Gå till innehåll
söndag 27 juli 2025
Isakcartman

MD5A varvar inte vid belastning

Rekommendera Poster

Hej mekar-vänner,

 

Utrustning: Maxi Fenix, MD5A, 110S-drev.

 

Problem: Mot slutet av förra sommaren insåg jag att motorn inte varvade fullt ut. Trodde det var havstulpanerna som vanligt, men även vid nyslipad och nymålad båt och propeller vid sjösättning i vår så var problemet kvar. Motorn varvar fint utan växel i, röken är ljus och skingras fort. Startar och går som en klocka, på tomgång jämnt och stabilt. Så fort jag kör båten i vattnet dock, så vägrar motorn varva mer än 50-60% gas (vilket iof är lagom cruisingfart). Mer gaspåslag innebär svart rök men inget händer med motorns varvtal. Känns inte bra, speciell om man måste ta sig hem i dåligt väder, hård blåst eller svår sjö.

 

Har åtgärdat följande i vårens service:

 

- Spridare servad hos fackman (bl.a. ny nål och hylsa).

- Ventiler injusterade med bladmått (utloppsglapp om 0.35 något svårare då jag bara har 0.3 och 0.4, men jag bedömer att det verkar OK)

- Ny packning ventilhus

- Impeller bytt

- Olja i motorn bytt två ggr för att få ut det mesta gamla

- Nytt oljefilter

 

Vid Bosch serviceställe sa de sig inte se spår av problem med bränslet. Tydligen brukar han kunna rekommendera vissa ägare att se över bränsletank och filter, beroende på status i spridaren. Men givet att den varvar fint utan belastning, men skickar ut svart rök vid belastning och att den då inte varvar ut - vad bör jag ta mig till tror ni? Svart rök = för mycket bränsle / dålig förbränning? I MD5A-bibeln står att svart rök innebär att jag måste se över ventilspelet. Det tycker jag mig ha försökt göra nu flera ggr, får det inte bättre. Har ni några tips?

 

// Isak

Hinsholmskilen i Göteborg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Isakcartman:

Har åtgärdat följande i vårens service:

 

- Spridare servad hos fackman (bl.a. ny nål och hylsa).

- Ventiler injusterade med bladmått (utloppsglapp om 0.35 något svårare då jag bara har 0.3 och 0.4, men jag bedömer att det verkar OK)

- Ny packning ventilhus

- Impeller bytt

- Olja i motorn bytt två ggr för att få ut det mesta gamla

- Nytt oljefilter

Spridare servad hos fackman (bl.a. ny nål och hylsa)?

Jag hoppas denna fackman byte hela spridarspetsen och inte bara nålen som sitter i spridarspetsen samt justerade in öppningstrycket korrekt.

 

Ventilspel skall vara:

1718463053_Skrmavbild2025-06-24kl_15_45_25.png.9a461c02fb04badeae36888f4db0921d.png

Har du bara 0,3 och 0,4 mm på ditt bladmått?

Brukar alltid finnas flera olika så man kan få till rätt spel,

Man kan t.ex. lägga ihop 0,15 och 0,20 så får man 0,35.

Felaktigt justerade ventiler kan innebära effektförlust, skador på ventiler mm.

Det skall vara sugpassning på bladmåttet om det är korrekt justerat.

 

Nu till ditt problem med att motorn inte varvar ut fullt under belastning:

 

Har du kollat och bytt oljan i drevet?

 

Hur såg oljan ut isf?

 

Kan ju vara så att ett eller flera lager i drevet är defekta/kärvar och det går tungt eller det enklaste att det sitter en tamp/fiskelina invirad i propellernavet (bakom propellern) och skapar friktion.

 

Att motorn rycker svart under belastning tyder på för mycket bränsle i förhållande till belastning och varvtal. Insprutningspumpen matar på med bränsle som om det är full gas men motorn orkar inte varva ut till max p.g.a. det går trögt/tungt någonstans i drivlinan, därav svart rök.

 

Det kan vara centrifugalregulatorn som spökar om nu allt annat är i sin ordning. Men den bör man inte pilla med själv om man inte vet exakt hur man gör och vad man sak göra.

Se sid. 21 i nedan bifogade dokument, "MD5 for dummies".

 

Nedan länkar till original instruktionsbok och en mer ingående manual.

 

https://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/pentamanualer/md5bc_ins_sve.pdf

 

https://www.maximalt.dk//files/teknik/md5-for-dummies.pdf

 

Mvh

Pär

 

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, och tack för svar Pär.

 

Skall göra ett sista försök med ventilspelen senare idag.

 

Oljan i drevet byttes senast för 2-3 år sedan. Oljenivån är rätt och färgen på oljan är genomskinlig, lite ljust gyllengul. Ser bra ut i min bok. Gällande fiskelina eller tamp i propellern så är det inte troligt. Det var inte problemet förra året (gjorde några kontrolldyk och rengjorde från tulpaner mm) och i år är den nyligen sjösatt och allt såg fint ut.

 

I en liknande tråd rekommenderades en annan kille att se till så bränsletillförseln inte krånglar eller har mindre stopp. Men som du säger, den svarta röken borde signalera att motorn ju får sitt bränsle som krävs för högre varvtal, men att något annat gör att varvtalet inte går upp och därmed får jag då svart rök pga dålig förbränning av för mycket bränsle.

 

Nåja, skall prova ventilspel igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När rengjordes / byttes avgasknät senast? Om det är fullt med Rost/Salt/kol så blit det högt mottryck på avgassidan. Symptomen liknar överbelastning, Ie svart rök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, den har jag aldrig bytt mig om. Förra ägaren har bytt avgaskröken tror jag, för den ser fin ut. Men insidan kanske är igensatt... Jag får undersöka. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...