Gå till innehåll
onsdag 30 juli 2025
Mrplotter

Läckage Maxi 77

Rekommendera Poster

Hej,

Jag och några vänner har nyligen införskaffat en Maxi 77 som nybörjarbåt. Båten är fantastisk men har vissa brister. Bla ett ganska stort problem bestående av en mindre läcka. Grejen är att vatten tillförseln verkar sluta efter att båten tagit in viss mängd vatten. Kölsvinet ser ok ut. Vatten systemet till pentryn ser ok ut. Vi har även prövat att proppa igen lens men utan framgång. Är det någon som har några generella tips eller haft liknande problem med just maxi 77 så tar jag gärna emot svar. 

mvh, Besättning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ligger ni? Är det i salt eller bräckt vatten så går det ju att genom smaken avgöra om det är färskvatten eller sjövatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förnuvarande i Falsterbo trakten - väldigt fint! Jag antar att du funderar på om det kan vara färskvattentanken som är epicentrumet. Om så är saken kan jag tyvärr avslöja att den är bortmonterad. Dessförutom har jag kunnat konstatera att det är havsvatten som läcker in 😞 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade själv problem när min kära fru och jag seglade vår 77a runt på 80-talet. För oss var det avsaknad av backventil som var problemet. Vid yvigt hav kunde vatten, via akter-lens färdas igenom utombordsutrymme hela vägen till ruffen faktiskt. 
Visade sig att lensen hamnade under vattenytan när vi både satt i aktern och barskåpet var fullt. Löste det genom att installera backventil. Läste att du provat täppa till båtens lens och antar då att även din 77 saknar backventil. Om det skulle vara det, och hon nu ligger i vatten, så kan du undvika ytterligare läckage med hjälp av att trycka in flera små eller en stor sopsäck/plastpåse, fungerar helt OK temporär.

Alltså, tips 1: Låt installera backventil.

tips 2: Köp upp er, i min Rassy 421 är lensen högre upp!

Lycka till och trevligt fredag, det ska i alla fall jag ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så det är saltvatten alltså.

Ett tips som alltid framförs är att lägga ut toapapper eller hushållspapper på strategiska punkter runt om där vattnet samlas. Då ser man lätt vaifrån (riktning) vattnet kommer ifrån och var man ska påbörja sökningen. 

Om det är salt så är väl källorna begränsade till genomföringar för in- utlopp, kölbultar, roderfäste, ev. Logg och ev. ekolod.......eller hål i skrovet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du kollat så att sidorutorna inte läcker? Det är tydligen en klassiker på Maxi-båtarna. Om man tätar Sikar get det det upp efter ett  tag. Vissa säger att skrovet har blivit så deformerat av många års spänning från riggen så att de utanpåliggande rutorna inte passar längre. Tätning med butyltejp skall följa med skrovet bättre. 
Men det är bara en gissning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...