Gå till innehåll
torsdag 24 juli 2025
dawe_a

Tamd41B laddar dåligt/spänningsfall på tomgång

Rekommendera Poster

Tjenare, Har en Tamd41b som får dålig laddspänning på tomgång.
Laddlampan lyser med tändning på och slocknar direkt vid start, min DCDC laddare som är styrd av D+ (hämtat signalen i el-lådan på motorn) startar direkt men generatorspänningen orkar inte upp utan ligger runt 12,5v tills man gasar upp runt 750-800 rpm då får jag konstant 14,3-14,4V, släpper jag till tomgång så sjunker det igen.

Ny 120A generator för iår, använde dock gamla remskivan. Remmarna byttes förra säsongen och dom är spända, allt fungerade kanon för ett par veckor sedan.
Har letat lite i forumet och försökt hitta ett motstånd som ska sitta parallellt med laddlampan i den svarta el-lådan på motorn (se bifogade bilder) men jag har inget motstånd där, har också läst att det inte behövs något motstånd om man har en laddningslampa. Motståndet kanske sitter bakom instrumentpanelen?

Jag trycker att det lutar åt sliten remskiva/dåliga remmar med tanke på att laddlampa slocknar/DCDC startar dvs att generatorn faktiskt är "aktiverad". Hade tidigare problem med läckande packbox fram på veven så remmarna har nog fått lite oljestänk på sig, rengjorde dock både remskivan på motorn och generatorn innan jag monterade ihop det igen efter packboxbytet. 

Slår jag av DCDC laddaren manuellt så sticker spänningen upp till 14,3 på tomgång, DCDC laddaren är en 30A modell.

Värt att nämna är att samma fenomen uppenbarar sig även efter att vi stått på landström i 3 dagar dvs förbrukningsbatterierna borde vara fulla, startbatterierna är 2st 60Ah blysyra nya inför förra säsongen.

Hoppas ni haft en bra midsommar på sjön :D

Kopplingslåda1.jpg

Kopplingslåda2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Maxströmmen på en generator motsvarar ett tämligen högt varvtal. Så på tomgång har du bara en liten del av det.

Sannolikt lastar DC/DC:n ner med sina 30-35A, med tanke på att spänningen går upp när du stänger av den och lasten bara utgörs av motorbatterierna.. Är det LiFePO4 den laddar, eller vad har du på förbrukarsidan ?

 

DC/DC:n sänker, till skillnad från bly/syra, inte sin belastning/strömförbrukning när spänningen sjunker. Snarast tvärtom. Men är det en Victron så kan du ställa in spänningen den skall kicka in vid, för att förhindra strömrusning vid sjunkande spänning och den "onda cirkel" den verkar hamna i (drar mer ström ju lägre spänningen blir). Lämpligt är t ex 13,3-13,5V eller så.

Då riskerar du heller inte att det blir motorbatterierna som får hjälpa till och lämnar ström till DC/DC:n när generatorn inte orkar.

 

Sedan måste du mäta strömmen ur generatorn med t ex en tångamperemeter för att kunna vara säker på om den laddar dåligt. Bara mäta spänningen när du har en last som en DC/DC och inte bara bly/syrabatterier kan ge helt fel indikation. Sannolikt öser den ur sig många tiotals ampere fast du bara mäter 12,5V.

 

Edit: Motståndet behövs inte om du har en vanlig laddlampa och inte LED. För då går det redan tillräcklig ström genom lampan för att få igång laddningen. Och igång går den ju, eftersom laddlampan slocknar direkt vid start.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
42 minuter sedan skrev IngemarE:

Maxströmmen på en generator motsvarar ett tämligen högt varvtal. Så på tomgång har du bara en liten del av det.

Sannolikt lastar DC/DC:n ner med sina 30-35A, med tanke på att spänningen går upp när du stänger av den och lasten bara utgörs av motorbatterierna.. Är det LiFePO4 den laddar, eller vad har du på förbrukarsidan ?

 

DC/DC:n sänker, till skillnad från bly/syra, inte sin belastning/strömförbrukning när spänningen sjunker. Snarast tvärtom. Men är det en Victron så kan du ställa in spänningen den skall kicka in vid, för att förhindra strömrusning vid sjunkande spänning och den "onda cirkel" den verkar hamna i (drar mer ström ju lägre spänningen blir). Lämpligt är t ex 13,3-13,5V eller så.

Då riskerar du heller inte att det blir motorbatterierna som får hjälpa till och lämnar ström till DC/DC:n när generatorn inte orkar.

 

Sedan måste du mäta strömmen ur generatorn med t ex en tångamperemeter för att kunna vara säker på om den laddar dåligt. Bara mäta spänningen när du har en last som en DC/DC och inte bara bly/syrabatterier kan ge helt fel indikation. Sannolikt öser den ur sig många tiotals ampere fast du bara mäter 12,5V.

 

Edit: Motståndet behövs inte om du har en vanlig laddlampa och inte LED. För då går det redan tillräcklig ström genom lampan för att få igång laddningen. Och igång går den ju, eftersom laddlampan slocknar direkt vid start.

