Gå till innehåll
söndag 10 augusti 2025
Thoen

Yanmar 2qm20 bränsleproblem?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Har en snipa med en Yanmar 2qm20, tankade fullt med HVO 100 i höstas. Motorn har alltid startat mycket lätt även efter vinteruppehållen. I år har jag fått problem. Den startade mycket lätt i vår både vid sjösättningen och vid första provturen. Men efter ca en halvtimme märkte jag lite svajig tomgång och en kvart senare gick varvtalet ner ordentligt motorn stannade till slut. Lyckades starta om och kom efter knappt fram till brygga med en motor som knappt gick alls. Provade lufta vid finfiltret och fick fram bränsle. Motorn ville ändå inte starta.

Kontrollerade grovfiltret, som bara är en tom aluminium burk, det såg bra ut. Dock hade bränslet en rödaktig ton. Fyllde grovfiltret med nytt bränsle. Plockade ut finfiltret allt så OK ut. Fick pumpa extrem mycket för innan luftningen var klar. Fick bränsle både vid luftningsskruven på finfiltret och vid spridarna. Motorn ville ändå inte starta. 

En liten fråga. När jag handpumpar bränslepumpen har den ibland väldigt kort slaglängd. Beror det på läget på vevaxeln eller är den något fel?

En till liten fråga. Hur fungerar "stoppen" den är svår att komma åt och jag har tittat i verkstadshandboken för motorn men där finns bara en otydlig bild och jag kan inte se hur den fungerar nån här som vet?

Nu till den stora frågan? Var börjar jag felsökning?

Hälsningar Thomas 

Redigerad av Thoen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När bytte du bränslefilter senast?
Lufta bränslesystemet kan ta en himla tid och ibland känns det som att handpumpen hjälper föga, men det är bara att kämpa på. Om den drar in tjuvluft någonstans så kan det såklart orsaka att bränsle inte kommer fram, så kolla att allt är tätt.
Jag hade nog försökt utesluta att dieseln du har i tankar och slangar är dålig på något sätt, så köra med en separat dunk där du har "vanlig" diesel medans du felsöker.

Edit: Finns lite tips i kommentarerna här.

Redigerad av kiwi-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg på länken du skickade att de luftade nere vid högtryckspumpen också, det brukar inte behövas när jag luftar men jag ska prova. Ska också prova att köra från separat dunk. Tack för tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Luftade nere vid högtryckspumpen, något jag aldrig behövt göra förut. Lyckades hålla på så länge att det kom ut diesel men provade i alla fall starta och då gick motorn igång. Gissar att de pumptag jag gjorde och lite motorkörning med dekomp ventilen öppen gjorde nytta.

Grund problemet kanske i alla fall är kvar, att motorn tappade kraft och stannade efter 40 minuter. Kommer att försöka lysa i tanken och suga upp lite från botten för att se om det är mycket vatten eller gegga. 

Steg två blir att antingen byta alla bränsleslangar. Ett alternativ kan ju vara att sätta in en elektrisk bränsle pump tidigt efter tanken så att det blir tryckledningar istället för sugledningar fram till finfiltret. Eventuella läckor skulle ju vara lätta att se då.

Vad tror ni, kan det vara en lösning?

Hälsningar Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet kvarstår på min Yanmar 2qm20. Jag har bytt alla bränsleledningar. Bytt packning på vattenavskiljaren. Kontrollerat tanken det gick att se genom luckan till nivågivare att det var gegga i tanken försökte suga upp men det gick inte så bra istället kört med slang från en separat dunk. Men samma problem dyker upp.

Efter alla åtgärder luftar jag vid finfiltret och vid högtryckspumpen och startar motorn.

Går för det mesta bra men efter ca 20 minuter börjar motorn gå ojämnt, max varvet sjunker betydligt och på tomgång stannar den, precis samma sak varje gång.

Håller på att bli mer gråhårig än jag redan är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår att det känns motigt, men i såna här situationer brukar det löna sig att ligga i och jobba systematiskt för att utesluta fel, med det vanligaste och enklaste först. 
Med slang i separat dunk med ny diesel, nytt finfilter som du vet är tätt och inte släpper in luft.
Nästa steg är bränslepumpen. Inte jättevanligt att de går sönder, kostar ca 1500kr så lite dyr att byta bara för att "testa" i det här läget.
Sen har vi spridarna som ska finfördela/förånga bränslet in i cylindrarna. De kan bli igensatta av smuts och avlagringar. Eller tom. slitas ut om man kört länge. Men om det skulle vara felet tycker jag det är udda att motorn går helt bra i 20min. 

Eftersom den lirar bra 20 min, så kan man gissa att det är något värmerelaterat. Hur är temperaturen på motorn? Fungerar kylsystemet som det ska, och hur ser avgaserna ut? Har motorn överhettats någon gång så att topplockspackningen blivit dålig och eventuellt tappar kompression? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Puh, hållit på en vecka nu och inte blivit av med problemet. Rensat tanken det var rejält mycket svart gegga i den. Gjort en inspektionslucka så att den blir lättare att rengöra. Bytt alla bränsleslangar fram till bränslepumpen. Köpt ett CAV filter det satt bara en CAV vattenavskiljare tidigare. Luftat åtskilliga gånger.

Problemet verkar vara lite lättare att urskilja nu i alla fall. Om jag kör omväxlande på tomgång och varvar upp den så börjar den gå ojämnt efter ca 20 minuter att till slut stanna. Vad jag har upptäckt är att det varje gång finns det ganska mycket luft när jag luftar vid finfiltret.

Det är alltså klart att det kommer in luft någonstans. Frågar är var? Kommer att fortsätta kontrollera CAV filtret och alla slang anslutningar men kan det vara nåt fel på bränslepumpen som gör att det kommer in luft den vägen och kan det yttra sig efter 20 minuters körning? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Puh, hållit på en vecka nu och inte blivit av med problemet. Rensat tanken det var rejält mycket svart gegga i den. Gjort en inspektionslucka så att den blir lättare att rengöra. Bytt alla bränsleslangar fram till bränslepumpen. Köpt ett CAV filter det satt bara en CAV vattenavskiljare tidigare. Luftat åtskilliga gånger.

Problemet verkar vara lite lättare att urskilja nu i alla fall. Om jag kör omväxlande på tomgång och varvar upp den så börjar den gå ojämnt efter ca 20 minuter att till slut stanna. Vad jag har upptäckt är att det varje gång finns det ganska mycket luft när jag luftar vid finfiltret.

Det är alltså klart att det kommer in luft någonstans. Frågar är var? Kommer att fortsätta kontrollera CAV filtret och alla slang anslutningar men kan det vara nåt fel på bränslepumpen som gör att det kommer in luft den vägen och kan det yttra sig efter 20 minuters körning? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar fungera men det är med blandade känslor, vet inte vad som egentligen var problemet och vad det var som gjorde att jag kunde ta en tur på en timme idag.

Det sista jag gjorde var att kontrollera packningarna på nya CAV-filtret och efter det koppla oljesugen till bränsleledningen fram till bränslepumpen för att suga fram diesel och bli av med luft i ledningarna. Sög ut en liter diesel med sporadiska luftbubblor, kan ha varit den rejäla luftningen som gjorde susen?

Kanske min långa bränsleledning gjort att det varit svårt att lufta bara med pumpen på pumpen.

Kan också ha varit flera fel samtidigt, smutsig tank, läkande kopplingar.

Hoppas på en felfri provtur i morgon. Om det blir fint väder kanske ett dopp :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...