RichardC 0 Postad 23 Juni Hallå allihopa, Min båt startar klockrent och kan varva upp ordenligt utan problem men så fort jag gasar på så dör den direkt. Som att den inte orkar och sen bara lägger av. Att starta om den är inga problem och den startar då varje gång. Vad tror ni att problemet kan vara? Jag har bytt bränslefiltrer och det är inga problem att pumpa upp bränsleblåsan så att den blir hård. Det är även ny bensin i tanken Tack på förhand // Richard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 170 Postad 23 Juni Hej Kan du fotografera av typskylten på motorn så man kan se modellbeteckning och serienummer? Annars kan det vara svårt att komma med relevanta förslag på saker du kan kolla själv. Hur mycket varvar motorn i friläge? Tvärdör den när motorn varvar mer än 3000 r/min med växel ilagd? Alltså stannar direkt vid 3000 r/min eller saktar den ner gradvis och sedan stannar? Lägg upp bild på typskylten och svara så bra du kan på frågorna så återkommer jag senare. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichardC 0 Postad 23 Juni Hej Pär, Innan den dör så vibrerar motorn till rejält. Som att den ruskar av sig och sedan stängs den av direkt. Är lite osäker på vad typsnitt är för något men laddar upp det jag tror att det är 😄 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 170 Postad 23 Juni Nej detta är startmotorn. Bilden som ligger före denna i din telefon ser mer ut som motorns typskylt. Skall börja med BF50xxxx //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 170 Postad 23 Juni (redigerade) Ja det gav mig en ungefärlig ledtråd i vilket härad vi hamnar i och detta är 1:a generationens BF50A. Sitter även specifik för motorn under startmotorn, se bild nedan: Länk till instruktionsbok om du inte har: https://cdn.powerequipment.honda.com/marine/pdf/manuals/31ZW4607.pdf Skriv ut instruktionsboken och sätt in i en pärm, inte bara i mobilen. Det fel kan både vara tändningsrelaterat och/eller bränslerelaterat. Alltid svårt att pricka exakt rätt med en beskrivning av ett fel. Har du kollat oljenivån i motorn? Du skriver att motorn börjar vibrera och sedan stannar, hur lång tid dröjer det mellan att den börjar vibrera till att den stannar? Lyser oljetryckslampan på fjärreglaget konstant eller släcks den innan motorn stannar? Behöver du pumpa med blåsan innan du startar om efter den stannat? Är det alltid vid 3000 r/min detta fenomen uppstår? Går den helt rent och felfritt på alla varvtal under 3000 r/min? Så om du ligger mellan 2500–2800 r/min, går motorn då hur länge som helst utan att protestera? Besvara helst frågorna var för sig. Återkommer när jag fått svar på frågorna. //Pär Redigerad 23 Juni av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichardC 0 Postad 23 Juni Alright, båten är på landet så kan inte fota just nu. Försöker svara på frågorna så att det blir lättläst enligt nedan: Vill också passa på att tacka för att du tar dig tid, uppskattas enormt! Du skriver att motorn börjar vibrera och sedan stannar, hur lång tid dröjer det mellan att den börjar vibrera till att den stannar? - Om jag väljer att gasa lite grann från det att den börjar vibrera så dör den direkt. Behöver du pumpa med blåsan innan du startar om efter den stannat? - Nej, det behöver jag inte göra. Är det alltid vid 3000 r/min detta fenomen uppstår? - Yes, kanske skiljer någon hundring men jag skulle ändå svara ja. Går den helt rent och felfritt på alla varvtal under 3000 r/min? - Ja det gör den. Går precis som vanligt och låter kanon. Så om du ligger mellan 2500–2800 r/min, går motorn då hur länge som helst utan att protestera? - jag skulle tro det, åkte som längst 3-4 minuter med den i en och samma sträcka för att testa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 170 Postad 23 Juni Är motorolja och oljefilter bytt? Vad du kan börja med att kolla: Innan provkörning: Att motorn har korrekt oljenivå. Kolla alla skarvdon till alla kablar på motorn så att de sitter ordentligt ihop och är fria från oxider mm. på stiften. Även kablar under plastlocket på sidan av motorn där tändkablarna går in. Kolla kabeln som går från oljetrycksgivaren som sitter strax ovanför oljefiltret samt kabeln till temp.givaren som sitter på samma sida. Oljetrycksgivare= Ringkabelsko. Kolla alla kablar så att de är hela och fria från ev. "musgnag" Demontera plastkåpan som täcker svänghjul och kamaxeldrev så du ser kamremmen. Kolla kablar och skarvstycke som kommer ut från undersidan av kamaxeldrevet så att de är hela, fria från oxid och sitter ihop ordentligt. Under provkörning: Se om den går felfritt strax under 3000 r/min en längre stund än de 3–4 min du kört tidigare. När/om felet uppstår, sänk gasen lite och se om du kan hålla liv i motorn. Att oljetryckslampan på fjärreglaget inte släcks när motorn börjar vibrera. Du kan börja med dessa kontroller och återkomma senare. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser