Gå till innehåll
torsdag 04 september 2025
Jonte115v4

Studsande båt Yamaha 115v4

Rekommendera Poster

Hej alla!

Tack för insläppet i denna grupp🙏

Har precis införskaffat mig en en gammal (sportbåt) som jag har lite problem med, den studsar fram istället för att plana ut,

Och ja motorn är väll lite väll stor för det gamla skrovet,
men jag tycker ändå att den alldeles för stora motorn och den råa sången från den gamla 2-takts V4an passar för bra för att låta bli att få den att gå som den ska, 

Det jag har läst mig till på olika sidor är att höjden på propellern och kavitations plattan är felaktigt i förhållande till skrovet, skulle i kombination med det även kunna vara fel propeller om jag får gissa då motorn troligen kommer från en betydligt större och tyngre båt eller har jag fel ?

Även om man sitter tre personer fram beter den sig illa så kan väll ändå inte bara vara viktfördelningen?

Har läst och kollat youtube och sätt att det finns olika kavitations plattor att sätt på akterspegeln för att få bättre gång på båten, har även sett att det finns olika fästen för att förändra motorns monterings höjd, båda fästen med en bestämd höjd och fästen med justering,

Någon här som har erfarenhet av dom olika lösningarna och kan tipsa om någon bra sida att beställa ifrån och båten har inte kostat mig en förmögenhet så håller gärna plånboken så stängd som det går utan att lura mig själv, 

Eller någon som kan tipsa om vilken ände jag ska börja i, är så tacksam för alla tips jag kan få
Mvh Jonathan 😄

Motorn är en Yamaha v4 115 från 83,

IMG_3892.thumb.jpeg.063bf145e6804065f5c5aa4594cb3eae.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tyvärr måste jag nog meddela dig att du har för stor motor på båten vilket du redan visste men den är alldeles för stor, både viktmässigt och effektmässigt.

Vet inte exakt vad det är för båt du har men jag ser att den är från 1960-talet, möjligen något år in på 1970-talet. Din båt har ganska svagt V-formad botten (näst intill platt) eller lite skarpare V-fomad men inte tillräckligt för att klara av de farter som Yamaha 115 V4:an är kapabel till.

Du har två alternativ:

Byt motor till ca 50–60 hk (max 70 om motorn är äldre än 1985) och motorn bör inte väga mer än ca 85–90 kg. Yamaha 115 hk V4 väger 167 kg och är alldeles för tung.

eller

Sälj båten och köp en lite större som klarar av V4:an. För att klara av farterna som motorn kan komma upp i bör båten ha en ganska skarp V-botten med steglister som lyfter upp skrovet och bär i högre farter.

Anledningarna:

Varje båttyp har en konstruktionsfart t.ex. 25 knop, överskrider man denna börjar båten bära sig illa åt i sjön och som du uttrycker det "studsar fram" eller gungar. Ännu värre är det om båten börjar överplana och kommer in i ett oförberett svall eller vinden och vågorna kommer akterifrån alt. snett in på låringen, då dyker stäven ner i framförvarande våg och detta kan sluta mycket illa. 

Motorn är för tung och du får felaktig viktfördelning i båten och dess våta yta (lateral yta) blir för liten även i lägre hastigheter. Det är därför du får den oroliga gången och det hjälper inte att du barlastar båten eller har tre personer sittandes fram.

Din båt har troligen en konstruktionsfart på ca 25 knop (max 30) och med en motor som har lägre vikt och effekt är det betydligt ofarligare att köra i 30 knop än det är att köra i 25 med V4:an.

Tycker inte du skall hålla på att experimentera med trimplan varken på båten eller på motorn, det kan sluta illa.

Det är rätt som du skriver att motorns monteringshöjd är viktig men det hjälper tyvärr inte i detta fall. Se bild nedan:

1811777324_Monteringshjdutombordare.png.a6986b89e5ad07b2ab768de141b7f1b9.png

Ta till dig av dessa råd, jag vet vad jag pratar (skriver) om och har +45 år erfarenhet av båtar och båtmotorer och har åkt mycket fort på sjön men aldrig i en båt som inte klarar av motorstyrkan eller farten. Jag vill inte du eller dina vänner/familj skall vara med om någon olycka.

Mvh

Pär

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Pär för ett sådant bra svar,

Ja det är väll bara att börja tänka om och antingen sälja ekipaget eller leta ett nytt skrov, hade ändå misstanke om att det skulle sluta så men jag höll ändå tummarna in i det sista,

Du tror alltså inte ens att det är någon bra idé att fortsätta använda båten ?

Men om jag nu tänker lite mer vuxet och skaffar mig en annan plattform att jobba med, har du personligen någon båt / skrov att rekommendera som är lätt att få tag i som är mer lämpad för ändamålet,

men vill gärna behålla karaktärer av att motorn är för stor för båten för vill inte skaffa mig något skepp, 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Tyvärr måste jag nog meddela dig att du har för stor motor på båten vilket du redan visste men den är alldeles för stor, både viktmässigt och effektmässigt.

Vet inte exakt vad det är för båt du har men jag ser att den är från 1960-talet, möjligen något år in på 1970-talet. Din båt har ganska svagt V-formad botten (näst intill platt) eller lite skarpare V-fomad men inte tillräckligt för att klara av de farter som Yamaha 115 V4:an är kapabel till.

