Gå till innehåll
fredag 06 juni 2025
petervega

Albin Vega - Laga trasig Rullfock Furlex typ a?

Rekommendera Poster

Hej alla glada seglare!

Jag är ägare till en Albin Vega och vi har fått problem med vår fockrulle. Det är en Furlex Typ A och den vill inte rulla in sig när man drar i linan. Rullen roterar men det gör inte seglet. Rullen har sett bättre dagar och själva hubben (A1 i bilden) där aluminium röret går ner i och roteringen sker ser väldigt sliten ut. Fjäderkroken har varit krökt och hålet för kroken i hubben är inte helt längre. Kroken har inte förmåga att hålla nere röret i hubben längre. Vi funderar på bästa sättet att laga detta och tänkte fråga här i forumet om ni kanske har några bra idéer och svar på våra frågor nedan? Det finns bilder från vår rulle och rör så ni kan själva se hur det ser ut. 

Andra frågor:

1. Är det endast själva fjäderkroken som håller röret på plats eller är det något mer?

2. Ska röret kunna lossna i någon situation när riggen är under tuffa förhållanden?

bild.png.2b2ed9d126b9f7b9b1039e7e0c3240e1.pngbild.png.c59a99a2ed2bdd0c366c9183dce28c10.png

bild.png

bild1.jpg

bild2.jpg

bild3.jpg

595-057-E.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Seglet har förmodligen gått riktigt trögt i likrännan, och då dragit med sig denna uppåt efter förstaget.

Jag smörjer med PTFE-spray på seglets framkant som går in förliksrännan.

Den där fjäderkroken tror jag du sätter på plats med nederänden först.

Och det är ju ovala hålet som s a s roterar förstagsskenan.

Allt jag skriver är ur minnet... Så det kan bli fel.

Och för att få sektionerna med de dubbla likrännorna uppåt utan att profilen runt förstaget (wiren) följer med, så måste bara förstagsskenan skjutas uppåt.

Och jag tror man lossa detalj 15, för att sen komma åt.

Det hela går ut på att skjuta likränneprofilen uppåt, men inte profilen runt förstaget.

Leta rätt på en monteringsanvisning t ex 

Furlex 100 på nätet, så ser du vad jag menar. De bygger på samma princip.

Jag tror förliket gått för trögt i likrännan och då har skenorna följt med uppåt när du s a s hissade seglet och låskroken hoppat ur sitt hål.

Så kroken måste i först, därefter skjuver du skenorna nedåt och då blir det låst, mot den delen som roterar.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...