Larzon 0 Postad 26 Juni Hej, Jag köpte precis en Selva F60 EFI lite som grisen i säcken. Den har varit i vatten så finns en del att ta tag i när det gäller elsystemet. Då jag aldrig fixat med dessa motorer innan så har jag en riktig nybörjarfråga. Var ska jag ansluta huvudmatningen från batteriet? Antar att det borde anslutas vid startmotorn, men ser inte logiskt exakt var. Någon som kan hjälpa mig med en bild hur det ser ut på era motorer? Tack på förhand! //Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 95 Postad 27 Juni Hej Vet du hur länge motorn varit under vatten? Var hela motorn under vatten och hur djupt? Var det några sekunder till några minuter eller rör det sig om timmar eller dagar? En motor som varit under vatten upp till några minuter kan gå att rädda om den får första hjälpen direkt men det måste vara direkt och inte låta den ligga flera dagar, veckor eller t.o.m. år innan man ger första hjälpen. En motor som varit under vatten någon timme måste definitivt plockas isär och allt måste rengöras mycket noggrant. En motor som var igång då den hamnade under vatten kan vara allvarligt skadad invärtes och kan vara bortom all räddning. Elsystem (förutom startmotorn) på en motor som varit under vatten upp till några minuter brukar klara sig relativt bra men på moderna motorer och speciellt EFI motorer finns ett antal sensorer som ingår i motorns styrsystem och dessa klarar definitivt inte många sekunder under vatten. Så om du skall börja med att ansluta kablarna från batteriet så börjar du i fel ände... Att köpa en motor som man bara vet "varit under vatten" är definitivt att köpa grisen i säcken och kan innebära att motorn är skrot. Möjligt att du kan få tillbaka dina pengar om du plockar isär den och säljer den i delar, växelhus, upphänging, powertrim & tilt, rigg och kåpor klarar sig alltid men själva motorn och elsystemet är bara skrot. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larzon 0 Postad 27 Juni Hej Pär, Den kan absolut vara skrot vi får se. Den var vara delvis under vatten i 2 dygn. Så power trim samt dess relä var under. Den var upphissad så vattnet gick upp lite snett. Övrig elektronik ser ut att ha klarat sig bra. Motorn kördes direkt efter och gick då bra enlig utsago. Hade tänk jag skulle få ström på den och efter lite oljebyte osv se om den går att starta för att se hur illa det är. //Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 95 Postad 27 Juni Ja har den bara varit delvis under vatten är det ju en helt annan femma. Hittade denna: https://www.manualslib.com/products/Selva-Marine-Dorado-60-Efi-3622454.html Komplett verkstadshandbok. Kan du säkert behöva. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larzon 0 Postad 27 Juni Tack Pär! Du har inte en liknande motor så du skulle kunna ta en bild på kabeldragningen? //Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larzon 0 Postad 27 Juni Såhär ser min ut nu. Du kan se att det är lite rostigt och några kablar lösa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 95 Postad 27 Juni Nej. Finns det inget kopplingsschema i Vhb jag länkade till? Den skall vara komplett och här finns ju alla mätvärden för att kolla detaljer så de är felfria. Leta efter "Wiring Circuit" i innehållsföreteckningen. Var du närvarande vid provkörningen? Ser inte ut som att den har kunnat startas om jag tittar på de avärgade kablarna vilket tyder på att motorn varit längre under vatten än två dygn (snarare mer än en vecka till 14 dagar). Slavrelät som hänger utanför underkåpan på övre bilden är ju helt sönderärgat. likaså huvudrelät på undre bilden. Ta en bild på typskylten så att allt kommer med, då får jag fram info om modellkod och tillverkningsår mm. och kan gå in i rätt katalog. Även bokstaven längst ner till höger. Nu såg jag bara halva modellkoden 6C5 sen ser man inte mer. Ska se om jag kan hitta ett separat elschema på en Yamaha F60 EFI eller SELVA Dorado 60 EFI. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser