upp.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...