Gå till innehåll
söndag 21 december 2025
Macarus

Bra-att-titta-efter Bella 620

Rekommendera Poster

Tjenare,

Jag ska förmodligen titta på en Bella 620 DC -02:a till helgen och funderar på vad jag måste vara uppmärksam på.

Båten har en Mercury 150hk från 2023 som bara har gått 3 timmar så motorn bör ju vara helt problemfri, men tänker att det kan finnas andra saker att kika efter på en såpass gammal båt.

Det ser ut som att det är originalklädsel på dynor och stolar samt teak i båten.

Jag noterar också att det verkar saknas originalmätare förutom varvmätare och att det endast är en infälld Garmin 720S som jag gissar kan visa hastighet.

Tack på förhand från en blivande förstahandsbåtägare :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns massa grejer att titta efter men ska försöka nämna några.. 

Tittar du på båten på land eller sjön? 

Utsida:

Jag skulle kolla genom skicket generellt, gelcoat osv. känns den väl omhändertagen?

Verkar allt helt, är rutor osv täta? 

Skador / repor osv? 

Kolla botten att inga skador skett. Är botten målad på nåt speciellt sätt? Om du ska ha båten i en sjö kanske du inte vill att den är målad med vissa färger 

Insida:

Lukta ordentligt efter dålig doft, bensin etc. Det kan lukta båt men ska inte lukta bensin. En läckande tank blir dyr att fixa. 

Inspektera tank, slang osv att det är fräscht ut. 

Inspektera el, batteri att det ser ok ut. 

Vid provkörning. Motorn är ju ny så kräver mindre kontroll. Kolla ev trimplan och att motorn servats som den ska

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...