Gå till innehåll
torsdag 03 juli 2025
Skeebum

Strömförsörjning mobil router

Rekommendera Poster

Hej

Jag har köpt en mobil router till båten. Den är såklart tänkt att drivas med 230v. 
På adaptern står det output 9v. 
Måste jag skaffa en transformator 12 till 9v, eller tror ni att routern fungerar med 12v?

Det är en Tp-link TL-MR150. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En (vanlig) transformator omvandlar växelspänning, AC, till någon annan nivå. Den kan inte användas/kopplas att drivas från båtens 12V likspänning.

Synd att du köpte just MR150. Serien MR200/400/600 går att köra på 12V DC direkt, och är dessutom ganska tåliga mot variationer i spänningen (har själv en MR400 sedan flera år i båten). För även om det heter "12V" i våra båtar (och bilar) är spänningen sällan just "12V". Under laddning är den 14V eller mer. Vid motorstart och andra till/frånslag av kraftiga förbrukare kan det komma korta spikar på betydligt högre spänning o.s.v.

MR150 är dock specad för just 9V som du säger, och jag hade inte testat att lägga den direkt på båtens 12V.

Det du skall ha är en spänningsomvandlare avsedd för fordon, som omvandlar bilens/båtens 12V till 9V. T ex denna eller denna. Om du letar kommer du hitta många fler liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev IngemarE:

En (vanlig) transformator omvandlar växelspänning, AC, till någon annan nivå. Den kan inte användas/kopplas att drivas från båtens 12V likspänning.

Synd att du köpte just MR150. Serien MR200/400/600 går att köra på 12V DC direkt, och är dessutom ganska tåliga mot variationer i spänningen (har själv en MR400 sedan flera år i båten). För även om det heter "12V" i våra båtar (och bilar) är spänningen sällan just "12V". Under laddning är den 14V eller mer. Vid motorstart och andra till/frånslag av kraftiga förbrukare kan det komma korta spikar på betydligt högre spänning o.s.v.

MR150 är dock specad för just 9V som du säger, och jag hade inte testat att lägga den direkt på båtens 12V.

Det du skall ha är en spänningsomvandlare avsedd för fordon, som omvandlar bilens/båtens 12V till 9V. T ex denna eller denna. Om du letar kommer du hitta många fler liknande.

Tack.

Ja, det var ju typiskt att jag inte köpte en MR200...

Vad tror du om denna?

https://www.amazon.se/Greluma-Converter-Regulator-Strömadapter-bilelektronik/dp/B09K3Z88CM/ref=sr_1_2_sspa?adgrpid=108944322381&dib=eyJ2IjoiMSJ9.sicoF0TAUb1WUpsuuANTa30-YaXfGOaR1BxgT_6TGM2IoFpTKbpyz1X8z2MMEe-kzqgb_RlPSEROW03DHfxdhtVWLo0AhomdEd0OHA8VdQ8hs6S2qa1Hm2LvDsyktwM_k1YD138fupKb40NLTNJjCUi2K38orzLHqiUWfo6j7QIbPGwMgAFJPSuX83Fxp_I9278zcMJAkeJW7CM0zCTuY52RDZ2vlX6UD7dRN7pbVY0UCErSzEtZqBgqAHuFlxiuoLJIIIQIcFRkXIv08mfTLHASQC4kcj-RuYC99ccGcBs.a5uHkRusrae3fme3sB1foqEjHDoWfN6NM8EzHOVpXi0&dib_tag=se&hvadid=678429211114&hvdev=c&hvlocphy=1012296&hvnetw=g&hvqmt=e&hvrand=4909970148251834948&hvtargid=kwd-323914537600&hydadcr=11840_2459581&keywords=12v+till+9v&mcid=6cdc5ff564a63d878c0a0e000c0dca23&qid=1750312574&sr=8-2-spons&sp_csd=d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9hdGY&psc=1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Kan nog i och för sig funka.

Men, dels är den gjord att klara nästan tiodubbla strömmen som routern/modemet drar, vilket sannolikt innebär att det i ditt fall procentuellt går onödigt mycket ström bara till omvandlarens funktion. Låg verkningsgrad vid den ström du kommer ta ut alltså. Spelar dock bara roll om den skall försörjas av batteriet när du inte är där.

Sedan är jag också lite skeptisk till switchade prylar som är extremt billiga (som denna), då jag inte sällan upplevt att man i deras design sparat in på bl.a. alla former av avstörningskomponenter. Dvs att de stör radiomottagning mer eller mindre - din och dina båtgrannars. Inte minst känslig kommunikationsradio som Marin-VHF. Att det står "CE" på den spelar tyvärr ingen roll, det kan man skriva utan att ta ansvar. En skum beskrivning som är uselt automatöversatt till svenska bidrar dock inte heller positivt.

Läser man omdömena ser man dels att kvaliteten inte verkar vara den bästa, samt att flera råkat ut för att omvandlaren blivit ruskigt varm. Samt ibland visslar och har oljud för sig, vilket inte är ovanligt för omvandlare där man inte varit speciellt noga med designen.  

Nja, hellre då lägga till bara några få kronor och köpa en från ett svenskt eller europeiskt företag, som går att få tag på om det blir något problem😉

Edit: Du kan köpa Amazon-omvandlaren direkt från Kina också, t ex här, för 25:- (!). Det priset ger ju en indikation på vad man kan förvänta sig....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...