frosse 2 Postad 14 Juni Är ny ägare till en Yamarin 59 DC och ny på motorbåtar generellt (är seglare i grunden). Nu till min fråga, när jag backar märker jag att båten tar in lite vatten ur brunnen i durken, är det normalt? Eller bör jag stänga något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 86 Postad 15 Juni Hej Har du instruktionsbok? Om inte: https://yamarin.com/sites/default/files/2019-01/Y59DC Användarhandbok%2C 2017.pdf Skriv ut, sätt in i en pärm och förvara den i båten. Spara länken för framtida behov. Bild från sidan 16: Vid röda pilen sitter en backventil som består av en gummiläpp som skall sluta tätt när man backar. Kontrollera så att den är hel, annars dra upp båten på land och byt ut. Finns att köpa hos din närmsta Yamarin ÅF. Annars sitter det en avstängningsventil (röd ring) som man kan stänga manuellt men måste öppnas igen för att självlänsen skall fungera. Sitter ganska långt ner och lite bökig att hålla på att stänga, öppna, stänga, öppna... Ett alternativ är ju att göra ett "Åsa-Nisse patent" som en tillfällig lösning genom att sätt en kork i självlänshålet inne i sittbrunnen medan man backar och sedan ta bort när man inte backar. Ha en trevlig båtsommar. Mvh Pär PS. Passa på att leta upp en instruktionsbok till motorn också och förvara i samma pärm. Instruktionsbok är bara att ha och läs gärna igenom för att bekanta er med motor och och båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frosse 2 Postad 20 Juni 2025-06-15 vid 08:21 skrev Mercury_44XS: Hej Har du instruktionsbok? Om inte: https://yamarin.com/sites/default/files/2019-01/Y59DC Användarhandbok%2C 2017.pdf Skriv ut, sätt in i en pärm och förvara den i båten. Spara länken för framtida behov. Bild från sidan 16: Vid röda pilen sitter en backventil som består av en gummiläpp som skall sluta tätt när man backar. Kontrollera så att den är hel, annars dra upp båten på land och byt ut. Finns att köpa hos din närmsta Yamarin ÅF. Annars sitter det en avstängningsventil (röd ring) som man kan stänga manuellt men måste öppnas igen för att självlänsen skall fungera. Sitter ganska långt ner och lite bökig att hålla på att stänga, öppna, stänga, öppna... Ett alternativ är ju att göra ett "Åsa-Nisse patent" som en tillfällig lösning genom att sätt en kork i självlänshålet inne i sittbrunnen medan man backar och sedan ta bort när man inte backar. Ha en trevlig båtsommar. Mvh Pär PS. Passa på att leta upp en instruktionsbok till motorn också och förvara i samma pärm. Instruktionsbok är bara att ha och läs gärna igenom för att bekanta er med motor och och båt. Tack för hjälpen, jag får undersöka om backventilen är intakt helt enkelt! Och bra med manual! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frosse 2 Postad måndag kl 22:22 @Mercury_44XS Lyfte båten häromdagen och som det misstänktes så var gummiflärpen till självläsen borta/nedsliten. Så det fick bli att byta ut den och numera är det inga problem, verkar ha funkat fint. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser