Kimmom 0 Postad 10 Juni (redigerade) Redigerad 10 Juni av Kimmom Flyttade till mek o tek Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 237 Postad 10 Juni (redigerade) Hej. Om du vill ha hjälp får du börja med att förklara vilken axel det är. Om det är det på din båtkärra, aktersnurra, ankarspel, inombordsmotor eller något annat vet ju inte vi? Ta gärna bilder också. Och multiposta inte i flera kategorier det blir bara rörigt, du har ställt samma fråga i olika kategorier nu. Redigerad 10 Juni av Makro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 133 Postad 10 Juni Hej Klämhylsor som sitter på ditt axellager kan sitta så in i h.....e Är det propelleraxeln som syns på bilden? Jag förutsätter att du skall byta hela trycklagret. Hakmuttern har du lossat helt och hållet så den hänger på axeln nu? Kolla först så det inte sitter stoppskruvar, sprintar eller en mutter på andra sidan lagret som inte visas på bild. Har du möjlighet och ingen brandfara föreligger så kan du värma lite på klämhylsan. När du värmt kan du gå ur båten och om propellern sitter kvar kan du slå försiktigt med en stor smehammare på en stor mässingsdorn på flera ställen runt om på propellernavet och se om den släpper taget. Alternativt om någon kan hjälpa dig så har ni varsin hammare och varsin dorn och bankar samtidigt, snurra propellern under tiden ni bankar så det inte blir på ett och samma ställe. Annars värm igen men inte för mycket så axeln blir för varm eller hylsan glödgad och ut och banka igen. Alternativt ta loss propellern och fixa en adapter så det passar på gängan till propellermuttern, leta upp den största glidhammare du hittar och koppla ihop med adaptern. Var rädd om axelgenomföring, tätningar och cutlesslager mm. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kimmom 0 Postad 10 Juni Tack flyttade ärendet till mek och tek Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser