Gå till innehåll
torsdag 17 juli 2025
Mercury_44XS

Tips till alla – kylvätskor

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej alla

 

Tänkte passa på att lägga in ett tips angående kylvätskor i slutna kylsystem på båtmotorer.

 

Använd alltid destillerat/avjoniserat vatten i slutna kylsystem, oavsett om det är båtmotor, bilmotor eller vad det nu är. Glykol/frostskyddsvätska enligt tillverkarens rekommendationer, det finns olika typer av glykol och många gånger inte så bra att blanda dessa. Alltid 50/50 blandning....

 

Den nya typen av glykol s.k. OT/OAT som ibland kallas "Long Life" brukar vara gul till färgen och skall absolut inte blandas med någon annan typ av glykol. Skall heller inte användas i kylare eller kylsystem där det förkommer kopparmetaller.

 

Färdigblandad kylvätska är att föredra och är en blandning mellan 50% destillerat vatten och 50% glykol, kolla bara så det rätt glykoltyp.

 

Läs alltid instruktionsboken vilken typ av glykol/frostskyddsvätska som skall användas i din motors kylsystem. 

 

Anledningen till att man skall använda destillerat vatten är att det är helt rent, inga spår av salter, kalk, kemikalier (bl.a. fluorid och klor) och t.o.m. metaller, detta kan innebära ökad risk för galvanisk korrosion i motorns kylsystem och värmeväxlare.

Speciellt motorer med topplock,  motorblock eller kylare/värmeväxlare i aluminiumlegering.

Aluminium och koppar går absolut inte ihop, samma gäller med vissa rostfria legeringar men koppar är värst.

Finns säkert artiklar om galvanisk korrosion att hitta online.

Ska se om jag har något bra material att posta angående detta fenomen med galvanisk korrosion som är väldigt vanligt på båtmotorer, gäller även utombordare.

 

Mvh

Pär

 

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra tips, men det blev lite fel med OT, long life och färger. Det heter OAT, vilket står för Organic Acid Technology och är en ny sorts kylvätska för nyare motorer. Kylvätskor baserade på OAT är oftast long life men inte alla long life är OAT. 

 

Färger kan man inte gå efter numera. Det finns en uppsjö av färger på vätskan och det är helt godtyckligt hur tillverkaren väljer att färga enligt vad de tycker är snyggt eller hur olika olika produktlinjer hänger ihop i deras sortiment.

 

Etylen- och propylenglykol kan ej blandas, det blir en sörja. Sägs det, men jag har ännu aldrig råkat ut för det eller hört talas om någon som gjort det. Kanhända det är en skröna? Det borde annars vara väldigt vanligt att bilägare och amatörmekar av misstag mixar de två sorterna så motorn blir okörbar och hela kylsystemet måste spolas grundligt. 

 

Bra info om kylarvätska:

 

https://www.valvolineglobal.com/en-eur/the-right-car-coolant/

 

Redigerad av Till_havs
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja jag "slant" kanske lite på tangentbordet och korrläste inte riktigt innan jag postade😵

Skulle kanske skrivit både OT/OAT, för OT förekommer också.

Kanske lättare för de som inte är så tekniskt intresserade att förstå om man skriver att den brukar vara gul till färgen.

Många OAT "glykol" är märkta med "Long Life" och inget annat står angivet på förpackningen eller skrivet så smått att det är oläsligt. Hur många är det som läser produktblad eller säkerhetsdatablad om produkterna de köper, det är inte många...

Kan ju finnas de som har den typen i bilmotorn och tänker att de kan använda den i båtmotorn som har annan typ av frostskyddsvätska.

 

Hur många läser sin instruktionsbok och hur många är det som inte har någon instruktionsbok?

Enligt min erfarenhet (+40 år i motorbranschen) så är de som läser ganska lätträknade och de som saknar är tyvärr allt för många.

 

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nä, det är vääääldigt komplicerat att köpa glykol numera! Jag spenderade timmar på att försöka hitta något korrekt alternativ till Yamahas antifreeze. En som uppfyllde specen och är exakt likadan men det är hopplöst. Tillverkarna skriver bara lull-lull som "använd endast våran kylarvätska eller annan av god kvalité."

 

Sedan ska jag välja mellan tio olika glykoler från Starta som är snarlika men bara verkar skilja på att det är olika biltillverkares standarder.

 

"Jaha, du har en Honda-mc? Då kan du köra med Startas long life för Ford, det är samma formula som Honda original. Men använd för sjutton inte Fordglykol om du kör Indian, då skär vattenpumpen för den klarar inte OAT!" 

 

Och så vidare i all oändlighet.... 

 

De LL-glykoler jag brukar köpa är förresten alltid röda. Men de är kanske inte OAT isf hade de kanske varit gula, det står sällan på flaskan. Varför ska det vara enkelt? 

Redigerad av Till_havs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Destillerat vatten får man från tex. avfuktare och kondenstorktumlare.

 

53 minuter sedan skrev Till_havs:

Etylen- och propylenglykol kan ej blandas, det blir en sörja. Sägs det, men jag har ännu aldrig råkat ut för det eller hört talas om någon som gjort det. Kanhända det är en skrön? Det borde annars vara väldigt vanligt att bilägare och amatörmekar av misstag mixar de två sorterna så motorn blir okörbar och hela kylsystemet måste spolas grundligt. 

Exakt så tror jag också det är.

Jag har blandat och kokat på spisen utan att se några konstigheter annat än att man inte kan använda gängse mätmetoder för att kontrollera fryspunkten.

 

Problemet är inte att blanda ren etylenglykol och ren propylenglykol, problemet är att blanda glykol med olika tillsatser där olyckliga kombinationer av tillsatser kan skapa problem. Spara alltid en flaska av den glykol som används i motorn eller fota, skriv ut och sätt in i båtpärmen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Mackey:

Destillerat vatten får man från tex. avfuktare och kondenstorktumlare.

 

Exakt så tror jag också det är.

Jag har blandat och kokat på spisen utan att se några konstigheter annat än att man inte kan använda gängse mätmetoder för att kontrollera fryspunkten.

 

Problemet är inte att blanda ren etylenglykol och ren propylenglykol, problemet är att blanda glykol med olika tillsatser där olyckliga kombinationer av tillsatser kan skapa problem. Spara alltid en flaska av den glykol som används i motorn eller fota, skriv ut och sätt in i båtpärmen.

Problemet med "destilleratvatten" från t.ex. avfuktare och kondenstumlare är att det luktar lite surt (tycker jag iaf) eftersom det står ett tag i tanken, kan dock vara en massa ludd och damm i vattnet så man bör nog sila först i lakansväv eller kaffefilter. 

Använde vatten från avfuktaren några gånger i ångtvätten som då började larma om att den behövde avkalkas trots att vi alltid bara använt destillerat vatten i den men det går säkert bra att använda i kylsystem om man vill, säkert något inbyggt larm för man ska köpa deras avkalkningsstavar.

Jag har dock alltid en 25 L dunk "köpe" destillerat vatten stående hemma, är inte dyrt om man kollar runt lite och jämför priser.

 

Kan vara ett rent h.....e att hitta rätt produkter, dåligt märkta förpackningar och konstiga benämningar som man inte känner igen. Speciellt om man handlar i något av de stora självbetjäningsvaruhusen en lördagseftermiddag eller söndag då specialistbutikerna är stängda. Ofta ingen att fråga, ingen eller dålig kunskap/intresse om produkterna eller som jag fick till svar en gång: –Det ingår inte i min arbetsbeskrivning!

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...