Gå till innehåll
torsdag 31 juli 2025
almers

Yamaha 4hp, överhettar

Rekommendera Poster

Hej, 

Jag håller på och felsöker en liten motor som verkar bli för varm undertill i anslutning till riggen. 

Plastbussningen (nr. 36 i sprängskiss) smälter till viss del vilket uppdagades då den börjar bli svårstyrd. 

Motorn i fråga är från 2005 men har stått oanvänd i många år och verkar vara i mycket gott skick i övrigt. 

Jag har bytt impeller, termostat, oljor och gjort allmän översyn. Även kontrollerat kylkanaler, allt verkar ok. Bra tryck i strålen. 

Är det någon som varit med om liknande eller kan ge råd var jag bör titta på? 😊

Mycket tacksam för hjälp!

IMG_1445.jpeg

Skärmavbild 2025-05-28 kl. 13.08.49.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev almers:

Hej, 

Jag håller på och felsöker en liten motor som verkar bli för varm undertill i anslutning till riggen. 

Plastbussningen (nr. 36 i sprängskiss) smälter till viss del vilket uppdagades då den börjar bli svårstyrd. 

Motorn i fråga är från 2005 men har stått oanvänd i många år och verkar vara i mycket gott skick i övrigt. 

Jag har bytt impeller, termostat, oljor och gjort allmän översyn. Även kontrollerat kylkanaler, allt verkar ok. Bra tryck i strålen. 

Är det någon som varit med om liknande eller kan ge råd var jag bör titta på? 😊

Mycket tacksam för hjälp!

IMG_1445.jpeg

Skärmavbild 2025-05-28 kl. 13.08.49.png

Är du säker på att det är plasten som smälter? Intorkat gammalt fett kan lätt se ut som något annat. Har du pressat in nytt fett via smörjnipplarna tills det tränger ut i skarvarna? Brukar kunna göra underverk vid trög styrning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Och tack för svar!

Ja, jag har haft isär det och konstaterat att övre bussning mycket riktigt har smält av värmen tyvärr. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...