Gå till innehåll
måndag 16 februari 2026
MrTurbo

Vad är detta?

Rekommendera Poster

Tja! För att hålla er kunniga och hjälpsamma igång fortsätter jag med mina nybörjar och amatörmässiga frågor. 

Sjukt tacksam för att ett forum med all denna kompetent finns, då jag saknar den samma,  

Har precis börjat utforska vad min Gayliner 2150 har att erbjuda.  Under dess 25år har tidigare ägare uppenbarligen utsatt den för div olika övergrepp och påfrestningar. Bland annat har de bytt motor 2017 och då lyckats montera en 4-port förgasare på ett 2-ports insug. Bara det kan ju tyckas vara en bedrift. 🙂 

Hoppas kunna fixa ett Edelbrock insug i vinter. (6k för ett insug e galet) så den kan andas ordentligt. 

Hittade dock fler saker som jag funderar på. Se filmer. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är chokens manövrering som gick via ett stag ner till en bimetallfjäder (snurrad) som satt monterad på insuget och öppnade chokespjället sakta efterhand som motorn blev varm.

Samma som på de flesta USA-bilar med automatchoke tills de kom med högre avgaskrav och förgasarna fick elektrisk choke som släppte snabbare.

Fungerar inte på motorer med Votectoppar då insuget är avsett för TBI insprutning.

Förgasaren du har verkar vara från 1980-talet men svårt att bestämma exakt årtal då "tag-brickan" i tunn aluminium saknas, sitter rester kvar av den på främre skruven i mitten på flottörhuset.

Kolla på förgasaren, på BB sida strax bakom och lite snett ovanför där gasvajern sitter ansluten till förgasaren. Lossa gasvajern och läs av siffrorna som står där, då kan man få reda förgasarens identitet,  årtal mm.

Angående byta insug:

Finns original Mercruiser 4-ports som passar till Vortectopparna och tillverkat i gjutjärn.

Det har reservdelsnummer: 8M0061387

Betydligt billigare än Edelbrock 8516...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...