Stela 0 Postad 20 Juli Så börjar den till slut strula. Väldigt svårstartad utan minsta antydan till liv när den stått still ngn vecka. Minst 15 startförsök. Men sedan under dagen går den direkt igång och går som vanligt utan någon tendens till driftstörning. Var börjar jag att leta? Finns någon kontrollpunkt på insprutningen utan specialinstrument? Finns ev. analysinstrument att hyra någonstans i Stockholmstrakten? Tändstift? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 304 Postad 20 Juli Hej Börja med att kolla varenda kabel, kabelskarv, kabelanslutning och jordpunkt som finns på motorn. Kolla så kablarna är oskadda och fria från ev. musgnag, uttorkning och klämskador. Kolla kabelskarvar och anslutningar så de är hela, fria från oxid och stiften oskadda. Alla jordpunkter skall sitta fast ordentligt och fria från rost och oxid. De sensorer som brukar spöka är: MAP-sensor (Manifold Absolute Pressure) sitter på insuget och finns en plast och en i mässing som är gängad ner, vet inte vilken VP använder. CKP (Crank Position) sitter snett upp bakom svängningdämparen/remskivan på vevaxeln på SB-sida. Googla på "GM 4.3 MAP sensor test" och "GM 4.3 Crank sensor test" så får du säkert fram lite bilder och mätvärden man kan ta med en vanlig multimeter. Kolla fördelarlock (sprickor, fukt mm) och rotor (oxidbeläggning) Kolla tändkablar om de har någon datumstämpel, brukar spöka och speciellt om de har kolledare som blir gamla med tiden. Men detta fel brukar visa sig som att den inte går på alla eller misständningar men skadar inte att byta om de är gamla. Ska du byta så köp inte billiga universal, Sierra har bra med rostfri ledare art. nr 118-8829-1. Tändstift är ju en slitdel och skall bytas med jämna mellanrum, så är det länge sedan de blev utbytta så byt. Flamdämparen ("luftfilter") på TBI-enheten skall hållas ren. Spraya med bromsrengöring och blås ren med tryckluft, dock inte i båten utan ta med den hem. Alltid motorns hela typbeteckning och serienummer när man ska köpa delar. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stela 0 Postad 21 Juli 2025-07-20 vid 11:15 skrev Mercury_44XS: Hej Börja med att kolla varenda kabel, kabelskarv, kabelanslutning och jordpunkt som finns på motorn. Kolla så kablarna är oskadda och fria från ev. musgnag, uttorkning och klämskador. Kolla kabelskarvar och anslutningar så de är hela, fria från oxid och stiften oskadda. Alla jordpunkter skall sitta fast ordentligt och fria från rost och oxid. De sensorer som brukar spöka är: MAP-sensor (Manifold Absolute Pressure) sitter på insuget och finns en plast och en i mässing som är gängad ner, vet inte vilken VP använder. CKP (Crank Position) sitter snett upp bakom svängningdämparen/remskivan på vevaxeln på SB-sida. Googla på "GM 4.3 MAP sensor test" och "GM 4.3 Crank sensor test" så får du säkert fram lite bilder och mätvärden man kan ta med en vanlig multimeter. Kolla fördelarlock (sprickor, fukt mm) och rotor (oxidbeläggning) Kolla tändkablar om de har någon datumstämpel, brukar spöka och speciellt om de har kolledare som blir gamla med tiden. Men detta fel brukar visa sig som att den inte går på alla eller misständningar men skadar inte att byta om de är gamla. Ska du byta så köp inte billiga universal, Sierra har bra med rostfri ledare art. nr 118-8829-1. Tändstift är ju en slitdel och skall bytas med jämna mellanrum, så är det länge sedan de blev utbytta så byt. Flamdämparen ("luftfilter") på TBI-enheten skall hållas ren. Spraya med bromsrengöring och blås ren med tryckluft, dock inte i båten utan ta med den hem. Alltid motorns hela typbeteckning och serienummer när man ska köpa delar. Mvh Pär Tack! Då blir det att gå ner i pannrummet och börja jakten. / Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser