Gå till innehåll
måndag 28 juli 2025

Rekommendera Poster

Jag har en Yamaha F70 som servades i höstas och fick ny kamrem. Nu när jag sjösatt och ska provköra så kommer inte motorn upp i effekt, det är ungefär som att den går på nedsatt effekt men ibland så slår den på full effekt under en kort stund för att sedan gå ner i effekt igen. Jag kan inte se att något larm är aktivt på displayen.

Jag har nytt 98 bränsle och har testat att byta bränsletank, jag har också skruvat loss bränslefiltret för att se om det var vatten men det såg bra ut, tändstiften tycker jag såg bra ut också.

Nästa steg blir att köpa en ny bränsleslang men sedan vet jag inte vad jag kan testa, har nån nåt förslag? Kan man läsa ut data från motorn på nåt sätt för att se om det är dåligt bränsletryck som är boven?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

Bytte du kamrem och servade motorn själv?

Du kan börja med att kontrollera att alla skarvstycken mellan kablarna sitter ihop korrekt och att alla stift i dessa är intakta och utan korrosion, musgnag, kabelbrott mm. Kan vara så enkelt att det är glappkontakt någonstans men det kan även vara en sensor (sitter flera stycken på motorn) som är på väg att ge upp.

Sitter alla kontaktstycket ihop korrekt och är fria från korrosion, musgnag, kabelbrott mm. bör du kontakta en auktoriserad Yamaha verkstad för kontroll av felkoder som man bara kan se med YDS via OBD uttaget på motorn.

Du kan även kolla om du har vatten i ångseparatorn, sitter en avtappning längst ner på denna men borde kanske larma för WIF (Water in Fuel). Sitter även ett bränslefilter inuti ångseparatorn som skall bytas med visst intervall.

Kolla din instruktionsbok om det står något där.

Mvh

Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-06-21 vid 15:31 skrev Ujja:

Jag har en Yamaha F70 som servades i höstas och fick ny kamrem. Nu när jag sjösatt och ska provköra så kommer inte motorn upp i effekt, det är ungefär som att den går på nedsatt effekt men ibland så slår den på full effekt under en kort stund för att sedan gå ner i effekt igen. Jag kan inte se att något larm är aktivt på displayen.

Jag har nytt 98 bränsle och har testat att byta bränsletank, jag har också skruvat loss bränslefiltret för att se om det var vatten men det såg bra ut, tändstiften tycker jag såg bra ut också.

Nästa steg blir att köpa en ny bränsleslang men sedan vet jag inte vad jag kan testa, har nån nåt förslag? Kan man läsa ut data från motorn på nåt sätt för att se om det är dåligt bränsletryck som är boven?

Du har fått flera bra förslag av @Mercury_44XS och hjälper inte dessa är mitt tips att kolla tändkablarna. Just den effekten (eller förlust av effekt 😉) som du har kan bero på dåliga tändkablar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Felet avhjälpt, det visade sig vara ett tändstift som var dåligt, med fyra nya stift så går motorn som den ska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...