Du har två alternativ:

Byt motor till ca 50–60 hk (max 70 om motorn är äldre än 1985) och motorn bör inte väga mer än ca 85–90 kg. Yamaha 115 hk V4 väger 167 kg och är alldeles för tung.

eller

Sälj båten och köp en lite större som klarar av V4:an. För att klara av farterna som motorn kan komma upp i bör båten ha en ganska skarp V-botten med steglister som lyfter upp skrovet och bär i högre farter.

Anledningarna:

Varje båttyp har en konstruktionsfart t.ex. 25 knop, överskrider man denna börjar båten bära sig illa åt i sjön och som du uttrycker det "studsar fram" eller gungar. Ännu värre är det om båten börjar överplana och kommer in i ett oförberett svall eller vinden och vågorna kommer akterifrån alt. snett in på låringen, då dyker stäven ner i framförvarande våg och detta kan sluta mycket illa. 

Motorn är för tung och du får felaktig viktfördelning i båten och dess våta yta (lateral yta) blir för liten även i lägre hastigheter. Det är därför du får den oroliga gången och det hjälper inte att du barlastar båten eller har tre personer sittandes fram.

Din båt har troligen en konstruktionsfart på ca 25 knop (max 30) och med en motor som har lägre vikt och effekt är det betydligt ofarligare att köra i 30 knop än det är att köra i 25 med V4:an.

Tycker inte du skall hålla på att experimentera med trimplan varken på båten eller på motorn, det kan sluta illa.

Det är rätt som du skriver att motorns monteringshöjd är viktig men det hjälper tyvärr inte i detta fall. Se bild nedan:

1811777324_Monteringshjdutombordare.png.a6986b89e5ad07b2ab768de141b7f1b9.png

Ta till dig av dessa råd, jag vet vad jag pratar (skriver) om och har +45 år erfarenhet av båtar och båtmotorer och har åkt mycket fort på sjön men aldrig i en båt som inte klarar av motorstyrkan eller farten. Jag vill inte du eller dina vänner/familj skall vara med om någon olycka.

Mvh

Pär

Tack Pär för ett sådant bra svar,

Ja det är väll bara att börja tänka om och antingen sälja ekipaget eller leta ett nytt skrov, hade ändå misstanke om att det skulle sluta så men jag höll ändå tummarna in i det sista,

Men om jag nu tänker lite mer vuxet och skaffar mig en annan plattform att jobba med, har du personligen någon båt / skrov att rekommendera som är lätt att få tag i som är mer lämpad för ändamålet,

men vill gärna behålla karaktärer av att motorn är för stor för båten för vill inte skaffa mig något skepp, 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan skrev Jonte115v4:

Nej, inte med Yamaha 115 hk V4 som väger 167 kg.

21 minuter sedan skrev Jonte115v4:

Skrattar gott med dig i din inledning "Men om jag nu tänker lite mer vuxet"😄

Vill du tvunget behålla Yamaha V4:an så får du leta upp en båt som klarar vikt och effekt.

Du får nog upp mot 5 m och en ganska skarp V-botten eller en botten som klarar 35–45 knop

Vad har du för budget och vill du ha en öppen "sportbåt" eller DC och är ute efter en fartbåt kan du kolla på t.ex.  Delta 17, Smuggler 18, Marieholm Concorde m.fl. Den sistnämnda fanns för utombordare men de är ganska sällsynta och är vanligare med inudrev

Ockelbo T17 är också ett alternativ.

Finns en hel drös styrpulpetbåtar runt 4,80 till 5,30 meter som klarar motorstyrkan och vikten.

Kolla Blocket och "motorbåt och 5m".

Vill du hellre behålla båten så får du leta efter en 50 hk (max60 hk) med lång rigg och PTT men det blir inte en speciellt rolig båt, den kommer att bära sig konstigt åt när du kommer över en viss hastighet. Svårt att säga exakt hastighet men jag såg botten i din andra tråd och den var ganska platt och jag brukar inte "killgissa" men jag drar till med 25 knop

Ska ni åka vattenskidor, wakeboard och annat man släpar efter får du se till att de väljer en lite bredare båt än vissa jag nämnde tidigare. Det går att att åka vattenskidor efter dom men det är bättre med lite bredd och helst skapar lite svall om man åker wakeboard.

När du tittar på båt, kolla botten på båten så den inte är full av skav, slagmärken och annat efter div. grundkänningar och sedan fusklagat med bilspackel eller något annat skit som inte hör hemma på en båt.

Det ska heller inte vara en enda droppe vatten om man skruvar ur bottenpluggen (dyvikan), där ska vara torrt.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst motorn är för stor och tung för båten, men testa att trimma in den så borde den slutta tugga sig fram. Lägg gärna ut en bild på hur du har motorn trimmad nu! Och apropå för stora motorer på för liten båt så verkar det gå alldeles utmärkt att montera 300 hk motorer på Fjordlingar, ok lite moddade men ändå!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-07-30 vid 07:47 skrev Thomas-CC-Lancer:

Visst motorn är för stor och tung för båten, men testa att trimma in den så borde den slutta tugga sig fram. Lägg gärna ut en bild på hur du har motorn trimmad nu! Och apropå för stora motorer på för liten båt så verkar det gå alldeles utmärkt att montera 300 hk motorer på Fjordlingar, ok lite moddade men ändå!

Fjordlingarna är ju lite speciella från början med sin tunnel. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...