Gå till innehåll
lördag 02 augusti 2025
Truger

Olja i startmotor penta 2003 T

Rekommendera Poster

Bytte startmotor för 1 år sedan. Nu gav den upp. Skruvade isär den och den är helt igenkladdad med motorolja på lindningar kol och magneter. Vet ej vad jag ska göra. Köpa ännu en ny och hoppas på att kunna köra sommaren ut eller fins det en tät modell, eller är det enda raka att lyfta ut hela motorn och leta var oljan kommer ifrån ? Någon som har ideer runt detta? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen bakre packboxen som läcker och stänker upp olja på startmotorn som dränks med olja 

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bakre vevaxel packboxen, men alltså det är ett sjuhe,,,kies jobb. Motorn sitter under golvet dessutom. Det är ren katastrof för båtlivet denna sommar. Hmm, om oljan kommer därifrån bör den sammlas i balanshjuls kåpan ? Tror någon att man skulle kunna suga ut oljan ur den och på så vis kunna åka några månader innan det händer igen med en ny startmotor? Det borde finnas täta startmotorer tycker man. Tät mellan kugghjul och magnethus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den tunna slangen till en oljesug går kanske att trä in genom hålet för startmotorn. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går inte startmotorn om du gör rent den ordentligt och eventuellt byter kol? Olja leder inte ström. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, tack Eld jag ska försöka göra ren den, fåigång den, suga ur olja. Kanske kan vi åka några månader innan nästa haveri. 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Motorolja i startmotor?

Har nog aldrig varit med om det...

Har du synliga oljeläckage på motorn?

På vilken sida sitter startmotorn?

Har för mig att det finns med både SB och BB sida.

Svänghjulskåpan är inte 100% tät och det brukar finnas ett skvallerhål undertill om t.ex. bakre vevaxelpackbox skulle läcka. Om det inte finns skvallerhål så brukar det droppa sakta på undersidan av svänghjulskåpan.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Motorolja i startmotor?

Har nog aldrig varit med om det...

Har du synliga oljeläckage på motorn?

På vilken sida sitter startmotorn?

Har för mig att det finns med både SB och BB sida.

Svänghjulskåpan är inte 100% tät och det brukar finnas ett skvallerhål undertill om t.ex. bakre vevaxelpackbox skulle läcka. Om det inte finns skvallerhål så brukar det droppa sakta på undersidan av svänghjulskåpan.

Mvh

Pär

Jag har sett det på håll, i en gammal buss, någon slags oljeledning till en Wilson semiautomatisk transmisson hade sprungit läck och det hade runnit ned en massa vanlig transmissionsolja i startmotorn, det brann bra. Vanlig motorolja kan ju också brinna…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter på SB sida. Har lite olja och lite vatten i durken under motorn. Har alltid fått det inget mer nu än tidigare år. Så nått läker ju lite olja nånstans. Att det skulle finnas skvaller under vore en bra sak eller att man kunde öppna för att se om där fins olja och hur mycket. Tack alla som svarat ett väldigt fint forum detta. Jag har inte i värmeböljan mäktat med att inta någon av de olika minst smärtasamma positionerna för att felsöka efter era tips. Men nästa vecka kan jag återkoppla med div skavanker. 

MVH Leif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bifogar en länk till en verkstadshanbok:

https://www.marinedieselbasics.com/wp-content/uploads/Volvo-Penta-Type_2001-2002-2003T_Workshop-Manual.pdf

Jag blev inte mycket klokare av den men du kan säkert ha nytta av den.

Vevaxeltätningen sitter i svänghjulskåpan, så mycket har jag kommit fram till.

Volvos reservdelskatalog är lite rörig men bifogar en länk till den också:

https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-stacionarnyh-dvigateley/volvo-penta/2003t-6111/2003t-12590/2003t-172339

Kan det vara turbons oljeretur som droppar olja ner på startmotorn?

Oljeläckage på en motor är inte bra och du bör nog kolla upp var det läcker.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...