LarsD 0 Postad 16 Juni (redigerade) Hej! Jag har en (rak) propelleraxel till en Havsfidra som börjat läcka. Motorn är Volvo penta MD1b. Det har tidigare droppat "lite" när jag kört motorn men nu har det börja droppa klart mer. Jag har kollat så att smörjningen är ok, tror inte det var felet tidigare heller...men vet inte (båten ligger på land just nu). Jag har inte rört detta tidigare så jag undrar vad är det som syns på bilden och vad kan man ev göra åt detta? Tacksam för hjälp för någon med erfarenhet av detta. Och om det är mer avancerat - var kan jag ev vända mig om någon har tips tas det mycket tacksamt mot! MVH Lars Redigerad 16 Juni av LarsD Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 246 Postad 16 Juni (redigerade) Vad bra att båten ligger på land, för du måste kunna dra propelleraxeln bakåt för att fixa detta. Räds inte för jobbet, typ ren grovmekanik. Jag skriver en del, så får väl andra rätta och fylla i. Ser ut att vara gummislangen markerat med blått som gjort sitt. Blir allvarligt om den spricker upp helt. Så det är läge nu. Själva slangen köper du på t ex Hyroscand. Den bör inte vara helt stel eftersom motorn rör sig i förhållande till skrovet. Men vi tar det från början. Redigerad 16 Juni av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 246 Postad 16 Juni (redigerade) Ordna först så att det går att föra propelleraxeln med propeller bakåt, ja kanske rent av dra ur helt och hållet dåå det kan vara ide att byta propelleraxelns vattensmorda lagring är längst bak, när Du ändå plockar isär. Rodret kanske måste lossas först av allt, då det förmodligen sitter mitt för propelleraxeln. Redigerad 17 Juni av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 246 Postad 16 Juni (redigerade) Skruva isär gul och grön. De innehåller endera glandtätning typ taljsnöre eller packboxar. Om det är packboxar så kolla senare noga hur de sitter monterade, alltså hur de vänder. Sitter en fjäder som spänner åt packboxarnas läppar. Momentum har packboxar och rostfria fjädrar till dessa. Säljs separat. När detta är gjort lossar man de sex insexskruvarna som spänner åt den stora svarta axelkopplingen till vänster. När detta är gjort så kan man dra propeller- axeln bakåt. (Innan axeln monteras, så är det lämpligt att putsa bort ev metallkanter som sticker ut, annars skadas de nya tätningarna om det är packboxar.) Endera typ 30 - 40 cm eller helt om bakre lagring, strax framför propellern ska bytas. Finns lite olika varianter på lagring. Cutlesslager är en vanlig benämning. Redigerad 16 Juni av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 246 Postad 16 Juni (redigerade) Slangen märkt blå sitter fastskruvad med två rostfria slangklämmor mot propellertrumman och mässingdelarna framför. Redan nu kan det vara lite intressant att innan den svarta klämkopplingen lossas enligt ovan, så lossar man slangklämmorna och skjuver slang och allt det andra frammåt för att kolla om propelleraxeln ligger mitt i trumman. Slangen kan ha fastnat i trumman, men brukar lossna om man nyper tag med en större polygrip och vrider slangen fram och åter. Ligger inte axeln mitt i trumman så måste motor och backslag justeras mot propelleraxeln med motortassarna / kuddarna innan båten sätts i sjön. Har denna justering inte gjorts senaste decenniet, så ger det även mindre vibrationer i båten vid motorgång. Men det tar vi sist av allt, kallas linjering. Redigerad 17 Juni av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 246 Postad 16 Juni (redigerade) Så en bild på Cutlesslagret på utsidan båten, framför propellern, kan vara till nytta. Redigerad 16 Juni av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarsD 0 Postad 17 Juni Ok tack för väldigt bra svar Hybro, det ger mig en ledtråd om vad jag bör göra! Jag är inte jättebra på motorer, finns det risk att jag förstör något allvarligt? Dvs vad bör absolut undvikas? Det är nog så att båten har vibrerat en del vid motorgång senaste åren, helt klart. Bör jag försöka få hjälp av någon mer kunnig? Och när jag gjort åtgärder enligt ovan etc hur kan jag kontrollera att "allt är bra" innan jag lägger i båten tro? Jag ska skruva lite på den svarta klämkopplingen också som du tipsade om. Och ja gummislangen är nog slut den ser sliten ut, är den behandlad med något dvs det roströda? Så ja den måste troligen bytas. Svaren mycket uppskattade! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 246 Postad 17 Juni (redigerade) Allt detta handlar om grovmekanik, så det klara du. Just detta med linjering, inriktning av motorpaketet, tar vi sen när du gjort allt ovan. Men lägg upp en bild på propelleraxellagret längst bak där axeln kommer ut ur båten. Och en som visar roder och propeller. Den hjälp du behöver finns här på forumet. Gör några körnslag mitt emot varandra som märkning på den svarta klämkopplingen och medbringaren som den sitter fastskruvad med 4 skruv i, innan du börjar. Alltså den svarta kan sitta kvar mot backslaget till du ska göra linjering, sist av allt. Men när du så småningom lossar de sex skruvarna för att kunna lossa propelleraxeln, är det bra att du drar en smärgelduk runt där klämkopplingen gripit tag i axeln, så det inte sticker ut metall som kan riva sönder tätningarna vid demontering och senare montering av propelleraxeln. Men vi tar det steg för steg... Börja med fotona. Redigerad 17 Juni av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 246 Postad 17 Juni Körnslag/märkning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LRZ 15 Postad 18 Juni Kan vara tillfälle att överväga byte till PSS, min personlig favorit🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 246 Postad 2 Juli Hur har det gått? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser