Garpen61 13 Postad 16 Juli Tjo, när båten legat still några dar och när jag ska backa ut från bryggan, kan det klonka till lite mer när jag lägger i växeln, men inte mer sen. båten har varit på verkstad och fått nytt stödlager. Det lät inget innan. kan det ha hänt rller kan meken ha glömt nåt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 163 Postad 16 Juli Är det svagt klonk som bara hörs första gången du lägger i backen men sen inte mer under den turen förrän nästa gång du skall backa ut från din plats? Hörs inget om du lägger i fram alls? Inget om du lägger i fram kör en bit och sedan lägger i back (låg hamnfart) Kolla om det klonkar om du inte startar motorn och kör uppåt med PTT. Det enda man behöver ta loss för att byta stödlager och bälgar är ju PTT-kolvarna, lossa drevet och lyfta av det från bälghuset och sedan demontera bälghuset från gimbalringen. Ska grunna lite på detta och se om jag kommer på något. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 563 Postad 16 Juli Om tomgångsvarvtalet är lite för högt så kan det ju klonka skapligt när man lägger i växel på Alpha One. Det är ju växelklor som hakar i varandra, inte konor som på en del andra drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 13 Postad torsdag kl 13:51 Det är bara ibland, det verkar komma om jag är lite odistinkt när jag lägger i backen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 163 Postad torsdag kl 14:36 Det som är lite konstigt är ju att du inte uppfattat detta "klonk" innan stödlagret byttes. Vet du om växelvajerbälgen byttes? Lossar man växelsläden så måste man justera om växelvajern uppe på växlingsbryggan på motorn. Du får hålla koll så det inte blir värre och inte smyga i backen för då kan det rassla lite innan klokopplingen hittar rätt läge. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser