Gå till innehåll
måndag 09 juni 2025
undrande

vp 280 843235 bypass tomgång hur byta?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Någon som snabbt kan ge en översiktlig beskrivning av hur byta 843235 (även kallad bypasslang, är till för att leda ut avgaser då motorn går på tomgång), den där som går från bockhornet direkt ut genom skölden, på ett gammalt 280-drev? Är slang nr 29 i figuren.

Båten står på land, drevet är avmonterat, det är modellen med en bypasslang. Gamla slangen är i smulor i den yttre änden så det är dags att byta. Men jag hittar inget om hur den fästs i bockhornet och vill inte börja riva alltför mycket innan jag vet hur man gör. Ska det sitta en slangklämma mot bockhornet? Limmas den fast? Hur mycket måste demonteras?

Ja ni hör, många frågor är det

45294.png

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Du får lyfta bort motorn och lossa bockhornet. Slangen är iträdd inifrån. Tätar med att vara klämd av bockhornet.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Aj då, det var det svaret jag var orolig för...

Det går inte att plocka av gummistosarna upp mot knäna, lossa bockhornet  nertill (de 4 skruvarna mot skölden) och sen flytta bockhornet inåt mot motorn så att man får plats att peta in slangen utifrån från sköldsidan och möjligen även byta o-ringen vid det stora avgasutloppet? Vild ide från en novis, försöker inte ifrågasätta din expertis 🙂 Har tyvärr för mig att jag tidigare sett svaret att man måste lyfta motorn, men jag griper efter halmstrån här. Lyfta bort motorn är nämligen nästan inte görbart, det är så trångt runt om att den i princip måste klyvas för att få ut.

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är oftast för trångt för det.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret 🙂 

Då vet jag vad jag ska kolla efter för att avgöra om detta är görbart just nu eller inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...