Gå till innehåll
tisdag 05 augusti 2025
Sebbe78

Seaflo länspump - med UDDA slangmått!

Rekommendera Poster

En ny automatisk länspump av märket Seaflo är inköpt och ska installeras. Men jag blir inte klok på dimensionen för slanganslutningen - 29 mm (1-1/8")??

Finns ju ingen slang med sådant mått! Vad tänkte de där? Behöver verkligen få den installerad pronto men det verkar lönlöst att hitta en passande slang.

Vad hade ni gjort för att lösa en sån sak?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

29 mm är lite väl udda dimension men när man tänker efter så kommer ju Seaflo från Kina och där har du ju inte koll på något.

Nu vet jag ju inte exakt vilken pump du köpt men jag gick in på deras hemsida och kollade lite snabbt och hittade en som heter 13B som hade en 2-stegs anslutningsnippel för slang med både 25 mm och 29 mm innerdiameter. Det borde egentligen varit 25 och 32 mm...

Så om du inte fick med denna anslutningsnippel så får du reklamera där du köpt pumpen eller kolla med inköpsstället om de har andra adaptrar som passar våra standarddimensioner.

Vad har du för dimension på bordsgenomföringen?

Såg på Seaflos hemsida att de även hade bordsgenomföringar med 29 mm anslutning.

https://www.seaflomarinerv.com/index.php?m=home&c=Lists&a=index&tid=244&gad_source=1&gad_campaignid=18280206129&gbraid=0AAAAAo2dFSVrcpgA8BDWr1zpYeC1wA4_4&gclid=EAIaIQobChMIlYeNt56-jgMVulaRBR0LPyLPEAAYASAAEgLVcvD_BwE

Beroende lite på vad du köper för slang så kan det gå att klämma dit en 32 mm slang med en kraftig slangklämma som ex. nedan:

https://www.moory.se/p/slangklamma-rf-kraftig-80-85mm/?trueroas=22328270336&gad_source=1&gad_campaignid=22328270336&gbraid=0AAAAAoTWV3Cyo_DsxMSvQMtAmeJn_OFZi&gclid=EAIaIQobChMIpNLbpai-jgMVmFmRBR2glwJaEAQYBSABEgIrQ_D_BwE

Väljer du 25 mm slang så lär det ju inte vara något problem men jag hade nog valt så stor slang som möjligt för att inte förlora pumpkapacitet.

Mvh

Pär

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har numera en varmluftspistol ombord.

Jag tycker att jag flera gånger råkat ut för ”udda” dimensioner på både slangar och anslutningar.
”Socker Conny” hade nog sagt ungefär så här:
-Med en sjysst varmluftspistol kan man förändra hela Världen.

Nu var det väl en sjysst slägga denne seriefigur ville förändra Världen med, men ändå…

Att med värme öka diverse slangars innerdiameter någon eller några millimetrar brukar ju går bra, om det däremot är bra eller dåligt får ju var och en avgöra, nöden brukar ju vara laglös iallafall.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan skrev No_jah:

Biltema säljer "Installationskit till länspump, 29 mm" med 29mm slang och genomföring.

Men det gäller att du isåfall klarar dig med 1,5m lång slang.

https://www.biltema.se/bat/pumpar/lanspumpar/installationskit-till-lanspump-29-mm-2000054288?

image.png.be3329b8ce4abc93e2e53dcd82f61b95.png

Biltema säljer ju sannolikt även kinesiska länspumpar så det verkar ju helt konsekvent.🤑

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Biltema säljer ju sannolikt även kinesiska länspumpar så det verkar ju helt konsekvent.🤑

Dessutom tror jag att Biltema säljer samma pump som Sealo, den är iallfall slående lik.

Seaflo

image.png.9060c831febf6bca082a149e51498a43.png

Biltema

image.png.24447c66b16f12326c04ffea051ad3ae.png 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev No_jah:

Biltema säljer "Installationskit till länspump, 29 mm" med 29mm slang och genomföring.

