Gå till innehåll
lördag 26 juli 2025
chronn

VHF-radio larmar om borttappad GPS-signal

Rekommendera Poster

Om det här hör hemma i Mek & Teknik så ber jag om ursäkt. :) 

Jag har en Raymarine Axiom och en Standard Horizon GX1850E/GPS som båda ligger på NMEA2000-nätet. När jag vrider på huvudströmmen startar båda apparaterna av sig själva och VHF:en är naturligtvis igång direkt medan plottern behöver lite tid på sig för att starta. Några sekunder efter strömmen gått igång brukar radion kunna få för sig att den inte fått GPS-signal på fyra timmar och börja larma i högan sky pga det. 

Vad jag antar händer är att plottern syns på NMEA2000-nätet fast den inte riktigt startat ännu, radion ser den och blir förvirrad och börjar larma eftersom GPS-signalen självklart inte är helt okej ännu. I radions GPS-inställningar går det att välja om NMEA2000 eller NMEA0183 ska ha högre prioritet, och i handboken står det att den interna GPS:en alltid har lägst prioritet av de tre. Finns det nåt sätt att slippa detta irriterande larmande, förutom då att ta för vana att stänga av radion före jag bryter strömmen och sedan slå på den manuellt när plottern gått igång? 

Ett alternativ vore ju att helt enkelt inte ha radion i NMEA-nätet men som prylnörd vill jag ju förstås utnyttja alla funktioner och om jag skulle råka befinna mig på sjön då nån skickar nödrop via DSC vill jag få upp det i kartplottern. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmmm så kunde det vara för mig också, ibland, men det beror på att GPS-mottagaren är långsam i starten, VHF-radion startar med en gång och larmar då om den saknar GPS-signal. 
Väldigt enkelt så får mina båda(!) plottrar komma igång innan radion sätts på. 
Men detta lilla problem försvann för några år sedan då en AIS-transreciver kopplades in i systemet, det tycks som så att den startar och tar emot GPS- och AIS-signaler sekundsnabbt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man inte på nåt vis hindra radion från att gå ut på NMEA-nätet och leta signal? Den har ju inbyggd mottagare. 

Jag har förresten också funderat på att köpa en Veratron Go för att få Galileo-mottagning och sluta använda plotterns inbyggda mottagare. Men det hör inte till den här diskussionen... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev chronn:

Kan man inte på nåt vis hindra radion från att gå ut på NMEA-nätet och leta signal? Den har ju inbyggd mottagare. 

5 timmar sedan skrev chronn:

I radions GPS-inställningar går det att välja om NMEA2000 eller NMEA0183 ska ha högre prioritet, och i handboken står det att den interna GPS:en alltid har lägst prioritet av de tre.

Du har ju egentligen svarat på din egen fråga här. Om radion alltid prioriterar den interna GPSen sist och radion känner att den är inkopplad till NMEA-nätverk (vilket alltid är strömsatt) där det finns en ”säkrare” GPS-källa och denna inte ger signal till radion vid uppstart så är det väl klart att den signalerar. Lösningen torde vara att radion inte auto-startar när den blir strömsatt utan du sätter på den manuellt när plottern startat.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu skrev ChristerN:

Du har ju egentligen svarat på din egen fråga här. Om radion alltid prioriterar den interna GPSen sist och radion känner att den är inkopplad till NMEA-nätverk (vilket alltid är strömsatt) där det finns en ”säkrare” GPS-källa och denna inte ger signal till radion vid uppstart så är det väl klart att den signalerar. Läsningen torde vara att radion inte auto-startar när den blir strömsatt utan du sätter på den manuellt när plottern startat.

Och jag har inte hittat några inställningar i Raymarine-plottern som hindrar den från att sända gps-data på NMEA-nätet. Antar jag får vänja mig vid att stänga av och sätta på radion... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...