Storebro34 14 Postad igår kl 12:38 Fridens. Gör ett försök här innan motorn hamnar på sjöbotten:) Motor gick bra vid sjösättning. Dagen efter går den inte på fyrans cylinder. Kompprovet visar 150 psi på samtliga fyra cylindrar. Har satt i nya stift. Det sitter två dubbeltändspolar, har skiftat dessa med samma resultat. Har tömt samtliga flottörhus på gammal bensin och eventuellt skräp. När jag klämmer på gummitutan på bränsleslangen så rinner det ut bränsle i samtliga flottörer när bottenskruvarna är borttagna. Tändkablar SER ok ut, dock är det kolkablar. Svårt att se om det kommer gnista i dagsljus. Vad kan det mer vara som jag inte har tänkt på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 245 Postad igår kl 12:54 Kolla ventilspelen för den cylindern. Byt plats på tändkabeln med en av de andra. Ta bild först brukar vara bra. Är tänfördelarlocket helt rent på in och utsidan? Inte ett enda typ sotspår? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Storebro34 14 Postad igår kl 13:13 Tack för input. Kompet är alltså 150 psi på samtliga cylindrar så ventiler stänger ordentligt. Något tändfördelarlock finns inte, det är två dubbelspolar med 2 tändkablar till varje tändspole. Har bytt plats på tändkablarna, samma utfall. Det är ett mysterium. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 140 Postad igår kl 14:06 (redigerade) Hej Tändspolarna på denna motor är ju dubbelspolar som ni redan konstaterat och de slår gnista på två cylindrar samtidigt, cyl. 1 och cyl. 4 samt cyl. 2 och cyl. 3. (4-taktsmotor med tändföljd 1–3–4–2). Så tändspolarna kan man ofta ute sluta om den går på de andra cylindrarna. Har hänt någon enstaka gång att tändstiftshattarna på tändkablarna har glappat eller varit defekt. Men har du skiftat plats på tändspolarna så kan vi nog utesluta det också. Kolla ändå att det är gnista på alla tändstift, är ett tvåmansjobb om man inte har en "tjuvstartare" och det kan vara svårt att se i dagsljus. Testa med de nya tändstiften och alla skall vara demonterade. Testa ett i taget och se bara till att de är ordentilgt jordade, man kan göra en enkel jordningkabel med en bit 4 kvadratskabel och två krokodilklämmor, en ansluts till tändstiftet och den andra till jord. Mest troligt är att det är bränslebrist och att tömma flottörhusen tar inte bort skit som satt sig i munstycken och kanaler. Så de t blir nog till att plocka bort alla fyra förgasare och ta isär och rengöra dessa ordentligt inuti. Använd bromsrengöringsspray och tryckluft (max 4 bar) och allt måste rengöras in i minsta detalj. Lägg förgasarna i ordning och rengör en åt gången så delarna inte blandas. Kolla även att alla slangar från acc.pumpklockan (högst upp) är hela och att testuttagspluggarna (4 st) på insugningsrören sitter som de ska och att den inte tar tjuvluft. Mvh Pär Redigerad igår kl 14:24 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 140 Postad igår kl 16:39 (redigerade) 3 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Kolla även att alla slangar från acc.pumpklockan (högst upp) är hela och att testuttagspluggarna (4 st) på insugningsrören sitter som de ska och att den inte tar tjuvluft. Jag måste rätta mig själv och be om ursäkt men jag läste 50 hk i stället för 90 hk. Lite tung i huvudet idag, här är kvavt och kvalmigt... Bortse från detta med acc.pumpklockan, det finns inte på 90 hk... Däremot finns testuttagen för synkroniseringsverktyget. //Pär Redigerad igår kl 17:20 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Storebro34 14 Postad igår kl 18:28 (redigerade) Tack för input Pär. Kollade gnistan nu när solen försvann och det var gnista på alla fyra. Körde också ett annat test, kompisen fick köra medan jag ryckte motorkåpan och körde startgas i insuget. Då gick båten upp i plan direkt. Så det blir att riva och rengöra förgasarna i helgen.👍 Redigerad igår kl 18:29 av Storebro34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 140 Postad igår kl 19:20 Tänk på att inte använda någon form av "flytande packning" om någon packning skulle gå sönder, jag har rensat förgasare fulla av silikon och annat j...a mög som inte hör hemma där. Vill även gör dig uppmärksam på länkstaget mellan förgasarna, lossa inga skruvar om det sitter skruvar där, lossa inga skruvar som har med gasspjällen att göra. Då får man ett ent helvete sedan och förgasarna måste synkroniseras om vilket är svårt om man inte vet hur man gör och man behöver dessutom 4 vakuummätare eller annan synkroniseringsutrustning. Eller får man ha ett j...a bra motoröra🤔 Ni hade tur att det inte hände någon olycka med startgasen, detta gissel som kan förstöra en hel motor och jag har fått in 2-taktare med spräckta vevhus när de sprutat in startgas som tänt (exploderat) i vevhuset. På 4-taktare kan startgasen självantända (om det vill sig illa) i insuget och ställa till en hel del om inget annat så blir den som sprayar av med ögonbryn, ögonfransar och luggen. Bensin kan man använda med viss försiktighet som man har i en "klunkflaska" och ger en snaps, jag brukar använda flaskor för ögontvätt med en bit slang på. Men inte startgas, det är livsfarligt. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser