Gå till innehåll
fredag 08 augusti 2025

Rekommendera Poster

Hur mycket liter bottenfärg går det åt till att måla botten 

På en Yamarin 53BR ?

Båten är omålade i botten ren och fin finns det någon nackdel att måla den omålade botten ?

Silikon färg eller Biltemas bottenfärg vilken är bäst?

Tack sam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Pagge:

Båten är omålade i botten ren och fin finns det någon nackdel att måla den omålade botten ?

Silikon färg eller Biltemas bottenfärg vilken är bäst?

Tack sam för svar

Det är nog alltid bra med någon skyddsfärg om båten har tänkt att ligga i vattnet hela sommaren.
När det val av antifolieringsfärg beror det var du har tänkt att framföra båten. Insjö, ostkusten eller västkusten. Det finns lite olika regler.
Jag har själv bara använt Biltemas färg och den fungerar bra. Har bara hört på nyheterna att silikonfärg skall fungera toppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev anuba:

Det är nog alltid bra med någon skyddsfärg om båten har tänkt att ligga i vattnet hela sommaren.

Jag vill bara förtydliga att bottenfärgen inte skyddar båten på något vis, utan den skyddar mot att det växer på båtbotten.

7 timmar sedan skrev anuba:

Har bara hört på nyheterna att silikonfärg skall fungera toppen.

Verkar i verkligheten funka på motorbåtar som går fort, men inte så bra på långsamma motorbåtar och på segelbåtar.

Jag såg också nyhetsinslaget på TV, men det jag hört om silikonfärger och dess effektivitet stämmer inte med vad som framfördes på TV.

De giftfria färgerna blir säkert båttre och bättre, så de nyaste janske funkar!?

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Mackey:

Jag vill bara förtydliga att bottenfärgen inte skyddar båten på något vis, utan den skyddar mot att det växer på båtbotten.

Det är till och med mer komplicerat än så. Det flesta bottenfärger kräver en spärrskiktsfärg som skall fungera som tätskikt mot polyestern och fästgrund för bottenfärgen. Sedan läggar man på en bottenfärg på denna yta. 
Det finns ju giftfria bottenfärger som inte skyddar mot påväxt. Den skall bara minska friktionen sägs det.
Men jag tror det är många som som kör utan någon färg på botten i insjöar ändå. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tacksam för alla svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...