LennartNordic 3 Postad 8 Juni Hej Har monterat en VVB i min båt idag. Har kopplat in färskvattnet men har en undran när det gäller vattnet från motorn som ska värma vattnet i beredaren. Slangarna ska vara 16mm till motorn, VVB har G15 på dessa skulle jag vilja ha en snabb koppling för att kunna tömma vattnet på vintern. Hittar bara raka som kopplas på i VVB. Någon som har några förslag kopplingar? Typ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 189 Postad 8 Juni Hej Var vill du ha "snabbkoppling? På motorn eller VVB? Har inte motorn slutet kylsystem? Tar du vatten från sjösidan på ett slutet system får du inte mycket varmvatten, brukar vara ganska kallt. Motorer med enbart sjövattenkylning går ofta kallare än med slutet system men det varierar ju förstås var man tar ut vatten från motorn och ibland är det rent olämpligt. Tar du vatten från slutna sidan är ju detta blandat med glykol och då skall du inte behöva tömma slingan i VVB. Däremot behöver du ju tömma färskvattensidan på VVB innan vintern kommer. Eller har jag missförstått din fråga? Kolla på de stora byggvaruhusen, VVS-butiker de brukar ha olika utföranden av den du visar på bild. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 042 Postad 8 Juni 55 minuter sedan skrev LennartNordic: Hej Har monterat en VVB i min båt idag. Har kopplat in färskvattnet men har en undran när det gäller vattnet från motorn som ska värma vattnet i beredaren. Slangarna ska vara 16mm till motorn, VVB har G15 på dessa skulle jag vilja ha en snabb koppling för att kunna tömma vattnet på vintern. Hittar bara raka som kopplas på i VVB. Någon som har några förslag kopplingar? Typ För att det ska bli skapligt varmt vatten i beredaren så behöver den värmas med en motor med värmeväxlare. En motor som är direktkyld med sjövatten har inte tillräckligt varmt vatten på utgången. Motorer med värmeväxlare har alltid glykolblandat vatten i motor o värmeväxlare och det vattnet fryser inte o skall inte tömmas ur under vintern. Slangarna från motorn ansluts med så få kopplingar som möjligt för att minska risken för läckage. Färskvattnet från båtens tank måste tömmas på hösten för att beredaren inte ska frysa sönder. Enklast görs det med T-kopplingar på inlopp o utlopp. På kopplingarna sätts Ballofixventiler. Nedtill för att tömma ur vattnet och upptill för att få in luft så beredaren kan tömmas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LennartNordic 3 Postad 8 Juni Hej Tack för svar. Vill ha den på VVB sidan och det är sjövatten kylt. Har kollat runt på byggvaruhus och vvs.-butiker men inte hitta nått lämpligt. Jag tror inte jag är den enda som har sjövatten kylning och VVB som gärna vill tömma sjövatten-sidan på vintern. Så jag tänkte kolla hur ni andra gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LennartNordic 3 Postad 13 Juni Hej igen. Den gamla ägaren säger att det funnits en VVB i båten som gick sönder och han tog ur. Har köpt en isotemp och satt i, har jag gjort bort mig då? Skickar med en bild på motorn och det jag tror är vatten från motorn till VVB. Den slangen som går från utvatten och motorn överst. Den korta slangen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 189 Postad 13 Juni Man brukar inte få ut vatten med någon högre temperatur från en motor med sjövattenkylning. Gjorde en snabbkoll utan aktuellt serienummer på motorn och fick fram att både sjövattenkyld motor och motor med slutet kylsystem har en 160F (71 C) termostat men det kan ju skilja mellan olika serienummer. Så i exemplet ovan får du upp motorn i ca 70 grader, sen skall detta "varmvatten" värma upp färskvattnet i VVB, så kanske med lite tur kommer man upp i 50–60 grader. Inget jag provat utan en ren spekulation. Motorer med slutet kylsystem når ofta arbetstemperatur snabbare än en sjövattenkyld motor och håller kvar temperaturen lite längre. Har du en IR-termometer kan du ju kolla hur varm din motor blir och utgå från det. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LennartNordic 3 Postad 13 Juni Tack Mercury_44XS, är det rätta att ta bort den lilla slangen (gröna) och koppla ändarna till VVBs som ska värma VVBen? Sitter en 70 graders temp i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 189 Postad 13 Juni Kan du inte höra med förra ägaren? Jag vill inte säga något det blir fel kopplat, jag har ju inte varit inblandad i någon installation. Verkar iaf som att slangarna är anslutna till motorns cirkulationspump. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LennartNordic 3 Postad 27 Juni Tack för era svar. Prata med gamla ägaren som sa att det var den gröna slangen han satt dit. Har nu kopplat in den på dessa uttag och det verkar fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser