Gå till innehåll
fredag 15 augusti 2025
pelob22

Kontakt till kunnig om MD7A?

Rekommendera Poster

Hej. 

Har en MD7A  som inte vill starta. Den har gått väldigt varm då jag inte hörde varningspipet utan upptäckte det när den plötsligt dog och det rök mycket inne i ruffen. (Då var det problem med kylningen men det är åtgärdat nu)

Den har förstås tagit stryk av öveehettningen men när den startade igår så gick den. fint på tomgång och med bara lite gas men den dör vid väldigt lite extra gaspådrag.

När jag testar nu så startar den inte alls och den tänder inte ens.

När den startade men dog vid gas borde det väl vara att det inte kommer tillräckligt med luft eller bränsle? 

Är det nån som kan massor om MD7A ?

Eller känner nån som känner nån jag kan ringa och konsultera. Skicka sms isf om ni inte vill lämna nummer här 070 28 44 529 

Det jag har gjort är:

Luftat hela systemet och Kontrollerat förfiltret av diesel in till motorn. 

De flesta av er tänker nog "byt motor "eller köp en ny men jag ligger en bra bit från hemma hamn och behöver nån quickfix för att kunna ta mig hem. Har gynnsamma vindar någrq dagar framöver oxå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

OBS. Läs allt...

För det första om du vill ha hjälp på plats, tala om var du ligger så att alla ser detta och kan avgöra om det finns möjlighet att hjälpa dig.

När en motor går varm (riktigt varm) p.g.a. utebliven eller mycket dålig kylning under mer än några minuter, så kan det uppstå allvarliga motorskador. Kolvarna kan nypa fast i cylinderloppen och kolvar och kolvringar skadas, topplocket kan bli överhettat och bli skevt eller spricka, topplockspackningen kan skadas, ventiler kan brännas och skadas mm.

Därför är det mycket viktigt att man kontrollerar så att det inte finns några sådana skador om en motor gått varm och inte bara byta impeller i vattenpumpen och sedan fortsätta köra. Speciellt om det ryker kraftigt om motorn och motorn tvärstannar p.g.a. överhettning.

En motor som varit överhettad kan starta och gå men den brukar inte gå speciellt bra.

Så tyvärr är dina förhoppning om en "quick fix" inte speciellt ljusa.

Vad du kan göra själv nu direkt om du är i båten:

MD7A brukar ha ett uttag för en manuell startvev, leta upp startveven och dra runt motorn för hand och notera hur den känns. OBS: Dekompressionsspaken skall vara nedfälld, d.v.s. inte aktiverad.

Går det trögt hela tiden?

Går den lätt vissa delar men sedan märker man att det går tyngre att dra runt?

Eller går det lätt att veva runt motorn och det nästan inget motstånd alls?

Går det trögt hela tiden kan kolvarna ha skurit (eller som man sa om mopeder) värmekärvat.

Går det lätt vissa delar men man märker ett litet motstånd ibland, så kan det finnas kompression men kanske inte tillräckligt för att motorn skall tända och starta.

Går det lätt hela tiden så saknas kompression och antingen är det toppackning, kolvringar som fastnat eller ventiler som är otäta och ev. sönderbrända.

Har du några verktyg i båten som t.ex. en skiftnyckel, kan du lossa ventilkåpan och lyfta av denna för att se så vipparmar och ventiler rör sig som de ska när du vevar runt motorn.

Har du däremot tydlig komrpression så att du knappt orkar dra runt motorn för hand med veven, då har du kompression och ligger felet någon annan stans t.ex. i bränslesystemet.

Om ingen här på MG kan komma och titta på din motor så är mitt bästa tips till dig att ringa närmsta båtmotorverkstad och be att de kommer och felsöker samt tar ett kompressionsprov och sedan avgöra om det går att lösa snabbt på plats eller motorn måste ur båten och renoveras eller de dömer ut din motor helt. En vältränad mekaniker med några år i branschen lär kunna felsöka och avgöra din motors kondition ganska snabbt.

Mvh

Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dekompressionsspaken är väl nedfälld?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Pär

Jag ligger i Limhamn, Malmö 

Dekompressionsspaken ska ligga ner när jag drar runt eller hur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, helt korrekt.

JF Marin på Limhamn: 040-15 49 50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Ja, helt korrekt.

JF Marin på Limhamn: 040-15 49 50

Jag ligger 200 m från JF men de ville inte ta i den eftersom den var gammal men de skickade över en kille till slut som visade hur man luftar. 

Jag hittar ingen vev men drar runt på svänghjulet och märker lite motstånd men sen mkt lättare. Dessutom kluckar det vid ett visst läge.  verkar vara samma läge  varje gång.

Måste jag hitta veven för att få tillräckligt med kraft?

När jag har dragit runt kanske 20 tal varv  verkar kluckandet avta.

Då när det tar emot mer hörs också en kort pysande ljud.

Ja jag fattar ju att det inte är bra... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var för gammal🤔😒

Malmö Marinservice: 040 - 616 00 16

Malmö Båtservice: 040-186545 

Hör med desse, annars kanske dom vet någon som kan hjälpa dig.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vad tror du om förutsättningarna med min beskrivning av när jag rullar svänghjulet? 

Kluckandet och pysandet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag skulle byta motor till en likadan eller en som passa mitt 110S-drev, måste båten upp på land då? Om drevet kan sitta kvar eller behöver det ändå tas bort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att sia om läget när man inte är på plats med verktyg och framför allt en kompressionsmätare.

Det är helt annat att sitta hemma och försöka hjälpa till på distans.

Av erfarenhet vet jag att en motor som har gått varm kan vara skadad invändigt på de punkter jag angett tidigare.

Du skall egentligen inte behöva dra runt motorn mer än två varv (720 grader) för på den durationen skall en 4-takts motor oavsett om det är Otto eller Diesel ha fullbordat sitt arbete och alla cylindrar skall ha komprimerat och tänt.

VP MD7 är en 2-cylindrig "parallell-twin" och den har 180 graders vevaxel. vilket innebär att kompressionstakten kommer ganska tätt, det skiljer bara ett halvt varv (180 grader). Under detta halva varv skall alltså motorn ha komprimerat luften på båda cylindrarna och det känns ett mycket kraftigt motstånd med bara ett halvt varvs mellanrum

https://en.wikipedia.org/wiki/Straight-twin_engine

Dra runt motorn två varv och känn efter om detta inträffar, det skall alltså vara rejält motstånd men det kan vara svårt att känna när man bara drar runt svänghjulet. Hade nog varit lite enklare om du hittat veven. Pyset som hörs är kompressionen som smiter förbi kolvringarna eller pyser ut genom en otät ventil. Kluckandet vet jag inte riktigt med det kan vara så att det kommit in vatten i någon av cylindrarna eller en massa bränsle som inte antänts.

Kolla motoroljan hur den ser ut, färg osv. Vit till gulbrun olja= vatten i oljan.

Ring de nummer du fick i morgon och se om du kan få hjälp eller de kan skicka dig vidare.

//Pär

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan skrev pelob22:

Om jag skulle byta motor till en likadan eller en som passa mitt 110S-drev, måste båten upp på land då? Om drevet kan sitta kvar eller behöver det ändå tas bort?

Nä det tror jag inte, det kan nog sitta kvar beroende utrymme inne i båten.

Hittar du en MD7 så är det ju bara att skifta rakt av.

Är det frågan om en annan motor kanske det krävs lite modifiering av motorfästen mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Dra runt motorn två varv och känn efter om detta inträffar, det skall alltså vara rejält motstånd men det kan vara svårt att känna när man bara drar runt svänghjulet. Hade

Såhär känns mina 4 halva varv.

1: halva varvet:. Motstånd första 75% lättare sista 25%

2. Precis som nr 1.

3. Inget större motstånd alls

4. Kraftigt motstånd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt din beskrivning, troligen skuren kolv på en cylinder och dålig kompression på den.

Men detta är endast baserat på din beskrivning.

Ring de nummer du fick innan i morgon och hör de kan hjälpa dig.

Ska se om jag kommer på någon annan om de inte kan.

Var är din hemmahamn?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Tack för all hjälp Pär.

Vad tror du om att sätta in en MD2020 istället? Passar den med 110S drev? Och passar den på "fötterna?"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan de nyare Volvo Penta motorerna för dåligt men det behövs nog vissa modifieringar.

Starta en ny tråd och ställ frågan om någon har erfarehet av att byta MD7A.

Eller googla motorbyte MD7A/110S

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Md7 är en bra motor så den kan leva i många år till. Om motorn varit överhettad kan impellern tagit stryk. Jag upptäckte på min att vulkningen släppt pga detta. Ta ut impellern och känn om gummit fortfarande är vulkat. Då byter du bara den och slipper överhettning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Johansande:

Md7 är en bra motor så den kan leva i många år till. Om motorn varit överhettad kan impellern tagit stryk. Jag upptäckte på min att vulkningen släppt pga detta. Ta ut impellern och känn om gummit fortfarande är vulkat. Då byter du bara den och slipper överhettning.

Nu är det ju inte så att impellerns vulkning släpper för att motorn blir överhettad, motorn blir överhettad för att den inte får kylning, och ibland beror det på en defekt impeller, men det finns flera andra felkällor också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla för hjälpen. 

Jag fick tipset att kolla cylindrarna på ert enkelt sätt. Lossade helt enkelt på ena spridaren och startade motor och det gick bra. Skruvade åt första och lossade andra spridare istället och då startade den inte så då är cylindern körd.

Det har tagit ett tag att ringa och fixa och googla o så slutar det ändå med ett motorbyte. 

Jag sätter en 5 hj utombordare på badplattformen så jag tar mig hem och sätter i en md2020 istället... Men det gör inte jag själv. Då blir det bara fel😃

Och mitt bidrag till tipsning är att man inte lyssnar på radio/ musik med helslutande hörlurar om man har en motor som varningspiper då och då. "Lärpengar" som svärfar brukade säga.

Ha en fortsatt din båtsommar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...