Tjena.
Jag vet att det är vid ett relativt högt varvtal generatorn ger max ström men som jag sa så har jag övervakat laddningen flera gånger tidigare med samma setup och då har jag inte haft dessa problemen vid tomgång, tomgångsvarvet är verifierat med extern mätare (650rpm) så det är det inte heller fel på. Ett tänkbart scenario är ju att förbrukningsbatteriet varit helt fulladdat vid första testen men inte nu av någon anledning trots flera dagar i solen med solpaneler och 3 dagar landström med laddare (dock en biltema smartladdare som hängde med båten som jag inte gillar, varkar hålla för låg float voltage..)

Hade inte min verkstadsbuss tillgänglig denna gången så jag hade tyvärr ingen tångamperemätare ikväll, tänkte också tanken att mäta strömmen. Dock hör man att man lastar ner motorn lite när man slår på dcdc laddaren så jag utgår ifrån att ström flödar. Har en bmv 712 som ska installeras så blir det enklare att övervaka ström in och ut..

Använder inte spänningsavkänningen i min DCDC för den drar rätt mycket tjuvström ifrån startbatterierna utan den går på D+ ,  tror inte att man kan kombinera båda funktionerna?

Hur som hur så känns det som att något hänt sedan sist och det enda jag kan komma på är att remmarna slirar på tomgång, ska börja med att torka rent allt och byta dessa annars blir det nytt remhjul på generatorn men det får nog vänta till vintermecket isåfall.. Eller så har helt enkelt inte förbrukningsbatteriet blivit helt laddat mellan rundorna och generatorn ger för lite ström på tomgång och storknar helt enkelt.

Letat lite men inte hittat något som passar, finns det mindre remhjul till generatorn? Det är modellen med dubbla 10mm kilremmar, mitt är 76mm om jag inte missminner mig.

Redigerad av dawe_a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev dawe_a:

Använder inte spänningsavkänningen i min DCDC för den drar rätt mycket tjuvström ifrån startbatterierna utan den går på D+ ,  tror inte att man kan kombinera båda funktionerna?

Du skriver fortfarande inte om du har Li-batterier eller vilken modell av DC/DC. Kan vara bra att veta för att få sammanhanget 😉

 

Har du en Victron DC/DC så antar jag att du kör in D+ på plinten. Går utmärkt att kombinera med en spänningsavkänning, vilket du då absolut skall använda (för att slippa den "onda cirkeln"). Det är ju en mätingång och den drar högst några mA.

 

9 timmar sedan skrev dawe_a:

Dock hör man att man lastar ner motorn lite när man slår på dcdc laddaren så jag utgår ifrån att ström flödar

Jo, men då har du ju laddning från generatorn. Ganska mycket dessutom.

 

Börja där och se om du verkligen har ett laddproblem. Tror inte du vinner så mycket med att jaga remskivor m.m.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev IngemarE:

Du skriver fortfarande inte om du har Li-batterier eller vilken modell av DC/DC. Kan vara bra att veta för att få sammanhanget 😉

 

Har du en Victron DC/DC så antar jag att du kör in D+ på plinten. Går utmärkt att kombinera med en spänningsavkänning, vilket du då absolut skall använda (för att slippa den "onda cirkeln"). Det är ju en mätingång och den drar högst några mA.

 

Jo, men då har du ju laddning från generatorn. Ganska mycket dessutom.

 

Börja där och se om du verkligen har ett laddproblem. Tror inte du vinner så mycket med att jaga remskivor m.m.

 

Lifepo4 batterier med en Victron orion TR 30A , ska se om det går att laborera med cut-in voltage, trodde det bara var antingen eller, Har för mig att själva volt-sense funktionen drar rätt mycket ifrån startbatteriet, hittar ingen data på det nu vid snabb googling men i vår husbil hade vi alltid "trött" batteri mellan resorna och tillslut kom jag fram till att det var DCDC laddaren som drog tjuvström, löste sig efter att jag kopplat om till D+ signal på den också, startbatteriet i denna var ett år gammalt och har efter omkoppling  betett sig precis som ett nytt startbatteri ska göra, även om det inte är flera ampere i timmen så kan det ju ta upp till ett par veckor mellan gångerna man kör båt/husbil och då märks det.  Jag har för mig att det enbart var funktionen för späningsavkänning jag hade aktiv då. 

Även om jag låt säga sätter cut-in voltage på 13,5V så kommer den ju bara stängas av/på hela tiden på tomgång känns det som så jag vet inte om det löser något problem egentligen.. Det bästa hade väl varit om den snurrade lite snabbare på tomgång :) Vid start kommer ju spänningen stiga mot 14,3V , DCDC slår till och spänningen sjunker till 12,5..DCDC stänger av .. spänningen stiger och repeat.

Ska ner till båten strax med en tångamperemätare bara för skojs skull...

Redigerad av dawe_a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...