tobbe52 4 Postad lördag kl 11:29 Hej! En fråga ang inkoppling länspumpar. Har två st, en Whale supersub och en Johnson. Frågan är om det är lämpligt att koppla båda pumparna via samma manöverpanel, en sådan med auto, manuell och stopfunktion. Har ingen lämplig plats för två paneler. Tänkte sätta pumparna på olika nivåer så att bara en går först och den andra går in då den första inte hinner pumpa ut själv. Nackdelen är väl att båda ligger på samma säkring. Tänker jag i fel banor eller finns det en bättre lösning? Har inte köpt manöverpanel än då det kanske finns andra alternativ. Mvh Torbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 860 Postad tisdag kl 13:45 2025-05-24 vid 13:29 skrev tobbe52: Hej! En fråga ang inkoppling länspumpar. Har två st, en Whale supersub och en Johnson. Frågan är om det är lämpligt att koppla båda pumparna via samma manöverpanel, en sådan med auto, manuell och stopfunktion. Har ingen lämplig plats för två paneler. Tänkte sätta pumparna på olika nivåer så att bara en går först och den andra går in då den första inte hinner pumpa ut själv. Nackdelen är väl att båda ligger på samma säkring. Tänker jag i fel banor eller finns det en bättre lösning? Har inte köpt manöverpanel än då det kanske finns andra alternativ. Mvh Torbjörn Har båda inbyggd automatik? Jag funderar litet på om båda har automatik, med brun, brun/vit och svart kabel skulle kunna påverka varandra om dom parallellkopplades, men jag skulle inte tro det. Och om dom gjorde det spelar väl det ingen roll…? Nu i år har jag en liknande lösning, en stor Viking membranpump ansluten via Biltemas nya nivåvakt och ett relä. Men i ändan av sugslangen sitter det en Whale lågprofilpump som rent elektriskt är kopplad via relät och nivåvakten. Allithopa är då kopplade via trelägesströmbrytare manuell, avstängd, och automatik. Än så länge ser detta ut att fungera väldigt bra. Lågprofilpumpen skjutsar på det lilla vattnet som membranpumpen inte förmår att suga upp, dessuom har den en bra sil som hindrar skräp att fastna i membran och backventiler. I tidigare setup var länspumpen bara ansluten till en nivåvakt, bara automatik, ingen avstängning, vilket var dumt då jag hade ett mindre oljeläckage vid oljekylaren…. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbe52 4 Postad tisdag kl 20:37 Hej igen! Ändrade lite i funderingarna .och kopplade båda pumparnas autokabel på var sin säkring direkt på batteri. Pumparna sitter på lite olika höjd så den andra kopplas in när den första inte hinner med. Den manuella kabeln lägger jag på var sin tryckströmbrytare, återfjädrande och avsäkrade var för sig. Då kan jag köra och testa funktionen oberoende av vatten i båten och var pump för sig. Får se om det utfaller till belåtenhet, annars går det ju att ändra. Nu tar vi kväll, godnatt/T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 860 Postad onsdag kl 04:49 8 timmar sedan skrev tobbe52: Hej igen! Ändrade lite i funderingarna .och kopplade båda pumparnas autokabel på var sin säkring direkt på batteri. Pumparna sitter på lite olika höjd så den andra kopplas in när den första inte hinner med. Den manuella kabeln lägger jag på var sin tryckströmbrytare, återfjädrande och avsäkrade var för sig. Då kan jag köra och testa funktionen oberoende av vatten i båten och var pump för sig. Får se om det utfaller till belåtenhet, annars går det ju att ändra. Nu tar vi kväll, godnatt/T Låter bra. Men det kan ju vara bra att kunna stänga av dem. Om man har smutsigt vatten i kölsvinet vill man nog inte pumpa ut det i en hamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbe52 4 Postad onsdag kl 06:54 Jo det har du ju rätt i, strömbrytarna är inte köpta än så det finns tid att ändra på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser