Gå till innehåll
måndag 24 november 2025
EmilStrandberg

Bestyckning weber 38/38 Volvo Penta aq140

Rekommendera Poster

Hejsan! Har precis skaffat en Flipper 700 med en Penta aq140 och 280 drev med 15x15 Penta prop.

 

Båten är hopplös att få upp i plan och gör i bästa fall 12 knop. Jag kan inte ligga på fullgas speciellt länge då motorn börjar tappa kraft och börjar skjuta/smälla då får jag dra av gasen och den ordnar till sig. Bytte tändstift och dessa var kolsvarta. Jag får känslan av att motorn får för mkt bränsle på fullgas och kvävs. Någon som vet ungefär hur bestyckningen bör vara innan jag river förgasaren och kollar ? Det sitter ett kit som verkar komma från Misab med insug och förgasare ( Weber 38/38 dgas manuell choke ) Båten startar bra och fått till tomgången helt okej. 

 

Tacksam för tips :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kontakta MISAB så får du veta korrekt bestyckning för din AQ140A (B21).

https://www.misab.se/mobil/artikel.php?kid=1069&sok=&id=1499

 

Skicka ett mejl och fråga vilken bestyckning det skall vara till VP AQ140A med Weber 38/38 DGAS.

 

Sen kan du ju jämföra med vad som sitter där om du plockar isär förgasaren för rengöring vilket med all säkerhet behövs.

 

Kan vara att tillskotsventil, acc.pump eller kallstartsventil som fastnat i öppet läge och vräker in bensin i motorn.

Men kan även vara helt felbestyckat eller något annat fel på motorn.

 

Vad kör på för bensin?

 

AQ140A har två Solex 44 som standard, nu är det en Weber 38 DGAS som har lite mindre area.

Dina 125 hk har nog blivit strax under 120 hk istället men betydligt bättre bränsleekonomi.

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

 

Kontakta MISAB så får du veta korrekt bestyckning för din AQ140A (B21).

https://www.misab.se/mobil/artikel.php?kid=1069&sok=&id=1499

 

Skicka ett mejl och fråga vilken bestyckning det skall vara till VP AQ140A med Weber 38/38 DGAS.

 

Sen kan du ju jämföra med vad som sitter där om du plockar isär förgasaren för rengöring vilket med all säkerhet behövs.

 

Kan vara att tillskotsventil, acc.pump eller kallstartsventil som fastnat i öppet läge och vräker in bensin i motorn.

Men kan även vara helt felbestyckat eller något annat fel på motorn.

 

Vad kör på för bensin?

 

AQ140A har två Solex 44 som standard, nu är det en Weber 38 DGAS som har lite mindre area.

Dina 125 hk har nog blivit strax under 120 hk istället men betydligt bättre bränsleekonomi.

 

Mvh

Pär

Yes har mejlat dom men inte fått någon återkoppling. Ja något fel är det ju då flipper 700 ska gå i plan relativt enkelt, jag har beställt en renoveringssats utifall det är nålventilen som ej håller tätt och skickar på för mkt bränsle. Kör enbart på 98 oktan tankad på sjömack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte fått vatten i soppan. Skulle nog börja där. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Gelis:

Du har inte fått vatten i soppan. Skulle nog börja där. 

 

Oklart, har kört igenom 80 liter ny bensin nu och ska tanka upp den idag tänkte jag. Kanske kan vara värt att köra i nån tillsats mot kondensvatten ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillsats mot kondensvatten är ju K-sprit/etanol och 98 oktan innehåller >5% etanol som tar hand om ev. kondensvatten.

Har du ett vattenavskiljande bränslefilter är det ännu bättre, då tas ev. kondensvatten och partiklar om hand i detta filter. Vattenavskiljandebränslefilter finns i flera olika utföranden och sitter oftast i motorrummet på något av skotten men kan även sitta utanför motorrummet.

 

Kan se ut så här:

213557746_Skrmavbild2025-06-17kl_09_22_19.png.47a82bcb6406a8626e5111248144439b.png

Finns som sagt i flera olika utföranden och fabrikat.

Om du inte har så skaffa ett, gör mycket nytta.

Tänk på att till bensin får det inte vara kopp i glas eller plast och ingen gängtejp på anslutningsnipplarnas gängor, är de inte förbehandlade så använd Loctite gängtätning eller liknande som tål bensin.

 

Dagens "bensin" innehåller etanol och bionafta samt vissa andra tillsatser som reagerar med vatten och det bildas avlagringar inne i förgasarens kanaler och munstycken som med tiden byggs på och motorns prestanda försämras eller motorn börjar gå illa.

Många undrar varför detta inte sker i en bil med bensinmotor, jo bilen används dagligen och omsätter mer bränsle än vad en båtmotor gör. Båtmotorn används bara under sommarhalvåret och ofta inte varje dag, dessutom står den stilla hela vinterhalvåret med bensin i systemet.

 

Du ska ju ändå demontera förgasaren så passa på att rengöra den invändigt och tvätta allt inkl. munstycken med bromsrengöring och blås sedan rent med tryckluft (2–4 bar).

Byt ut dåliga packningar och ev. membran samt kontrollera/justera flottörhöjden.

 

Mvh

Pär

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Tillsats mot kondensvatten är ju K-sprit/etanol och 98 oktan innehåller >5% etanol som tar hand om ev. kondensvatten.

Har du ett vattenavskiljande bränslefilter är det ännu bättre, då tas ev. kondensvatten och partiklar om hand i detta filter. Vattenavskiljandebränslefilter finns i flera olika utföranden och sitter oftast i motorrummet på något av skotten men kan även sitta utanför motorrummet.

 

Kan se ut så här:

213557746_Skrmavbild2025-06-17kl_09_22_19.png.47a82bcb6406a8626e5111248144439b.png

Finns som sagt i flera olika utföranden och fabrikat.

Om du inte har så skaffa ett, gör mycket nytta.

Tänk på att till bensin får det inte vara kopp i glas eller plast och ingen gängtejp på anslutningsnipplarnas gängor, är de inte förbehandlade så använd Loctite gängtätning eller liknande som tål bensin.

 

Dagens "bensin" innehåller etanol och bionafta samt vissa andra tillsatser som reagerar med vatten och det bildas avlagringar inne i förgasarens kanaler och munstycken som med tiden byggs på och motorns prestanda försämras eller motorn börjar gå illa.

Många undrar varför detta inte sker i en bil med bensinmotor, jo bilen används dagligen och omsätter mer bränsle än vad en båtmotor gör. Båtmotorn används bara under sommarhalvåret och ofta inte varje dag, dessutom står den stilla hela vinterhalvåret med bensin i systemet.

 

Du ska ju ändå demontera förgasaren så passa på att rengöra den invändigt och tvätta allt inkl. munstycken med bromsrengöring och blås sedan rent med tryckluft (2–4 bar).

Byt ut dåliga packningar och ev. membran samt kontrollera/justera flottörhöjden.

 

Mvh

Pär

 

 

 

 

Såhär såg det ut i insuget när jag demonterade förgasaren, ser onekligen ut som att den flödar?

IMG_3155.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja det kan man ju enkelt uttrycka det som...

 

Verkar till att rinna rakt igenom.

 

Har du kollat avluftningen från tanken så att den inte är igensatt?

Kolla genom att lossa avluftningsslangen från tanken och blås utåt.

Kan bli övertryck i tanken och förgasaren flödar...

 

Har du den mekaniska bränslepumpen kvar eller utbytt mot elpump?

 

Byt motorolja!

Kan vara utspädd med bensin, inte roligt om den är det...

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Ja det kan man ju enkelt uttrycka det som...

 

Verkar till att rinna rakt igenom.

 

Har du kollat avluftningen från tanken så att den inte är igensatt?

Kolla genom att lossa avluftningsslangen från tanken och blås utåt.

Kan bli övertryck i tanken och förgasaren flödar...

 

Har du den mekaniska bränslepumpen kvar eller utbytt mot elpump?

 

Byt motorolja!

Kan vara utspädd med bensin, inte roligt om den är det...

//Pär

Inte kollat avluftningen ännu, renoverar förgasaren nu först. Mekanisk bränslepump sitter på nu så den ” borde ” inte trycka på med för högt tryck. Motoroljan är nybytt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgasaren var iaf bestyckad enligt följande ( kanske hjälper någon annan )

 

Lågfart 55

Huvudmunstycke 155

luftmunstycke 185

 

i övrigt så stod förtändningen fel ( hade 20 grader på tomgång ) ställde den på runt 10 grader nu och bytte även tändkablarna vilket gav en stabilare gång. 
 

nu återstår provkörning ikväll :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hittat något som kan tyda på översvämningen?

 

Ja 20 grader är ju dubbelt upp, gick den inte högt på tomgång?

Finns vissa tidiga AQ140 som bara ska ha 6 grader, ska vara en gul färgmarkering på fördelaren isf. men den försvinner nog med tiden, VP borde satt serienummer som gräns. 

 

Håller mina fingrar i kors 🤞att provkörningen går bra.

 

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Hittat något som kan tyda på översvämningen?

 

Ja 20 grader är ju dubbelt upp, gick den inte högt på tomgång?

Finns vissa tidiga AQ140 som bara ska ha 6 grader, ska vara en gul färgmarkering på fördelaren isf. men den försvinner nog med tiden, VP borde satt serienummer som gräns. 

 

Håller mina fingrar i kors 🤞att provkörningen går bra.

 

//Pär

Jo den ville inte gärna gå under 1100 varv på tomgång, Jag har en senare motor så då ska den ha 10 grader som grundinställning ( råkar ha en gammal rallyåkare i byn som kört Volvo hela livet ) . Nålventilen var helt klart sliten. Tackar :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten lastad med mat & dryck sambo och 1 barn, gjorde som mest 17 knop i rätt rejäl sjö. Otroligt skönt att det löste sig 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...