Gå till innehåll
söndag 20 juli 2025
maxtakman21

Första båtsemestern

Rekommendera Poster

Nu kanske du är ute redan. Många grejer har nämnts, så några andra saker som kanske är bra att tänka på:

Det var någon som skrev det lite mera poetiskt, "förtöj mot land så vinden kommer förifrån", men som ny på sjön är det kanske inte uppenbart att välja plats att övernatta på efter vindprognosen, oavsett båt. Sök skydd från vinden helt enkelt, välj gästhamn efter det.

Och eftersom många gör det, vill du komma fram i skaplig tid på dagen. Så om du tänkt att ta det lugnt halva dagen först och åka till ett nytt ställe sedan, överväg att åka till ett nytt ställe först och ta det lugnt där sedan.

Kan nog kännas lite kymigt att komma med en mycket liten båt till en gästhamn där man ser en massa stora båtar. Men ni ska vara lika välkomna, och jag tycker att det brukar gå bra att hitta en plats om man är liten. 

Någon nämnde sjörapporten. Om du ligger i en skyddad hamn, kan det vara mycket svårt att bedöma hur det är på sjön när man kommer ut i vinden, så ha koll på den. Och försök bilda dig en uppfattning om i vilka väder det är trevligt och inte att ta sig fram i just din båt.

Rör dig inom rimliga avstånd, sök inte platser så du får bråttom eller att schemat blir pressat.

Var skeptisk till gpsens exakta position. Håll god marginal till grund och sånt. Och alla kan inte sjöregler om vem som ska väja när och hur, inte ens om de har jättefräcka båtar och kommer farande i mer än 30 knop, så ha lite koll på andra också.

Fortsätt ställ frågor till andra på sjön, eller be om hjälp när du ska lägga till. Man undrar ju mycket: är det ok att ankra här, är det för nära den andra båten, kan jag klämma mig in mellan de där båtarna, varför sticker alla härifrån - osv. Fråga och byt några ord med andra, oftare än sällan, brukar vara hjälpsamt.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sent, men ni vet hur det är när man sitter och läser forum så här och tankarna flyger en smula. Många råd och förslag på utrustning blev det , en hel del bra även om en del kanske avskräcker mer än stimulerar. Minns min första "båtsemester vid 12 års ålder (sent 60-tal) i en Långedragseka, jag och en jämnårig kompis startade från Nämdö, med tält, sovsäckar, spritkök och konserver. Ett jättelikt sjökort och handkompass modell orientering, var ute i nästan 2 veckor och var framme vid Ålands hav innan vi hade vett (via telefonsamtal med oroliga föräldrar) att vända hemåt. Säkerhetsutrustningen bestod av öskar, åror, flytvästar och en liten låda första förband (idag rekommenderar jag en rejäl sådan) och vi överlevde utan problem. Tycker livet på sjön (läs skärgården) har blivit mycket tryggare än på den tiden. PS kom på att vi hade en transistorradio också som fungerade rätt ofta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...