Men det gäller att du isåfall klarar dig med 1,5m lång slang.

https://www.biltema.se/bat/pumpar/lanspumpar/installationskit-till-lanspump-29-mm-2000054288?

image.png.be3329b8ce4abc93e2e53dcd82f61b95.png

Hmm den slangen ser INTE ut att hålla någon högre kvalitet 😬 Som barnbarnets leksaksdammsugare. 😂

Nej, men tack för tipset! Upptäckte nyss att de har en slang på havhav med innerdiam 30mm!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
43 minuter sedan skrev No_jah:

Dessutom tror jag att Biltema säljer samma pump som Sealo, den är iallfall slående lik.

Seaflo

image.png.9060c831febf6bca082a149e51498a43.png

Biltema

image.png.24447c66b16f12326c04ffea051ad3ae.png 

Ja de kommer säkert från samma fabrik!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmm, det är till och med bild på en orange-vit pump biltemas manual.

image.png.ca8516e2e7ef9d806691b83f71994fdc.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har en likadan lågprofilpump, den heter Whale och var rätt så dyr.

Men jag köpte först en från Biltema, men den fungerade bara i 5 minuter, så den reklamerades utan problem.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder också Whale Supersub som funkar bra, även om jag aldrig behövt förlita mig på den i skarpt läge. Men som med alla länspumpar så gäller det att man inte får luftficka i slangen eller eller vid själva insuget, eller att ett illasinnat löv fastnar i silen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
35 minuter sedan skrev No_jah:

Jag använder också Whale Supersub som funkar bra, även om jag aldrig behövt förlita mig på den i skarpt läge. Men som med alla länspumpar så gäller det att man inte får luftficka i slangen eller eller vid själva insuget, eller att ett illasinnat löv fastnar i silen.

Man skall ha fler än en pump, jag har två elektriska och en stor manuell. Sedan en lös elektrisk i reserv, den har kopplade sug- och tryckslangar och kablar med stora krokodilklämmor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I vårt fall blir ju denna konstiga dimension inte ett problem utan två eftersom slangfästet i andra änden, alltså det som sitter på genomföringen, är 1 tum. Så där var jag tvungen att använda lite MacGyver teknik med självvulkande tejp för att bygga upp volymen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick du inte med en anslutning för både 25 och 29 mm slang?

MacGyver han fixar allt, minns ett avsnitt då han svetsade på en sidoelektrod på ett tändstift till en utombordare. Sidoelektroden gjorde han visst av en spik som "svetsades" fast med ett 12V batteri och startkablar🤣

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Nix. Låg inget sånt i lådan. Kanske var extrautrustning men det stod inte ens något om det på handlarens sida.

Länspumpen inköptes redan förra säsongen men installeras först nu. Vid köptillfället fanns mig veterligen ingen passande slang i sortimentet, varför en 32mm oavsiktligt inhandlades istället. Jag beställde en 30mm från nån annan webbshop men upptäckte långt senare att den faktiskt var 32. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

MacGyver han fixar allt, minns ett avsnitt då han svetsade på en sidoelektrod på ett tändstift till en utombordare. Sidoelektroden gjorde han visst av en spik som "svetsades" fast med ett 12V batteri och startkablar🤣

//Pär

Han har även tätat en läckande kärnreaktor med en chokladkaka, ja MacGyver alltså.

Sedan är det det där med mjuka slangar och slangklämmor, inte en helt lätt kombination.

Drar man åt slangklämman för löst lossar ju slangen, och för hårt så läcker det efter ett tag. Materialet i olika plastslangar blir väldigt mjukt och deformeras under slangklämman. Särskilt illa blir det när det blir varmt, som utloppet på vv-beredaren. Här har jag satt dit en gummislang fram till den första förgreningen.

På kritiska ställen har man ju alltid dubbla motmonterade slangklämmor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagts tidigare finns 28 mm slangar att tillgå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...